Ruta Voramera i Via Verda a Amer

Ruta pels voltants d'Amer, a cavall del riu Brugent i la Via Verda del Carrilet, tot passant pel pantà del Pasteral

Pont de Santa Brígida

Amer

Ruta circular de 9 km de longitud i poc desnivell pels voltants d'Amer, resseguint l'itinerari Voramera, a tocar del riu Brugent, i tornant per la Via Verda del Carrilet. Es tracta d'una excursió fàcil i ideal per fer amb la família, donat que el desnivell és força assequible.

El terme municipal d'Amer es troba a l'extrem nord-oriental de la Selva, fronterer amb la Garrotxa, al nord, i el Gironès, a l'est. La major part del terme està molt ben definida orogràficament, ja que s'estén per la totalitat de la vall baixa del Brugent. El riu travessa el terme de nord a sud fins al Pasteral, on s'ajunta amb el Ter, del qual n'és afluent.

: 2:15h en total. 1:00h des del punt d'inici fins a l'aiguabarreig dels rius Brugent i Ter, 0:15h des d'aquest punt fins a enllaçar amb la Via Verda del Carrilet i 1:00h per tornar fins al nucli d'Amer.

: La primera meitat de l'itinerari segueix l'anomenada Ruta Voramera (marques de color blau) i la segona meitat de l'itinerari segueix la Via Verda del Carrilet.

Amer es troba entre Santa Coloma de Farners i Sant Esteve d'en Bas. Agafem la carretera C-63 des de qualsevol d'aquests dos punts i arribem a Amer sense pèrdua. Deixem el vehicle al costat del pont de Santa Brígida i el camp de futbol.

• Plaça porxada i nucli medieval d´Amer
    Plaça porxada i nucli medieval d'Amer

La Plaça de la Vila, una plaça porxada quadrangular, té el seu origen en el mercat medieval. Els edificis i porxos, tots diferents, que la configuren actualment són del segle XIX i en fan un element patrimonial de gran interès.

El monestir de Santa Maria de Solius

El Monestir Cistercenc de Santa Maria de Solius va ser fundat el dia 21 de gener de 1967, després del Concili Vaticà II, per un petit grup de monjos provinents del Monestir de Poblet. El seu esvelt campanar és visible des de gairebé tota la Vall d'Aro.

Embassament del Pasteral

El pantà del Pasteral és un embassament que pertany al riu Ter, creat per una presa situada a la Cellera de Ter, que pren el nom del barri del mateix nom d'aquest municipi, i que s'estén pels termes de la Cellera de Ter i Amer, a la comarca de la Selva. Juntament amb el de Sau i el de Susqueda, forma part d'un sistema de tres pantans que uneixen la comarca d'Osona amb la de la Selva.

Ermita de Santa Brígida

Situada dalt d'un espadat i amb unes magnífiques vistes sobre la vall, l'ermita de Santa Brígida fou construïda al segle XI com una capella dependent del monestir d'Amer. La base de la construcció, d'una nau capçada per un absis semicircular, és romànica, tot i que la façana pertany a una important reforma que s'hi va realitzar al segle XVII.

Coordenades GPS: 42.020688º 2.610480º

El punt d'inici de la ruta és al pont de Santa Brígida (0:00h - 186m), des d'on comencem a resseguir el riu Brugent aigües avall pel seu marge dret orogràfic. Ruta Voramera i Via Verda a Amer 1

El riu Brugent vora el pont de Santa Brígida.

Ruta Voramera i Via Verda a Amer 1

Inici de la ruta Voramera.

Camps d'avellaners a Amer.

Avancem per un corriol pel costat mateix del riu, amb el nucli d'Amer a la nostra dreta. En aquest tram trobem el pas dels Fusos (0:15h - 177m), dos ponts de fusta que ens permeten travessar fins al costat esquerre del riu. Continuem baixant molt suaument per un camí ombrívol molt agradable. Més endavant el sender es converteix en pista i poc a poc es va separant del riu fins que arribem a una carretera asfaltada. La seguim uns metres cap a la dreta i tornem a creuar el riu Brugent pel pas de Palou. Just desprès girem a l'esquerra, per un camí de terra. La ruta travessa diferents camps de pollancres i avellaners i creua diversos recs que s'utilitzen per regar les plantacions que anem trobant. Ruta Voramera i Via Verda a Amer 1

Canyissars al riu Brugent.

Ruta Voramera i Via Verda a Amer 1

Vegetació de ribera al riu Brugent.

El riu Brugent.

Camí al costat del Brugent.

Ruta Voramera i Via Verda a Amer 1

Recs de regadiu al costat del Brugent.

Rengles de plataners a la riba del riu Brugent.

Pas dels Fusos.

Ruta Voramera i Via Verda a Amer 1

Camps de Can Llibrassols.

Arribem a uns prats amb força vegetació on el camí ressegueix el meandre del riu i entra en un bosc de plataners. Trobem una casa de pagès deshabitada, des d'on seguim per un sender ample fins a la bomba de can Ter. Continuem recte per una pista ben marcada, pel costat d'una pollancreda, fins que el camí gira cap a la dreta. En aquest punt, si ens desviem cap a l'esquerra uns metres, podem veure l'aiguabarreig dels rius Brugent i Ter (1:00h - 160m). Ruta Voramera i Via Verda a Amer 1

Pollancreda.

Ruta Voramera i Via Verda a Amer 1

Aiguabarreig del Brugent amb el Ter.

Plantacions de pollancres a la riba del Ter.

Tornem al camí senyalitzat i continuem fins a una resclosa, l'embassament del Pasteral. Des d'aquest punt el camí es converteix en un corriol a tocar de l'aigua, per una zona d'aiguamolls molt atractiva. Atenció!: en cas de pluges abundants o si la presa de Susqueda obre les seves comportes, el camí pot quedar inundat. Enfilem cap a la dreta fins a uns camps que resseguim curosament. Ruta Voramera i Via Verda a Amer 1

Resclosa de la Burés.

Pantà del Pasteral.

Riba del pantà del Pasteral.

Punt final de la ruta de Voramera.

Camp Major.

La ruta de Voramera finalitza quan trobem la Via Verda del Carrilet (1:15h - 178m), en un punt on aquesta via està pavimentada. Si giréssim cap a l'esquerra passaríem per sota del pont del Pasteral i aniríem en direcció a Girona. Nosaltres, però, girem a la dreta i seguim el carril bici que ens porta de tornada fins a Amer. Finalment arribem al pont de Santa Brígida (2:15h - 186m). Ruta Voramera i Via Verda a Amer 1

Enllaç amb la Via Verda del Carrilet.

Amer.

Llimoners a Amer.

Campanar de Santa Maria.

Plaça de la Vila.

Portalada a la rambla del Monestir.

Església de Santa Maria.

Ruta Voramera i Via Verda a Amer 1

Antiga estació del Carrilet.