Circular a la Roca de Canalda

Recorregut circular pels peus de Roca de Canalda sortint del poble de Canalda

Baixa

Passejades curtes, amb poc desnivell i sense dificultats.

Canalda

Canalda

Excursió agradable i còmoda per la base de la paret de Roca de Canalda a través de la que descobrim les diferents coves plenes d'història que hi ha a la paret: les Coves dels Moros, l'Espluga de Melera, Ca l'Andreu i Ca la Rita, on trobem sorprenents edificacions antigues. La ruta comença a les cases de Canalda, recorre d'E a O tota la paret per després tornar a Canalda pel GR 1.

Roca de Canalda és una característica paret de conglomerat orientada al sud, a la zona de Port del Comte, a la comarca del Solsonès. Es tracta d'una paret fàcilment visible des de la llunyania per la seva forma i majestuositat. L'itinerari que us proposem és poc concorregut i la regió per la que passa ofereix a l'excursionista múltiples possibilitats de ruta.

: 2:05h per sortir de Canalda, recórrer tota la paret d'E a O i tornar pel GR 1 fins a Canalda.

: Baixa. Cap dificultat.

: Res en especial.

Vall del Lord. Port del Comte. Serra del Verd. Serra de Busa. 1:25.000. Editorial Alpina.

: La ruta està senyalitzada en gran part com a "Camí de la Roca de Canalda". L'inici i gran part del final de l'itinerari transcorren pel GR 1. Estem en una zona on segurament veurem volar a més d'un voltor per sobre nostre. Fixant-nos-hi bé també podrem veure els nius d'aquests ocells a la paret. En aquestes grans parets verticals hi ha nombroses vies d'escalada; per això, els amants d'aquesta disciplina les coneixen bé. Atenció a l'hivern, quan el sol fon la neu i fa caure els caramells de gel de la paret.

Des de Solsona prenem la carretera LV-4241B que va cap a Lladurs (8km). Sobrepassem Lladurs i prosseguim per la LV-4241B fins a Coll de Jou. En aquest punt prenem a l'esquerra la L-401 en direcció a Odèn i Coll de Nargó. Després de 3 km per aquesta via, girem a l'esquerra per un desviament senyalitzat cap al poble de Canalda (1,2 km). Podem estacionar el vehicle al costat de l'edifici de les escoles de Canalda o en una zona a prop de l'església de Sant Julià.

Ctra. de Sant Llorenç, km 2, 25280 Solsona
    El Càmping El Solsonès està situat a les rodalies de la bonica vila de Solsona, en un indret privilegiat per gaudir de la natura i realitzar tot tipus de rutes de senderisme i muntanya durant tot l'any. El restaurant El Solsonès ofereix una cuina basada en els productes ecològics i de qualitat i està obert a tothom, val molt la pena!

Església de Sant Julià de Canalda

Església d'estil romànic dedicada a Sant Julià i ubicada al centre del petit nucli urbà de Canalda. Els absis quadrats són del segle IX-X. El campanar, la nau central i la portalada són del segle XII, mentre que la sagristia i el creuer són barrocs (segle XVIII).

Coordenades GPS: 42.1229172º 1.5191603º

Font de Coll de Jou

Es tracta d'una font de pedra ubicada al coll de Jou, al creuament de les carreteres L-401 i LV-4241B. L'aigua que hi brolla és molt apreciada pels habitants de la zona que acostumen a omplir-ne garrafes per ús propi.

Iniciem la ruta al costat de l'edifici de l'escola de Canalda (0:00h - 1.184m). Aquí hem deixat el cotxe al costat de la pista per on passa el GR 1 que va cap a Odèn i que hem d'agafar. Hi ha també un pal indicador i un panell explicatiu del "Camí dels Bons Homes". L'església de Sant Julià de Canalda es troba ubicada uns quants metres per sota d'aquest punt. Circular a la Roca de Canalda 1

Església de Sant Julià de Canalda

Circular a la Roca de Canalda 1

Iniciem la ruta a costat d'un panell indicatiu i l'escola de Canalda

Pugem per la pista del GR 1 en direcció NO per la Costa de la Casanova deixant enrere el poble de Canalda. Inicialment la pista està mig asfaltada, però ràpidament es converteix en una pista de terra. Circular a la Roca de Canalda 1

Pujant per la pista veiem a mà dreta algunes de les cases de Canalda

Al cap d'uns minuts el pendent disminueix i el GR 1 pel qual veníem es desvia cap a l'esquerra (marques vermelles i blanques). Aviat ens trobem en una mena de replà enmig de la serra de Canalda denominat Les Saleres. Seguim recte per la pista de terra i deixem La Casanova enrere a la nostra dreta. Circular a la Roca de Canalda 1

La Roca de Canalda al fons majestuosa i La Casanova davant nostre

Creuem la carretera L-401 (0:15h - 1.292m) que va d'Alinyà a Sant Llorenç de Morunys passant pel Coll de Jou. Continuem per la pista de terra en clara direcció N. La pista, que puja còmodament guanyant alçada de forma contínua, s'endinsa en una pineda de pi roig a la recerca del peu de la Roca de Canalda. Circular a la Roca de Canalda 1

Arribant a la Casanova

En aquest punt deixem la pista que encara segueix pujant per fer un gir sobtat a l'esquerra i prendre el sender al peu de Roca de Canalda (0:30h - 1.385m) que va resseguint la seva base tot envoltant la majestuosa paret i descobrint-nos diferents coves. Circular a la Roca de Canalda 1

Girem a l'esquerra pel sender que va pel peu de la Roca de Canalda

Circular a la Roca de Canalda 1

Curiosa formació rocosa just al punt on agafem el "Camí de la Roca de Canalda"

Al cap de 5min aproximadament podem veure a la nostra dreta les Coves dels Moros (0:35h - 1.389m). Aquestes coves no estan a nivell de terra sinó penjades a mitja paret. Això fa que el seu interior sigui inaccessible sense material d'escalada. Una de les coves encara conserva un mur de pedres. Circular a la Roca de Canalda 1

Senyal indicant-nos que hem arribat a les Coves dels Moros

Coves dels Moros

Les Coves dels Moros ens queden per sobre a la nostra dreta

Deixant enrere les Coves dels Moros

Deixem enrere les Coves dels Moros i reprenem la marxa seguint el sender entre matolls i arbres. Al cap de pocs minuts, a la nostra dreta, apareix un petit sender força difuminat que s'acosta a la paret. Per als més aventurers i amb certa experiència en grimpades, hi ha l'opció de prendre aquest sender (desviant-nos del principal pel que venim) i pujar a la cova que se situa a uns 3-4m per sobre del nivell de terra. Circular a la Roca de Canalda 1

El sender avança sempre amb la paret a la nostra dreta

Grimpant per la roca (passos de I-II) entrem a l'interior de la cova. Hi ha bones preses per agafar-s'hi però cal anar en compte. Circular a la Roca de Canalda 1

Cova que requereix d'una grimpada per entrar-hi

Circular a la Roca de Canalda 1

Vistes des de l'interior de la cova

Interior de la cova

Puig de les Morreres des del Camí de Canalda

Reprenem el sender pel que veníem, el "Camí de la Roca de Canalda", que fent una lleugera baixada ens condueix fins a la següent cova, aquesta situada arran de terra. Circular a la Roca de Canalda 1

Arribant a l'Espluga de Melera

Es tracta de l' Espluga de Melera (0:45h - 1.382m), un conjunt de tres coves on no trobem cap edificació. Circular a la Roca de Canalda 1

Espluga de Melera

Circular a la Roca de Canalda 1

La cavitat més petita de l'Espluga de Melera

Seguim pel camí que ara se separa una mica de la paret, i voregem per l'esquerra El Ditet (0:50h - 1.387m), una formació rocosa que té forma de dit i que està separada de la Roca Gran. Circular a la Roca de Canalda 1

Voregem la base de la roca coneguda com El Ditet

Parets mullades de Roca de Canalda

Durant el recorregut veiem molts voltors volant prop de les parets

Una mica més endavant arribem a la següent cova, Ca l'Andreu (1:05h - 1.345m), on l'edificació principal només conserva les parets. Circular a la Roca de Canalda 1

Ca l'Andreu

Circular a la Roca de Canalda 1

Parets de l'edificació principal de Ca l'Andreu

Restes de Ca l'Andreu

Deixem enrere Ca l'Andreu i de seguida arribem a Cal Cavallol o Ca la Rita (1:08h - 1.353m) (com es coneix actualment, en motiu del nom de l'última habitant de la cova). L'edificació, que té dos pisos i es troba en força bon estat, està situada a la cova més gran de Roca de Canalda. Circular a la Roca de Canalda 1

Ca la Rita

Circular a la Roca de Canalda 1

Podem veure el forn de pa i una curiosa font que hi ha a l'interior de la cova. Circular a la Roca de Canalda 1

Forn de pa de Ca la Rita

Font d'aigua de Ca la Rita

Cabres als voltants de Ca la Rita

A Ca la Rita no agafem la pista forestal que arriba fins aquest punt, sinó que a l'extrem O de la cova prenem el corriol per continuar la nostra excursió. Primer el camí puja lleugerament, però ràpidament torna a perdre alçada. Avancem a través d'una bonica pineda i a mesura que seguim el sender anem girant cap a l'esquerra en direcció S. Circular a la Roca de Canalda 1

Corriol cap a Planellot

Aquest gir progressiu fa que ara la Roca de Canalda ens quedi a la nostra esquerra i que des del bosc on estem, entre els arbres, tinguem unes vistes espectaculars de la paret. Circular a la Roca de Canalda 1

Roca de Canalda, ara a la nostra esquerra

A part de contemplar la bellesa de Roca de Canalda, les vistes de la banda oposada són també impressionants. Podem veure el cim del Codó, la Serra de Busa, Montserrat, el Montseny,... Circular a la Roca de Canalda 1

Vistes a la Serra de Busa amb el Cogul i el Capolatell

Desemboquem en una pista de terra que ens porta als camps d'El Planellot (1:20h - 1.334m) i a la masia. Seguim baixant i arribem a la carretera. Circular a la Roca de Canalda 1

Passem pel costat de la masia coneguda com El Planellot

Seguim per la carretera durant uns 150m i agafem una pista que baixa a la nostra dreta. Al cap de pocs metres, prenem el desviament del GR 1 (1:28h - 1.302m) que surt cap a l'esquerra. A partir d'aquí, el que queda d'itinerari està senyalitzat amb les marques de pintura vermelles i blanques fins a Canalda. Es tracta del tram del Camí Ral d'Odèn a Canalda que coincideix amb el Camí dels Bons Homes. Avancem en direcció E en paral·lel a la carretera i a la Roca, que queden per sobre nostre. Circular a la Roca de Canalda 1

Arribant al desviament del GR 1

Al cap d'una estona deixem enrere una pista que surt a la nostra esquerra. Pocs metres després, prenem un sender que també surt cap a l'esquerra, abandonant, per tant, la pista per la qual venim, que prossegueix en baixada cap a la dreta. Durant aquest retorn a Canalda, anem trobant diferents pals indicatius corresponents al "Camí de la Roca de Canalda". Primer passem pel costat de la Paret Nova i després superem el Clot de la Font del Juvell. Circular a la Roca de Canalda 1

Paret Nova

Arribant al Clot de la Font del Juvell

Tornem a estar a la zona de les Saleres de la Casanova (1:55h - 1.253m) per on hem passat abans a l'anada. Circular a la Roca de Canalda 1

Panoràmica de Roca de Canalda des de les Saleres

Només ens falta baixar per la pista que hem pujat hores abans per arribar novament a Canalda (2:05h - 1.184m) i així tancar aquesta bonica ruta circular pel peu de l'extraordinària Roca de Canalda. Circular a la Roca de Canalda 1

De tornada a Canalda

Vistes de Canalda des de la carretera de Solsona a Coll de Jou

Pantà de Sant Ponç amb Montserrat al fons

LA RITA DE CA LA RITA

La Rita Montada i Llena era filla de l’Arrat del Planellot (Odèn). Durant molts anys (“tants -ens havia dit- que no me’n recordo”) va viure sola a la casa, troglodita, situada al peu de la Roca de Canalda, un lloc idíl·lic.
La Rita només havia pogut anar un dia a l'escola (havia de guardar el ramat), però era molt intel·ligent; la seva lògica i filosofia de vida eren aclaparadores. Tots vam aprendre d’aquesta doneta, petita, menuda, xerraire i alegre que, malgrat l’edat, quan caminava per la muntanya ningú no podia atrapar.
Antigament la casa es coneixia amb el nom de Cal Llop, després se’n va dir Cal Cavallol i ara també es coneix com Ca la Rita, que fou l’últim habitant de la casa fins que als anys vuitanta, en ser ella molt gran, se’n va anar a viure amb la seva família a Solsona. Al llindar de la porta d’entrada i a la boca del forn hi ha gravada la data: 1819.

Canalda 1100 anys: 901 a 2001. Marcel Camps.

RUTES PIRINEUS
19-05-2016 20:40:39h

Hola Jesús, moltes gràcies pel teu comentari. Com bé dius el Zoo va ser instal·lat al mig del camí. Tan aviat com puguem revisarem la ruta per informar que s'ha de vorejar la tanca del Zoo per seguir l'itinerari.

Jesus Garcia
18-05-2016 10:30:39h

Ruta molt recomanable, vista espectaculars, nosaltres la vam fer amb les nostres filles i s'ho van passar d'allò més bé per les coves. Ull, després de Ca la Rita abans d'arribar a la carretera han posat el "Zoo dels pirineus" en mig del camí a la carretera, cal vorejar la tanca per la part superior per arribar a l'aparcament del zoo, des d'on s'accedeix a la carretera.

Carles López
04-05-2014 10:57:54h

Excursió molt recomanable i fàcil per fer amb nens.

Silvia Romero
28-02-2013 17:38:41h

Increïble el que poden arribar a amagar aquestes parets, voltors i vies d'escalada, des antigues cases derruïdes, fins altres que fins fa poc encara albergaven gent. Ca La Rita, és tota una experiència per descobrir.
Una excursió molt assequible que no podeu deixar de fer.
Atenció a l'hivern, quan fa calor i cauen els trossos de gel que s'han format més amunt.