Església de Sant Serni de Nagol a Sant Julià de Lòria

Curta i fàcil excursió fins a l'església de Sant Serni des del parc infantil Terra Bogada

Baixa

Passejades curtes, amb poc desnivell i sense dificultats.

Parc infantil Terra Bogada

Sant Julià de Lòria

Agradable passejada que ens porta a descobrir una de les esglésies romàniques més excepcionals dels Pirineus: Sant Serni de Nagol. La curta excursió que us proposem, surt des del parc infantil Terra Bogada i arriba fins a l'ermita en poc més d'un quart d'hora de caminada. Es tracta d'una passejada idònia per a fer amb família i nens.

L'ermita de Sant Serni de Nagol fou construïda al segle XI, concretament, l'acta de consagració del temple data de l'any 1050. L'església va ser declarada monument del patrimoni cultural d'Andorra l'any 2003. La construcció, que és austera i de petites proporcions, presenta una nau rectangular rematada per un absis semicircular. Al costat meridional hi ha un porxo que fou erigit en una època posterior (segles XVII-XVIII). L'interior conserva l'altar original, els arrebossats primitius de calç i unes pintures murals romàniques que decoren la zona oriental de l'església i la paret septentrional. A l'interior de l’edifici també hi ha un retaule que està dedicat al patró de l'església, Sant Serni, i que data de la primera meitat del segle XVI.

: 0:40h en total: 0:20h d'anada des del parc infantil Terra Bogada fins a l'església i 0:20h de tornada pel mateix camí, ara de baixada.

: Baixa. Cap dificultat.

Andorra. Comapedrosa, Engorgs, Juclar, Pessons y Tristaina. Serie E-0. 1:40.000. Editorial Alpina.

: A l'Oficina de Turisme de Sant Julià de Lòria (Plaça Laurèdia) podem trobar un llibret amb diferents itineraris guiats per la Parròquia de Sant Julià de Lòria, tots molt interessants. Un d'ells, és l'itinerari que des de la mateixa Oficina de Turisme puja fins a l'església de Sant Serni. Malgrat que en aquest llibret l'Oficina de Turisme proposa començar l'excursió a Sant Serni des de davant mateix de l'oficina (Plaça Laurèdia), us recomanem -sobretot si aneu amb nens- que comenceu l'itinerari des del Parc infantil Terra Bogada (a on podem arribar còmodament amb cotxe): evitarem caminar per carretera, cosa que caldria fer si comencéssim l'itinerari des de l'Oficina de Turisme (aprox. 400m). Per aquells que tinguin dificultats de mobilitat especials, hi ha l'opció d'arribar en cotxe fins a la mateixa ermita per la carretera que puja en direcció a Nagol des de més amunt del parc Terra Bogada.

Per arribar a Sant Julià de Lòria des de Catalunya, a la Seu d'Urgell hem d'agafar la carretera N-145, que un cop a dins del Principat d'Andorra es converteix en la CG-1. Si volem arribar a Sant Julià de Lòria des del centre d'Andorra, a Andorra la Vella cal seguir la carretera CG-1 en direcció a Espanya. Un cop arribem al centre de Sant Julià de Lòria, concretament quan passem per la Plaça Laurèdia (just a davant de l'Oficina de Turisme) cal agafar la carretera de Certés. Seguim per aquesta carretera aproximadament 1,5 km fins que arribem al parc infantil Terra Bogada, que ens queda a mà dreta de la carretera.

Carrer del Casal, 3, AD400 Arinsal
    Les Avellanes és un bonic xalet de muntanya que combina amb molt d'encert el respecte per la natura i les comoditats actuals. Està ubicat al bell poblet d’alta muntanya d’Arinsal, un indret ideal per gaudir de rutes de senderisme de totes les característiques i per a conèixer el Principat d’Andorra.

Pont de la Margineda

El Pont de la Margineda és un antic pont sobre el riu Valira construït els segles XIV i XV. Es troba situat a les afores de Sant Julià de Lòria, a l'antic camí ral que comunica Sant Julià de Lòria i Andorra la Vella, a prop del llogarret de La Margineda. El pont té una llargada de 33m i una alçada de 9,2m.

Coordenades GPS: 42.4841757º 1.4920207º

Santuari de la Mare de Déu del Canòlich

Al Santuari de la Mare de Déu del Canòlich s'hi celebra l'últim dissabte del mes de maig la Diada de Canòlich, una tradició molt important pels lauredians. És una jornada festiva i litúrgica durant la qual es puja en peregrinació a retre homenatge a la Verge, patrona de les terres lauredianes, i es comparteix l'esmorzar o el dinar amb la família i els amics. Per arribar-hi amb cotxe hem d'agafar la carretera CG-6 que uneix Aixovall amb Os de Civís i a l'altura de Bixassarri agafem el trencall a l'esquerra cap al santuari.

Museu del Tabac

El Museu del Tabac es troba situat a Sant Julià de Lòria, molt a prop de la plaça de la Germandat, a l'antiga fàbrica Reig. En aquest recinte podrem conèixer la història de la producció de tabac a Andorra, el conreu i la seva posterior transformació. La producció de tabac ha estat durant anys un puntal important en l'economia del Principat. Sant Julià de Lòria, degut al seu clima més temperat i amb més dies de sol, ha estat una de les principals àrees productores i manufactureres.

Naturlandia

A prop de Sant Julià de Lòria, a la zona de la Rabassa, entre els 1.600 i els 2.000m d'altitud, es troba situat el parc d'aventures de Naturlandia. El parc està envoltat de boscos i ofereix activitats de natura, esportives, pedagògiques i lúdiques per tots els públics, tant a l'estiu com a l'hivern.

Coordenades GPS: 42.442076º 1.502532º

Comencem aquesta passejada des del parc infantil Terra Bogada (0:00h - 1.034m), un parc que en si mateix esdevé un molt bon punt de partida si anem amb els més petits de la família: és un parc que està ben cuidat i disposa de diversos zones de jocs, taules i lavabos públics. Església de Sant Serni de Nagol a Sant Julià de Lòria 1

Parc infantil Terra Bogada, a les afores de Sant Julià de Lòria.

Església de Sant Serni de Nagol a Sant Julià de Lòria 1

Diverses instal·lacions per jugar al parc infantil Terra Bogada.

Des de la mateixa porta del parc infantil, pugem una trentena de metres per la carretera de Sant Julià de Lòria i agafem el camí asfaltat que surt a mà dreta i a on hi trobem el rètol "Camí de Sant Cerni" (Sant Cerni, amb "c", en català antic). També veiem un cartell en el que s'indica "Certés", el camí que agafem també forma part de l'itinerari senyalitzat que puja fins al poble de Certés. Església de Sant Serni de Nagol a Sant Julià de Lòria 1

Pugem uns metres per la carretera que va de Sant Julià de Lòria a Nagol, Certés i Llumeneres.

Església de Sant Serni de Nagol a Sant Julià de Lòria 1

Senyalització del "Camí de Sant Cerni - 20min".

Els primers metres de caminada són planers i còmodes.

Recorrem poc més de 300m per aquest camí, que és còmode i fàcil, i tot seguit agafem un camí més estret i costerut que surt a mà esquerra i que guanya desnivell ràpidament. Església de Sant Serni de Nagol a Sant Julià de Lòria 1

El camí s'empina i es torna força dret.

Església de Sant Serni de Nagol a Sant Julià de Lòria 1

En alguns trams, el camí és força rocós.

Fem algunes ziga-zagues i anem avançant en pujada i enmig d'un paisatge sec i molt rocós. L'itinerari transcorre per una zona solana amb poca vegetació, per tant, si fem la ruta a l'estiu, recomanem portar una bona cantimplora. Trobem algunes alzines, roures, boixos,... Església de Sant Serni de Nagol a Sant Julià de Lòria 1

En algun punt, el camí s'estreny bastant.

Senyalització de "Certés".

L'esforç de la pujada es veu recompensat en tot moment per les bones vistes que tenim de la vall i del poble de Sant Julià de Lòria. I a mesura que anem guanyant altitud, aquestes panoràmiques són cada cop millors. Església de Sant Serni de Nagol a Sant Julià de Lòria 1

Vistes de Sant Julià de Lòria.

Seguim pujant i, quan gairebé ja hem assolit el llom de la muntanya, el camí s'ajau una mica. De sobte, al fons, se'ns descobreix l'església de Sant Serni. Església de Sant Serni de Nagol a Sant Julià de Lòria 1

Ja veiem l'església de Sant Serni a davant nostre, al fons.

Església de Sant Serni de Nagol a Sant Julià de Lòria 1

Ens falten pocs metres per arribar a l'església.

Ens resta seguir el camí que avança per entre zones herboses i arriba fins a l'església de Sant Serni de Nagol (0:20h - 1.142m). Es tracta d'un exemple d'església de petita construcció que segueix l'esquema arquitectònic propi de les esglésies romàniques andorranes: una nau rectangular amb una coberta de fusta i un absis semicircular. En el seu interior s'hi conserva una creu romànica i dos retaules gòtics dedicats a Sant Serni i a Sant Martí. Però sobretot són especialment interessants les seves pintures romàniques, de caràcter força primitiu. Van ser descobertes l'any 1976 i estan situades a les parets de l'altar major i a l'arc triomfal. Representen figures de sants sense identificar, àngels adorant a Jesucrist, Sant Miquel vencent a un drac o a una serp i un arcàngel vestit a la manera bizantina. Església de Sant Serni de Nagol a Sant Julià de Lòria 1

La façana de l'església amb el cementiri.

Església de Sant Serni de Nagol a Sant Julià de Lòria 1

Campanar de l'església de Sant Serni de Nagol.

Església de Sant Serni.

Porxo dels segles XVII-XVIII, posterior a la construcció original de l'església.

Església de Sant Serni de Nagol a Sant Julià de Lòria 1

Vistes de Sant Julià de Lòria des de l'església.

La tornada la realitzem desfent tot el camí que hem fet fins a l'església. D'aquesta manera arribem novament al parc infantil Terra Bogada (0:40h - 1.034m), punt d'inici i final d'aquesta tranquil·la passejada pels voltants de Sant Julià de Lòria. Església de Sant Serni de Nagol a Sant Julià de Lòria 1

ROSA MALET
13-10-2015 16:03:46h

La canalla disfruta de valent

Cristina
28-09-2015 19:12:41h

Passejada molt bona per anar amb els nens. L'ermita molt bonica!