Pels boscos de Sant Joan de l'Erm

Caminem pels boscos de pins i avets de Sant Joan de l'Erm i descobrim la seva fauna i la seva flora

Refugi de la Basseta

Castellbò

Ruta circular de 9,9 km de longitud pels frondosos boscos de coníferes que poblen les valls meridionals del Parc Natural de l'Alt Pirineu, a la comarca lleidatana de l'Alt Urgell. La ruta comença al refugi de la Basseta, base de l'estació d'esquí nòrdic de Sant Joan de l'Erm, i s'endinsa en preciosos boscos de pi roig, pi negre i avetoses. Arribem fins a l'antic santuari de Sant Joan de l'Erm i tornem per un altre camí, fent la ruta circular. Es tracta d'un itinerari sense dificultats tècniques i ben senyalitzat, on la dificultat rau en la distància i el desnivell a superar.

Aquest itinerari ens descobreix els boscos de coníferes, la seva flora i la seva fauna forestal. Entre la boscúria s'amaguen esquirols, senglars o cabirols, a més de multitud d'ocells, com el característic picot o les mallerengues. L'itinerari també ens porta fins a les restes de l'antic santuari de Sant Joan de l'Erm Vell, un indret ple d'història, des d'on es pot gaudir de bones vistes de la vall de Santa Magdalena. La ruta ens permet gaudir de la tranquil·litat d'una de les boscúries subalpines més extenses del nostre país.

: 2:55h en total. 1:30h des del refugi de la Basseta fins a Sant Joan de l'Erm vell i 1:25h per tornar al refugi de la Basseta passant per la Culla.

: A l'hivern aquesta ruta es pot fer amb raquetes de neu.

· Parc Natural de l'Alt Pirineu. 1:50.000. Editorial Alpina.

: L'itinerari està senyalitzat amb marques de pintura groga. Si es vol fer un recorregut més curt, des de Sant Joan de l'Erm Vell es pot tornar directament per una pista fins al refugi de la Basseta.

Des de la carretera N-260, uns 2 km al sud de la Seu d'Urgell, agafem el trencall de Sant Joan de l'Erm i Castellbò. Passem per Castellbò, deixem enrere diversos trencalls i, al cap d'uns 30 km (des del trencall de la N-260) arribem a l'estació d'esquí nòrdic de Sant Joan de l'Erm, on hi ha el refugi de la Basseta i un ampli aparcament.

Aquesta guia web i PDF gratuïta ha estat publicada amb el suport del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida i el Consell Comarcal de l'Alt Urgell.

Can Boix, s/n, 25790 Peramola
    Als peus dels cingles de la serra de Sant Honorat, al terme municipal del pintoresc poble de Peramola, hi trobem un clàssic: l'Hotel Can Boix de Peramola, que ens ofereix unes instal·lacions de luxe. Si bé enmig d'un entorn molt singular, Can Boix és alhora una destinació de per se.

Col·legiata de Santa Maria de Castellbò

Santa Maria de Castellbò és una col·legiata fundada l'any 1436 que ens mostra la importància que tingueren el vescomtat i les terres de Castellbò durant l'edat mitjana. Una col·legiata és una església que no és catedral però disposa d'un cos de canonges i pot celebrar les misses com a les catedrals. Cal destacar especialment la portalada, amb arquivoltes i alguns elements de forja, i el campanar d'espadanya de tres ulls.

• Estació d´Esquí Nòrdic de Sant Joan de l´Erm
    Estació d'Esquí Nòrdic de Sant Joan de l'Erm

Situada al Parc Natural de l'Alt Pirineu, enmig de frondosos boscos i entre l'Alt Urgell i el Pallars Sobirà, aquesta estació -pionera de l'esqui nòrdic- disposa d'unes excel·lents condicions naturals!

Catedral de la Seu

La sensacional catedral de Santa Maria d'Urgell data del segle XII i és l'única catedral íntegrament romànica de Catalunya. El temple té planta basilical, amb tres naus, i acull, al seu altar major, la talla de la Mare de Déu d'Urgell, del segle XIII. El conjunt queda completat pel claustre, l'església de Sant Miquel, el Museu Diocesà i la Casa Episcopal.

Parc del Segre

El Parc Olímpic del Segre fou la seu de les proves de piragüisme en aigües braves dels Jocs Olímpics de Barcelona l'any 1992. Actualment les instal·lacions combinen el vessant esportiu, sent la seu de diverses competicions nacionals i internacionals, i el vessant més lúdic, amb una àmplia oferta d'activitats aquàtiques per gaudir amb la família o els amics (ràfting, hydrospeed, piragüisme,...).

Comencem la ruta al costat del refugi de la Basseta (0:00h - 1.720m) on hi ha un cartell informatiu de l'itinerari. Pels boscos de Sant Joan de l

Refugi de la Basseta.

Pels boscos de Sant Joan de l

Inici de la ruta pels boscos de Sant Joan de l'Erm.

Sortim per darrere del refugi en lleugera baixada i ens endinsem en el bosc de coníferes. El corriol, ben fressat, davalla per entremig d'esvelts pins negres. Pels boscos de Sant Joan de l

Bosc de coníferes de Sant Joan.

Passem pel costat d'un abeurador fet amb el tronc d'un arbre i seguim baixant per la pineda. Pels boscos de Sant Joan de l

Abeurador.

Arribem a un punt on deixem el camí més ample i agafem un corriol a l'esquerra que baixa més pronunciadament, sempre seguint la franja de pintura groga que senyalitza la ruta. El camí descendeix per un bosc ombrívol i finalment arribem al torrent del barranc dels Forcats. Pels boscos de Sant Joan de l

Camí al barranc dels Forcats.

Barranc dels Forcats.

Resseguim durant força estona el torrent, passem pel costat del Roc dels Pallaresos, antigament utilitzat com a aixopluc pels pastors, i continuem davallant fins al pont del barranc dels Forcats (0:40h - 1.491m). Pels boscos de Sant Joan de l

Roc dels Pallaresos.

Pels boscos de Sant Joan de l

Pont del barranc dels Forcats.

Just abans de travessar el pontet deixem enrere a mà esquerra un camí cap a Santa Magdalena. Nosaltres travessem el barranc i comencem a pujar. Tot just hem començat l'ascens, trobem una nova cruïlla al costat d'un enorme pi roig que ens indica el camí de Romadriu. També deixem de banda aquest trencall i nosaltres seguim les indicacions cap a Sant Joan de l'Erm Vell. Pels boscos de Sant Joan de l

Pi roig a la cruïlla de Romadriu.

Indicacions de l'itinerari.

Comencem a pujar pel vessant de llevant del serrat de l'Oratori, dominat per una pineda de pi roig amb alguns bedolls i avets. Pels boscos de Sant Joan de l

Vessant assolellat al serrat de l'Oratori.

Pels boscos de Sant Joan de l

L'esquirol, un dels habitants del bosc.

Més amunt el camí tomba cap al vessant de tramuntana i continua guanyant altura progressivament, primer per una pineda amb un sotabosc tapissat de nabius i més endavant per una avetosa amb un sotabosc més pobre i cobert de molses. Pels boscos de Sant Joan de l

L'escorça blanca dels bedolls.

L'avetosa.

El camí ombrívol i agradable guanya altura còmodament fins que trobem una petita clariana. Just passada aquesta clariana, deixem el camí més ample i prenem un corriol que puja a mà esquerra per entremig del bosc de coníferes i ens porta fins a la font del Cobert i, tot seguit, a Sant Joan de l'Erm Vell (1:30h - 1.702m). Pels boscos de Sant Joan de l

Font del Cobert.

Gavarrera.

Sant Joan de l'Erm Vell.

Podem gaudir d'una bonica panoràmica des del mirador de Sant Joan. Al davant s'estén la vall de Santa Magdalena amb els cims del pic d'Urdossa a l'esquerra, el Bony de Castenàs en primer pla i el turó de la Portella, de cim més arrodonit, a la dreta. Pels boscos de Sant Joan de l

Pic d'Urdossa.

Després de fer una passejada per l'antic santuari de Sant Joan de l'Erm i contemplar les restes de les antigues estances de l'hostatgeria, retornem al mirador i continuem l'itinerari. Pels boscos de Sant Joan de l

Camí a la Culla.

Sortim de l'antic santuari en direcció S seguint uns metres la pista fins que trobem el cartell indicatiu cap al coll de la Culla i el refugi de Comes de Rubió. Agafem aquest corriol a mà dreta i comencem a enfilar-nos per l'interior del bosc d'avets i pi negre en direcció S. Més amunt enllacem amb una pista, que seguim uns metres cap a l'esquerra però ràpidament abandonem per agafar el corriol que s'enfila a la dreta. Pels boscos de Sant Joan de l

Tallafocs camí a la Culla.

Pels boscos de Sant Joan de l

Pineda de pi negre a la Culla.

Guanyem altura ràpidament, pel bosc de coníferes, i travessem un parell de tallafocs. Més amunt enllacem de nou amb una altra pista que seguim uns metres a l'esquerra fins a una bifurcació. Continuem per la pista de la dreta, un camí ample i planer envoltat d'altius pins negres, fins a la cruïlla del coll la Culla. Aquí deixem de banda el camí cap al refugi de Comes de Rubió i seguim la pista de l'esquerra cap al prat de la Culla. Pels boscos de Sant Joan de l

Prat de la Culla.

Resseguim el prat i prenem un corriol a l'esquerra que s'enfila fins al Bony de la Culla (2:15h - 1.932m), punt més alt del nostre recorregut. Pels boscos de Sant Joan de l

Arbres vells al bosc de la Culla.

A partir d'aquí comencem a baixar per l'ampli llom del serrat de la Culla, primer a través d'un bosc de pi negre i, més avall, per una frescal avetosa. Pels boscos de Sant Joan de l

Bosc de pi roig.

Travessem altra vegada els tallafocs i enllacem amb una pista que seguim uns metres a l'esquerra. Tot seguit agafem el corriol de la dreta que fa un tram en paral·lel a la pista, en direcció E, fins que la travessa i davalla còmodament fins a l'estació d'esquí de Sant Joan de l'Erm i el refugi de la Basseta (2:55h - 1.720m), punt final de la nostra excursió. Pels boscos de Sant Joan de l

Estació d'esquí de fons de Sant Joan de l'Erm.