- Fitxa i mapes
- Recorregut
- Llocs d´interès
- Fotos
- Rutes guiades properes
- Establiments propers

Mitjana
Caminades de distància i desnivell moderats que no superen els 14 km de llargada ni els 600m de desnivell.
475m

9,9 km

2:55h

1.489m

Refugi de la Basseta

1.936m

Castellbò
Ruta circular de 9,9 km de longitud pels frondosos boscos de coníferes que poblen les valls meridionals del Parc Natural de l'Alt Pirineu, a la comarca lleidatana de l'Alt Urgell. La ruta comença al refugi de la Basseta, base de l'estació d'esquí nòrdic de Sant Joan de l'Erm, i s'endinsa en preciosos boscos de pi roig, pi negre i avetoses. Arribem fins a l'antic santuari de Sant Joan de l'Erm i tornem per un altre camí, fent la ruta circular. Es tracta d'un itinerari sense dificultats tècniques i ben senyalitzat, on la dificultat rau en la distància i el desnivell a superar.
Aquest itinerari ens descobreix els boscos de coníferes, la seva flora i la seva fauna forestal. Entre la boscúria s'amaguen esquirols, senglars o cabirols, a més de multitud d'ocells, com el característic picot o les mallerengues. L'itinerari també ens porta fins a les restes de l'antic santuari de Sant Joan de l'Erm Vell, un indret ple d'història, des d'on es pot gaudir de bones vistes de la vall de Santa Magdalena. La ruta ens permet gaudir de la tranquil·litat d'una de les boscúries subalpines més extenses del nostre país.
Track de la ruta
En alguns casos RUTES PIRINEUS ha manipulat els tracks per corregir problemes en la recepció de la senyal GPS i la seva posterior gravació. En aquests casos alguns trams de la ruta del track són aproximats i han estat projectats sobre el mapa.
Més informació
: 2:55h en total. 1:30h des del refugi de la Basseta fins a Sant Joan de l'Erm vell i 1:25h per tornar al refugi de la Basseta passant per la Culla.
: A l'hivern aquesta ruta es pot fer amb raquetes de neu.
:
· Parc Natural de l'Alt Pirineu. 1:50.000. Editorial Alpina.
· Base topogràfica de Catalunya 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC).
: L'itinerari està senyalitzat amb marques de pintura groga. Si es vol fer un recorregut més curt, des de Sant Joan de l'Erm Vell es pot tornar directament per una pista fins al refugi de la Basseta.
Des de la carretera N-260, uns 2 km al sud de la Seu d'Urgell, agafem el trencall de Sant Joan de l'Erm i Castellbò. Passem per Castellbò, deixem enrere diversos trencalls i, al cap d'uns 30 km (des del trencall de la N-260) arribem a l'estació d'esquí nòrdic de Sant Joan de l'Erm, on hi ha el refugi de la Basseta i un ampli aparcament.
Aquesta guia web i PDF gratuïta ha estat publicada amb el suport del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida i el Consell Comarcal de l'Alt Urgell.
Les rutes poden variar molt en funció de l´època de l´any, de la neu i de les condicions meteorològiques. La senyalització (marques, panells, balises) que podem trobar al llarg de la ruta també pot variar amb el temps. RUTES PIRINEUS no es responsabilitza de qualsevol mal ús de les seves guies i recomana que cadascú sigui responsable i prudent a la muntanya. Així mateix, us convidem a documentar-vos amb llibres i guies especialitzades per complementar la informació aquí descrita. Tots els temps són efectius i prenen un caràcter orientatiu, no s´han tingut en compte les parades per petites que siguin. Per qualsevol suggeriment, RUTES PIRINEUS us convida a enviar un correu a info@rutespirineus.cat.
La nostra selecció d´establiments propers recomanats
-
Can Boix, s/n, 25790 PeramolaAls peus dels cingles de la serra de Sant Honorat, al terme municipal del pintoresc poble de Peramola, hi trobem un clàssic: l'Hotel Can Boix de Peramola, que ens ofereix unes instal·lacions de luxe. Si bé enmig d'un entorn molt singular, Can Boix és alhora una destinació de per se.
Què més podem visitar?
-
Col·legiata de Santa Maria de Castellbò
Santa Maria de Castellbò és una col·legiata fundada l'any 1436 que ens mostra la importància que tingueren el vescomtat i les terres de Castellbò durant l'edat mitjana. Una col·legiata és una església que no és catedral però disposa d'un cos de canonges i pot celebrar les misses com a les catedrals. Cal destacar especialment la portalada, amb arquivoltes i alguns elements de forja, i el campanar d'espadanya de tres ulls.
Coordenades GPS: 42.375095º 1.355970º
-
Estació d'Esquí Nòrdic de Sant Joan de l'Erm
Situada al Parc Natural de l'Alt Pirineu, enmig de frondosos boscos i entre l'Alt Urgell i el Pallars Sobirà, aquesta estació -pionera de l'esqui nòrdic- disposa d'unes excel·lents condicions naturals!
Coordenades GPS: 42.4177622º 1.2872192º
-
Catedral de la Seu
La sensacional catedral de Santa Maria d'Urgell data del segle XII i és l'única catedral íntegrament romànica de Catalunya. El temple té planta basilical, amb tres naus, i acull, al seu altar major, la talla de la Mare de Déu d'Urgell, del segle XIII. El conjunt queda completat pel claustre, l'església de Sant Miquel, el Museu Diocesà i la Casa Episcopal.
Coordenades GPS: 42.357546º 1.461890º
-
Parc del Segre
El Parc Olímpic del Segre fou la seu de les proves de piragüisme en aigües braves dels Jocs Olímpics de Barcelona l'any 1992. Actualment les instal·lacions combinen el vessant esportiu, sent la seu de diverses competicions nacionals i internacionals, i el vessant més lúdic, amb una àmplia oferta d'activitats aquàtiques per gaudir amb la família o els amics (ràfting, hydrospeed, piragüisme,...).
Coordenades GPS: 42.354365º 1.462732º
Recorregut



Refugi de la Basseta.

Inici de la ruta pels boscos de Sant Joan de l'Erm.
Sortim per darrere del refugi en lleugera baixada i ens endinsem en el bosc de coníferes. El corriol, ben fressat, davalla per entremig d'esvelts pins negres.
Bosc de coníferes de Sant Joan.
Passem pel costat d'un abeurador fet amb el tronc d'un arbre i seguim baixant per la pineda.
Abeurador.
Arribem a un punt on deixem el camí més ample i agafem un corriol a l'esquerra que baixa més pronunciadament, sempre seguint la franja de pintura groga que senyalitza la ruta. El camí descendeix per un bosc ombrívol i finalment arribem al torrent del barranc dels Forcats.
Camí al barranc dels Forcats.

Barranc dels Forcats.


Roc dels Pallaresos.

Pont del barranc dels Forcats.
Just abans de travessar el pontet deixem enrere a mà esquerra un camí cap a Santa Magdalena. Nosaltres travessem el barranc i comencem a pujar. Tot just hem començat l'ascens, trobem una nova cruïlla al costat d'un enorme pi roig que ens indica el camí de Romadriu. També deixem de banda aquest trencall i nosaltres seguim les indicacions cap a Sant Joan de l'Erm Vell.
Pi roig a la cruïlla de Romadriu.

Indicacions de l'itinerari.

Vessant assolellat al serrat de l'Oratori.

L'esquirol, un dels habitants del bosc.
Més amunt el camí tomba cap al vessant de tramuntana i continua guanyant altura progressivament, primer per una pineda amb un sotabosc tapissat de nabius i més endavant per una avetosa amb un sotabosc més pobre i cobert de molses.
L'escorça blanca dels bedolls.

L'avetosa.
El camí ombrívol i agradable guanya altura còmodament fins que trobem una petita clariana. Just passada aquesta clariana, deixem el camí més ample i prenem un corriol que puja a mà esquerra per entremig del bosc de coníferes i ens porta fins a la font del Cobert i, tot seguit, a

Font del Cobert.

Gavarrera.

Sant Joan de l'Erm Vell.
Podem gaudir d'una bonica panoràmica des del mirador de Sant Joan. Al davant s'estén la vall de Santa Magdalena amb els cims del pic d'Urdossa a l'esquerra, el Bony de Castenàs en primer pla i el turó de la Portella, de cim més arrodonit, a la dreta.
Pic d'Urdossa.

Camí a la Culla.
Sortim de l'antic santuari en direcció S seguint uns metres la pista fins que trobem el cartell indicatiu cap al coll de la Culla i el refugi de Comes de Rubió. Agafem aquest corriol a mà dreta i comencem a enfilar-nos per l'interior del bosc d'avets i pi negre en direcció S. Més amunt enllacem amb una pista, que seguim uns metres cap a l'esquerra però ràpidament abandonem per agafar el corriol que s'enfila a la dreta.
Tallafocs camí a la Culla.

Pineda de pi negre a la Culla.

Prat de la Culla.
Resseguim el prat i prenem un corriol a l'esquerra que s'enfila fins al

Arbres vells al bosc de la Culla.

Bosc de pi roig.
Travessem altra vegada els tallafocs i enllacem amb una pista que seguim uns metres a l'esquerra. Tot seguit agafem el corriol de la dreta que fa un tram en paral·lel a la pista, en direcció E, fins que la travessa i davalla còmodament fins a l'estació d'esquí de Sant Joan de l'Erm i el

Estació d'esquí de fons de Sant Joan de l'Erm.

Si has realitzat aquesta ruta, dóna´ns la teva opinió!! Si tens dubtes de la ruta, escriu-nos un comentari!
Coneixes alternatives per aquest itinerari? Has fet aquesta ruta d´alguna altra manera? Opina!
Volem que la web de RUTES PIRINEUS sigui una web participativa, per això t´animem a que deixis els teus comentaris sobre les nostres rutes. No es toleraran insults, llenguatge abusiu, faltes de respecte, ni comentaris ofensius en contra de les més elementals normes d´educació. Tampoc s´acceptaran missatges comercials, o que incloguin números de telèfon o adreces personals i també s´eliminaran els missatges que anunciïn algun producte.
Tots els comentaris són revisats per garantir que compleixin les normes anteriors. RUTES PIRINEUS, en cap cas, es farà responsable del contingut de les opinions publicades pels internautes a la nostra web.