Itinerari circular de Peralada a Cabanes
(8)
(0)

Ruta pels voltants de Peralada, coneixent l'entorn agrícola i gaudint de les vistes de la plana empordanesa

Plaça de la Peixateria

Peralada

Ruta circular de quasi 15 km de longitud des de Peralada fins a Cabanes i tornada pel Mas Cerdà i el turó de Montpedrós. Es tracta d'una ruta sense desnivell però força llarga, aconsellada per a gent que estigui avesada a caminar durant unes quantes hores.

L'Alt Empordà, al nord de la Costa Brava, és una comarca amb una gran riquesa cultural i paisatgística, molt marcada per la seva situació geogràfica. A banda dels elements prehistòrics -com els dòlmens i menhirs de l'Albera i el Cap de Creus- i les restes grecoromanes d'Empúries, també hi trobem esglésies romàniques -com el monestir de Vilabertran i el de Sant Pere de Rodes-, la fortificació de la ciutadella de Roses i alguns edificis modernistes, com el Teatre-Museu Dalí de Figueres. Però tots aquests elements no es podrien entendre sense el paisatge empordanès, en part espais naturals protegits -el Parc Natural dels Aiguamolls de l'Empordà, el del Cap de Creus, el Paratge Natural de l'Albera i la zona de Bassegoda- en part conformat per àmplies extensions de vinya i conreu. Caminant pels antics dominis dels comtes de Peralada, aquesta ruta ens permet descobrir l'extraordinari patrimoni agrícola de la comarca.

: 3:25h en total. 0:50h des de Peralada fins a Cabanes, 1:35h des de Cabanes fins al creuament del Mas de n'Aldàs i 1:00h des d'aquest punt fins a Peralada.

: Notable. Classifiquem aquesta ruta en el grau de dificultat "Notable" donada la seva longitud (>14 km).

· Alt Empordà. 1:50.000. Editorial Alpina.

Arribem a Peralada per la N-260 des de Figueres. Deixem el cotxe a l'aparcament municipal que hi ha a les afores, a tocar del carrer Sant Sebastià, i en pocs minuts arribem a la plaça de la Peixateria, al centre del poble, punt d'inici de la ruta.

Riba es Pianc, 3, 17488 Cadaqués
    L'Hotel Playasol està situat a la badia de Cadaqués, en un indret privilegiat des d'on podem gaudir d'una de les millors panoràmiques del poble. Les seves instal·lacions han estat renovades fa poc i són fantàstiques i el seu personal ens ofereix un tracte acollidor i molt professional. Una experiència inoblidable!

Claustre romànic de Sant Domènec

Aquest monument romànic del segle XII és l'únic testimoni que es conserva d'un antic monestir d'agustins fundat la segona meitat del segle XI. El 1835, arran de la desamortització, va passar a mans de l'Ajuntament i des d'aleshores ha tingut moltes funcions: hospital, jutjat, caserna i, fins i tot, cinema.

Museu i parc del castell de Peralada

Dins l'antic Convent del Carme hi ha el Museu del Castell amb una de les col·leccions privades més espectaculars de tot Catalunya. A fora hi trobem el parc del castell, dissenyat l'any 1877 i que compta amb una colònia de cigonya blanca, un jardí francès de roses, teixos i una alzina de més de dos-cents anys.

Festival Castell de Peralada

El festival va ser fundat el 1987 i actualment és considerat una de les manifestacions artístiques més importants de l'època estival catalana. El conjunt medieval del Castell de Peralada i els seus jardins són l'escenari ideal per als concerts que s'hi programen any rere any. Més info a www.festivalperalada.com/ca/

Iniciem aquest itinerari a l'Oficina de Turisme de Peralada situada al centre d'aquesta població, a la plaça de la Peixateria (0:00h - 34m). Baixem pel carrer de la Sabateria fins a la plaça del Carme i travessem el portal de la muralla pel carrer del Call. Arribem a un encreuament on trobem un senyal vertical de la xarxa Itinerànnia (AE171) que ens indica "Cabanes 50 minuts". Itinerari circular de Peralada a Cabanes 1

Església de la Mare de Déu del Carme i portal del Comte.

Itinerari circular de Peralada a Cabanes 1

Carrer del Call a Peralada.

Portal de la muralla, Peralada.

Peralada.

Itinerari circular de Peralada a Cabanes 1

Nius de cigonyes als jardins del castell de Peralada.

Fem uns metres pel costat de la carretera, travessem el pont sobre el riu Llobregat i agafem el primer trencall a mà dreta (NO) en direcció a Cabanes. Caminem uns 500m pel costat del riu, avançant després per una zona d'horta i camps d'oliveres fins que desemboquem a la carretera de Peralada a Cabanes. La seguim cap a l'esquerra (Peralada) durant uns 150m (marques grogues) fins al primer trencall que trobem a mà dreta. Caminem 1,8 km en clara direcció O fins que arribem a Cabanes (0:50h - 22m). Itinerari circular de Peralada a Cabanes 1

Cabanes.

Itinerari circular de Peralada a Cabanes 1

Peralada i la serra de l'Albera.

Pal indicatiu entrant a Cabanes.

Carrers de Cabanes.

Itinerari circular de Peralada a Cabanes 1

Plànol del nucli de Cabanes.

Font de Sant Vicenç a Cabanes.

Voregem el poble per la dreta, seguint en tot moment la senyalització groga d'Itinerànnia fins que, uns 100m abans d'arribar a la carretera, girem a la dreta per un camí de terra (NE). Avancem entre plàtans, roures i canyes, i passem pel costat de dues granges. Finalment desemboquem a la carretera GIV-6024. Itinerari circular de Peralada a Cabanes 1

El Trull de Cabanes.

Itinerari circular de Peralada a Cabanes 1

Maquinària del Trull de Cabanes.

Olives a punt de collir.

Avancem uns 600m per aquesta via fins que travessem el riu Llobregat. Just després del pont, la deixem enrere i agafem la pista que surt a l'esquerra i que avança pel costat del riu. Aviat la pista es converteix en un corriol. Travessem un petit rec i voregem uns camps de conreu, mentre el camí va girant cap a la dreta, allunyant-se del riu. Som al creuament de Mirapiques (1:30h - 35m), pal indicador AE181 de la xarxa Itinerànnia. En aquest punt agafem el camí de la dreta (E) en direcció a Mollet de Peralada. Itinerari circular de Peralada a Cabanes 1

Rostolls i canyissars amb la serra de l'Albera al fons.

Estornell.

Aviat creuem una pista asfaltada i la carretera GIV-6024. Passem pel costat d'una masia, el Mas Cerdà, i comencem a enfilar-nos pel vessant S del Montpedrós. Durant tot aquest tram els canvis de camí són constants, així doncs cal estar atents a les marques de color groc en tot moment. El Montpedrós (92m) és un turonet situat als contraforts meridionals de la serra de l'Albera i presenta una vegetació típicament mediterrània, de brolla arbrada amb pins. Itinerari circular de Peralada a Cabanes 1

Màquies al Montpedrós.

Itinerari circular de Peralada a Cabanes 1

Sembrats al Montpedrós amb l'Alta Garrotxa i el Pirineu al fons.

Serra de l'Albera des del Montpedrós.

Argelaga negra al Montpedrós.

Anem seguint les marques grogues fins que desemboquem a una pista. Just en aquest punt travessem un canal de regadiu i immediatament la deixem i n'agafem una altra que avança pel costat mateix del canal, en direcció E. Caminem entre tanques de xiprer, camps d'oliveres i granges. Arribem a un punt on la pista es bifurca, nosaltres continuem cap a l'esquerra (N). Travessem el riu de l'Anyet i seguim fins a la carretera de Peralada a Mollet de Peralada. Itinerari circular de Peralada a Cabanes 1

Canal Gros sota el Montpedrós.

Camps d'oliveres.

El paisatge de Peralada.

Sant Nazari i Peralada.

Itinerari circular de Peralada a Cabanes 1

Camps de cereals prop de Peralada.

Travessem la carretera i continuem per una pista fins a l'encreuament de Mas de n'Aldàs (2:25h - 42m), on hi trobem el senyal vertical AE173 de la xarxa Itinerannia. Agafem ara la pista que surt a la dreta (S), entre camps d'oliveres, vinyes i sembrats. Travessem el riu Orlina i continuem en direcció E fins que desemboquem a una altra pista, a l'altura del Mas Mir (2:50h - 34m). L'agafem en direcció a Peralada (S) i abordem l'últim tram de l'itinerari. Avancem entre camps de conreu fins que arribem novament a Peralada i a la plaça de la Peixateria (3:25h - 34m). Itinerari circular de Peralada a Cabanes 1

Oliveres arribant a Peralada.

Itinerari circular de Peralada a Cabanes 1

Ravenissa blanca i camps de cereals arribant a Peralada.

Plaça Garriguella, casc antic de Peralada.

Costa de les Monges, Peralada.

Itinerari circular de Peralada a Cabanes 1

Carrer de l'Hospital, Peralada.

Casa de les Bombes, Peralada.

Tarongers a Peralada.

Itinerari circular de Peralada a Cabanes 1

Campanar de l'església de Sant Martí de Peralada.