Pic Arlas (2.044m) des del coll de la Piedra de San Martín

Ascensió fins al cim del pic Arlas, un espectacular mirador sobre la zona càrstica de Larra

Coll de la Piedra de San Martín

Isaba

Ruta de 3,9 km de longitud (anada i tornada) fins al cim del pic Arlas. Primer, l'itinerari segueix un corriol que creua una petita vall secundària i diversos prats fins arribar al coll d'Arlas, que està situat just als peus de la muntanya. A continuació rodegem l'Arlas fins arribar al seu extrem N. Des d'aquest punt pugem cap al cim seguint un estret corriol que s'enfila per la falda de la muntanya fent fortes llaçades. Fem la tornada seguint el mateix itinerari.

El pic Arlas és una muntanya que està ubicada en una indret privilegiat: des del seu cim tenim una de les millors vistes panoràmiques que hi ha de la zona càrstica de Larra i dels cims de l'entorn: l'Auñamendi (o Anie), l'Añelarra, el Soum Couy,... La panoràmica cap al N és igualment espectacular, els Pirineus donen pas a les planícies franceses del Béarn. Durant la ruta també creuarem bonics prats i, si la fem a l'estiu, segur que trobarem moltes ovelles pasturant lliurement per la muntanya.

: Pic Arlas (2.044m).

: 1:30h en total: 0:30h fins al coll d'Arlas i 0:15h per pujar des d'aquest punt fins al cim; 0:45h de tornada pel mateix itinerari.

: Mitjana. El tram final d'ascens al pic Arlas presenta un fort pendent i avança per un estret corriol amb pedres soltes. Podem anar caminant i no cal que ens ajudem amb les mans en cap moment, però el desnivell és alt i la sensació d'exposició també. Abans d'arribar al coll d'Arlas, també cal superar un petit tram on hem d'avançar per un camí estret que transcorre per un vessant força empinat.

: Tot l'any. En època de neu, el pic Arlas, l'àrea del coll de la Piedra de San Martín i en general tota la zona de Larra-Belagua són ideals per fer-hi excursions amb raquetes de neu o esquís de muntanya.

: Res en especial.

Valles de Belagua y Roncal. 1:25.000. Editorial Alpina.

: Des del cim de l'Arlas tenim l'opció de baixar la muntanya pel seu vessant S; per fer-ho, des del cim hem d'agafar un petit corriol que ens porta fins al coll de Pescamou, a l'extrem S de la muntanya. Des d'aquest punt seguim un camí que rodeja l'Arlas pel seu vessant O i que més endavant empalma amb el camí que hem fet a l'anada. Al costat occidental del coll de la Piedra de San Martín hi ha marcat un dels diversos punts d'entrada a les galeries subterrànies de la zona càrstica de Larra -més de 125 km de galeries-, tot un paradís pels aficionats a l'espeleologia.

El coll de la Piedra de San Martín, que també s'anomena coll d'Ernaz, està situat just a la frontera entre Espanya i França. Des del vessant espanyol, hi arribem des del poble d'Isaba tot remuntant la vall de Roncal-Belagua per la carretera NA-137 (21 km des d'Isaba). Des del vessant francès hi arribem des del poble d'Arette per la carretera D132 (31 km des d'Arette). Just al coll la carretera s'eixampla i hi trobem una zona d'aparcament gratuït.

Formatgeries de la vall de Roncal

El formatge de Roncal va ser el primer formatge amb denominació d'origen a Espanya; es tracta d'un formatge artesanal produït amb llet crua d'ovella i d'un gust fort i ben definit. Al llarg de la vall podem recórrer diverses "queserías" per conèixer el procés d'elaboració d'aquest seu formatge i degustar-lo. (Més informació en aquest article: El formatge de Roncal: una tradició deliciosa)

• Estació d´esquí de Larra-Belagua
    Estació d'esquí de Larra-Belagua

Les instal·lacions de l'estació d'esquí de Larra-Belagua es troben en un entorn privilegiat de la serralada pirinenca, a Isaba, al cor de la vall de Belagua en un paratge incomparable. L'estació està enfocada a la pràctica d'esquí de fons i disposa de 24 km de domini esquiable.

Coordenades GPS: 42.961992º -0.77657826º

• Estació d´esquí d´Arette la Pierre Saint Martin
    Estació d'esquí d'Arette la Pierre Saint Martin

Estació d'ambient familiar situada en un paratge d'una gran bellesa, a la capçalera de la vall de Baretous (Béarn), molt a prop del coll fronterer de la Piedra de San Martín. L'estació disposa de 20 pistes d'esquí alpí, una zona per trineus i també ofereix altres activitats: BTT de neu, raquetes, construcció d'iglús,...

Coordenades GPS: 42.97760º -0.744861º

• Ermita de Nostra Senyora d´Idoia
    Ermita de Nostra Senyora d'Idoia

S'hi accedeix des d'Isaba a través d'un bonic camí empedrat i de terra típicament roncalès. L'ermita, de nucli medieval, està presidida per un retaule barroc que incorpora una talla gòtica de la Verge d'Idoia (s. XIII), que segueix la tipologia de verge asseguda amb el nen Jesús sobre el genoll esquerre.

Coordenades GPS: 42.864431477º -0.92867023º

El "Museo de la Almadía" de Burgui

A la plaça de l'ajuntament de Burgui, el museu recupera la tradició d'aquelles generacions que antigament es dedicaven a la fusta: detalls de la feina i costums dels raiers. Cada any a principis de maig se celebra a Burgui el Dia dels Raiers, en que es recupera aquesta singular tradició de forma festiva.

Coordenades GPS: 42.720142677º -1.00442642845º

Poble dels oficis de Burgui

De Burgui en sorgeix un recorregut a l'aire lliure que ens convida a conèixer com eren les antigues formes de vida i les feines d'aquestes valls. Resseguint-lo us acostareu a la seva història aprenent com es construïa un raier, quina era la feina del carboner, com es recollia la neu,...

Coordenades GPS: 42.718357329º -1.004539081º

Mausoleu de Julián Gayarre de Roncal

Al cementiri de Roncal hi trobem el Mausoleu de Gayarre, un conjunt escultòric realitzat a base de marbre i bronze per l'escultor Mariano Benlliure entre 1891 i 1895 en homenatge al roncalès més internacional, Julián Gayarre, considerat com un dels millors tenors del món operístic que hi ha hagut mai.

Coordenades GPS: 42.8021795º -0.960106706º

Comencem la ruta a l'ampli aparcament que hi ha al coll de la Piedra de San Martin (0:00h - 1.760m), també anomenat coll d'Ernaz. Des de l'aparcament, agafem un camí que puja pel costat dret del refugi de la Junta General del Valle. Deixem enrere a mà esquerra el refugi i ens enfilem uns metres. Pic Arlas (2.044m) des del coll de la Piedra de San Martín 1

Aparcament del coll de la Piedra de San Martín i refugi de la Junta General del Valle.

Pic Arlas (2.044m) des del coll de la Piedra de San Martín 1

Deixem enrere el refugi i ens enfilem uns metres.

Aviat el camí gira cap a l'esquerra, en direcció E. Podem veure, a davant nostre, la silueta del pic Arlas, el nostre objectiu. Pic Arlas (2.044m) des del coll de la Piedra de San Martín 1

Veiem la silueta de l'Arlas al fons.

Seguim avançant pel camí. Passem per entre unes roques i baixem uns metres. Entrem en una vall secundària. Pic Arlas (2.044m) des del coll de la Piedra de San Martín 1

Entrem a una vall secundària.

El camí va remuntant aquesta petita vall, en direcció NE, i s'enfila suaument cap a un collet. Pic Arlas (2.044m) des del coll de la Piedra de San Martín 1

Remuntem la vall secundària fins a un collet.

Arribem a un punt on veiem, a mà esquerra, les planícies franceses que s'estenen cap al N. Nosaltres hem de seguir la traça del camí, que gira 90º cap a la dreta i s'enfila per un prat herbós, en clara direcció SE. Tornem a divisar la silueta del pic Arlas al fons, que ens serveix de referència. Pic Arlas (2.044m) des del coll de la Piedra de San Martín 1

Girem cap a la dreta (SE) i ens enfilem per un prat. El pic Arlas al fons.

Guanyem desnivell ràpidament i després d'uns 300m de camí tornem a passar al vessant espanyol de la muntanya. Comencem a veure la zona càrstica de Larra i ens sorprèn l'espectacular silueta triangular de l'Auñamendi -també conegut com a pic d'Anie-. Pic Arlas (2.044m) des del coll de la Piedra de San Martín 1

Pic Auñamendi (Anie) i zona càrstica de Larra.

Ovelles pasturant.

Seguim avançant en direcció al pic Arlas, que tenim a davant nostre (E) en tot moment. Pic Arlas (2.044m) des del coll de la Piedra de San Martín 1

L'Arlas, cada cop més proper.

Aviat arribem als peus del pic Arlas. En aquest punt hem de deixar el camí pel que avançàvem, que rodeja l'Arlas pel seu vessant SO, i agafem un corriol que surt a mà esquerra i que puja en direcció N. Després d'uns 50m, aquest corriol arriba al coll d'Arlas (0:30h - 1.910m), que separa els vessants francès i espanyol de la muntanya. Pic Arlas (2.044m) des del coll de la Piedra de San Martín 1

A l'esquerra hi veiem el coll d'Arlas, punt de pas al que ens dirigim ara.

Pic Arlas (2.044m) des del coll de la Piedra de San Martín 1

Agafem un petit sender que s'enfila cap a l'esquerra.

Des del coll d'Arlas veiem les grans planícies que s'estenen cap al N i un teleesquí de l'estació d'esquí francesa d'Arette la Pierre Saint Martin. Pic Arlas (2.044m) des del coll de la Piedra de San Martín 1

Coll d'Arlas. Veiem els teleesquís de l'estació francesa d'Arette.

Des del coll, hem de seguir un corriol molt poc marcat i difícil de veure que s'enfila fent un parell de llaçades per la falda de l'Arlas, en direcció E. Una fita de pedres ens ajuda a identificar aquest corriol. Atenció, en aquest punt és fàcil equivocar-se, el camí està molt desdibuixat. Pic Arlas (2.044m) des del coll de la Piedra de San Martín 1

Fita de pedres i corriol que s'enfila fent un parell de ziga-zagues.

Després d'uns 40m i d'haver guanyat uns 15m de desnivell, el corriol gira cap a la nostra esquerra i comença a rodejar l'Arlas cap al seu vessant N. Pic Arlas (2.044m) des del coll de la Piedra de San Martín 1

Rodegem l'Arlas pel seu vessant N.

Rodegem l'Arlas (200m) fins a situar-nos just al N del pic. En aquest punt, que està marcat amb una fita de pedres (0:40h - 1.965m), el camí gira bruscament i ascendeix al pic Arlas (S) fent curtes ziga-zagues pel vessant de la muntanya. Pic Arlas (2.044m) des del coll de la Piedra de San Martín 1

Arribem a una fita on el camí gira i comença l'ascens al pic.

Pic Arlas (2.044m) des del coll de la Piedra de San Martín 1

Panorama sobre el massís de Larra.

El pendent és fort i hi ha pedres soltes. Hem d'avançar amb precaució. Pic Arlas (2.044m) des del coll de la Piedra de San Martín 1

El pendent és fort, el petit corriol fa llaçades curtes.

Finalment arribem al cim del pic Arlas (0:45h - 2.044m). Les vistes són immillorables. En direcció SE tenim una perspectiva sensacional de la zona càrstica de Larra, del pic de Soum Couy (2.315m), de l'espectacular piràmide triangular de l'Auñamendi o Anie (2.507m) i de l'Añelarra (2.357m). Pic Arlas (2.044m) des del coll de la Piedra de San Martín 1

Cim del pic Arlas.

Pic Arlas (2.044m) des del coll de la Piedra de San Martín 1

Zona càrstica de Larra. Soum Couy (2.315m) i Auñamendi o Anie (2.507m).

Vista cap al NE.

Vista cap al SO, cap a la vall de Roncal-Belagua.

Tornem fins al coll de la Piedra de San Martín (1:30h - 1.760m), punt d'inici i final d'aquesta ruta, pel mateix itinerari. Per aquells que ho vulguin, també existeix l'opció de baixar del cim Arlas pel seu vessant S. Per fer-ho, des del cim hem d'agafar un petit corriol que descendeix pel vessant S en fort pendent i arriba al coll de Pescamou. Des d'aquest coll rodegem l'Arlas per l'O, en direcció al coll d'Arlas, i empalmem amb el camí que hem fet a l'anada just uns metres abans d'arribar a aquest coll.
LA PIEDRA DE SAN MARTÍN I EL TRIBUT DE LES TRES VAQUES

El Tribut de les Tres Vaques és una cerimònia que es realitza el 13 de juliol de cada any al coll d'Ernaz, al lloc on hi havia la Piedra de San Martín (actualment la fita 262 de la frontera franco-espanyola). La cerimònia reuneix els veïns de les valls de Roncal (Navarra) i de Baretous (Béarn) i consisteix en l'entrega de tres vaques per part dels veïns de Baretous als veïns de Roncal. Encara que popularment s'anomena tribut, no és un tribut perquè no hi ha cap relació de vassallatge, sinó que el lliurament de les vaques és un dels diversos punts que es van estipular en l'acord entre iguals -entre les dues valls- per la distribució de les zones i els períodes de pastura dels ramats. Està considerat el tractat en vigor més antic d'Europa i, tot i que es desconeix quan es va iniciar la cerimònia, se sap que és anterior a una sentència de l'any 1375 (que és la sentència en la què es basa la cerimònia actual). Durant la cerimònia, l'alcalde d'Isaba, que presideix l'acte, pregunta tres vegades als baretonesos si estan disposats a entregar les tres vaques i els baretonesos responen que sí en tres ocasions. A continuació, un dels alcaldes de la vall de Baretous col·loca la mà dreta sobre la pedra 262 i un roncalès col·loca la seva a sobre, i així successivament la resta de representants. L'últim a col·locar la seva és l'alcalde d'Isaba, que pronuncia les paraules "pax avant, pax avant, pax avant" (pau en endavant) i els representants de la vall veïna responen amb les mateixes paraules.

Josep M.
22-08-2023 12:38:54h

Molt a prop també està la Gruta de la Verna amb una sala impresionant o les Gorges de Kakauette

CELIA
21-01-2014 19:36:57h

Una ruta molt tranquil·la i molt bonica a la vegada. Us la recomano