El castell de Sant Miquel des de Girona

Ruta fins al castell de Sant Miquel, una talaia privilegiada sobre Girona, la plana empordanesa, el massís de les Gavarres i les valls de l'Onyar i del Ter

Plaça de Sant Pere de Galligants

Girona

Ruta lineal de quasi 10 km de longitud (anada i tornada) per la vall de Sant Daniel fins al castell de Sant Miquel, punt més elevat de la ruta. Es tracta d'una excursió ideal per a fer en família, no presenta cap tipus de dificultat.

Girona és molt més que el seu barri vell. Passejant pels seus carrers podem veure els contraforts del massís de les Gavarres que s'esbalcen sobre l'est de la ciutat. Aquest espai d'Interès Natural, declarat l'any 1992 com a tal, ocupa un extens territori entre les comarques del Baix Empordà i el Gironès. Els seus boscos, bàsicament d'alzines, amaguen un important llegat megalític.

: Muntanya de Sant Miquel (385m)

: 2:35h en total. 1:25h des del punt d'inici fins al castell de Sant Miquel i 1:10h per fer la baixada pel mateix camí.

: L'itinerari és molt popular i conegut pels gironins.

Arribem a Girona per l'AP-7. Hem de seguir les indicacions cap al centre de la ciutat i la Devesa. Al costat del Pont de Pedret hi ha un ampli aparcament. L'inici de la ruta és a la plaça de Sant Pere de Galligants, on podem arribar a peu.

Catedral de Girona

A l'indret més genuí de Girona s'hi troba la Catedral, aixecada entre els segles XI i SVIII i amb diferents estils arquitectònics, des del romànic del claustre fins al barroc de la façana i l'escalinata. En destaca la gran nau gòtica, que amb 23 metres d'amplada és l'espai gòtic voltat més ample del món.

• Cases de l´Onyar a Girona
    Cases de l'Onyar a Girona

El Castell de Girona ofereix imatges espectaculars. I una d'elles és la de les façanes de les cases de l'Onyar, el riu que travessa la ciutat, pintades de colors vius. D'entre els ponts que travessen el riu destaquen el d'en Gómez, esvelt i lleuger, i el de Palanques Vermelles, de 1827.

Parc de la Devesa de Girona

El Parc de la Devesa de Girona, amb una superfície de gairebé 40 hectàrees, constitueix l'espai verd urbà més gran de la ciutat de Girona i un dels més grans de Catalunya. Es troba emmarcat pel riu Ter al nord, el Güell a l'oest, l'Onyar a l'est i el barri Güell-Devesa al sud. La major part del parc està poblada per un conjunt de més de 2.500 plàtans.

Girona, Temps de Flors

Girona, Temps de Flors és una exposició de flors que se celebra a la ciutat de Girona des del 1954. Des de llavors, cada mes de maig, se celebra durant una setmana aquesta festa primaveral que atrau a gent d'arreu del món. Els monuments, les cases i els seus patis interiors, els carrers, els jardins i els paratges naturals emergeixen revestits amb l'elegància de sorprenents elements vegetals. Més info a www.gironatempsdeflors.net

Sortim de la plaça de Sant Pere de Galligants (0:00h - 67m) i anem a buscar la part del darrere del monestir de Sant Pere. Passem per un pontet i remuntem el riu Galligants per la seva riba dreta orogràfica fins que arribem a la font del Bisbe. Travessem el pont i continuem per la carretera fins que trobem la tanca del monestir benedictí de Sant Daniel (0:12h - 79m). Aquest, amb mil anys d'història, fou fundat l'any 1015 quan el bisbe Pere Rotger va vendre l'alou de Sant Daniel a Ramon Borrell i a la seva dona, la comtessa Ermessenda de Carcassona. El castell de Sant Miquel des de Girona 1

Plaça de Sant Pere de Galligants.

El castell de Sant Miquel des de Girona 1

Monestir de Sant Pere de Galligants.

Detall del monestir de Sant Pere de Galligants.

Pont sobre el riu Galligants.

Riu Galligants.

Camí a la font del Bisbe.

Arribant a la font del Bisbe.

Font del Bisbe.

Monestir de Sant Daniel.

Continuem recte fins que arribem al següent trencant. Girem a l'esquerra tot resseguint la tanca del monestir de Sant Daniel i girem a la dreta pel carrer Llucià Ansó, allunyant-nos del monestir. Passem pel davant del cementiri del veïnat de Sant Daniel i poc després -on s'acaba l'asfalt- entrem a l'aparcament de la font del Ferro. Si la volem visitar haurem de caminar uns 300 metres fins a una zona de pícnic amb taules, bancs i barbacoes. Continuem endavant per la pista ampla (ara ja de terra), voregem l'antiga planta embotelladora d'en Saguer i passem pel damunt de la riera de Sant Miquel. El castell de Sant Miquel des de Girona 1

Cementiri de Sant Daniel.

El castell de Sant Miquel des de Girona 1

Camí a la font del Ferro.

Riera de Sant Miquel.

Pont de Sant Miquel.

Just després deixem la pista i ens enfilem uns metres per un corriol costerut que aviat desemboca de nou a la pista, just abans de passar per sota del pont de la carretera N-II (0:45h - 150m). Continuem avançant i passem pel costat d'una escultura de Bonaventura Ansón, anomenada "Girona, llindar d'Europa". Continuem fins a la masia de Can Lliure, on la pista serpenteja fent una doble corba. Passada la corba, uns metres més enllà, hem d'agafar el corriol que surt a la dreta i que ens mena fins a Cal Cabrit (o can Mistaire). El castell de Sant Miquel des de Girona 1

Camí a Sant Miquel.

El castell de Sant Miquel des de Girona 1

Escultura de Bonaventura Ansón.

Camí a Can Lliure.

L'alzinar amb bruc.

El castell de Sant Miquel des de Girona 1

Argelagues camí a Sant Miquel.

Can Mistaire, també anomenat Cal Cabrit.

Can Mistaire.

El castell de Sant Miquel des de Girona 1

Parets de pedra seca a les Gavarres.

Desemboquem en una pista més ampla i arribem al castell de Sant Miquel (1:25h - 385m). Les restes més antigues del conjunt daten de l'època medieval. Corresponen a una possible torre de guaita, un tram de muralla i una ermita. El 1848, durant la guerra dels matiners, les restes de l'ermita de Sant Miquel van ser aprofitades per bastir-hi dues torres de telegrafia òptica amb l'objectiu de disposar d'una xarxa de comunicació ràpida i segura. Les vistes des de la torre, on podem ascendir per una escala de cargol, són realment espectaculars. El castell de Sant Miquel des de Girona 1

L'alzinar a la muntanya de Sant Miquel.

El castell de Sant Miquel des de Girona 1

Zona de pícnic a prop del castell de Sant Miquel.

Torre del castell de Sant Miquel.

Restes de l'església de Sant Miquel.

El castell de Sant Miquel des de Girona 1

Vistes del Pirineu i la plana empordanesa des de Sant Miquel.

El fossat del castell de Sant Miquel.

Després de gaudir de la plana empordanesa, les Gavarres i la capital del Gironès emprenem la tornada, tot desfent camí, fins a la plaça de Sant Pere de Galligans (2:35h - 67m). El castell de Sant Miquel des de Girona 1

Camps de cereals a la vall de Sant Daniel.

El castell de Sant Miquel des de Girona 1

Monestir benedictí de Sant Daniel.

Camí al barri vell de Girona.

Pont sobre el riu Galligants.

Eloy
01-04-2021 19:30:49h

Al principi bé però quan surts de la ciutat el camí està mal senyalitzat, et perds amb facilitat.