Camí de Zemeto a la vall de Roncal-Belagua

Tranquil·la ruta circular per la part alta de la vall de Belagua, al Pirineu navarrès

Baixa

Passejades curtes, amb poc desnivell i sense dificultats.

Refugi de Belagua

Isaba

Passeig circular de 4,2 km de longitud per l'entorn de l'antic refugi de Belagua, a la part alta de la vall de Roncal-Belagua. Primer avancem per una zona de prats i pastures en direcció E fins arribar a l'indret conegut com a pas de Zemeto. Passem per aquest estret corredor i seguim un corriol en direcció O que ens porta fins a un bonic mirador, des d'on podem admirar la vall de Belagua i la zona càrstica de Larra. Continuem la ruta creuant una bonica fageda i tot seguit recuperem altitud fins gairebé arribar a la caserna abandonada de Yeguaceros. Des d'aquest punt, tornem cap al refugi de Belagua per un antic camí de pastors.

La ruta del camí de Zemeto ens permet conèixer una zona de gran interès natural. Des de l'antic refugi de Belagua, actualment abandonat, ens endinsarem en prats d'alta muntanya, boscos d'avets i fagedes. Els grans atractius de la ruta són el bonic pas de Zemeto, on el camí avança entre dues parets de roca i, sobretot, les grans vistes que tenim de la vall de Belagua.

: 1:10h en total: 0:25h des del refugi de Belagua fins al mirador de Belagua i 0:45h per tancar la circular i tornar al refugi de Belagua.

: Baixa. Es tracta d'una excursió fàcil i apta per a tothom.

: Tot l'any. En època de neu la zona de l'antic refugi de Belagua és una bona àrea per fer-hi excursions amb raquetes de neu o esquís de muntanya.

: Res en especial.

Valles de Belagua y Roncal. 1:25.000. Editorial Alpina.

: L'itinerari és adequat per fer amb nens: el camí és fàcil i la zona per la que transcorre és molt atractiva. L'itinerari està senyalitzat amb marques vermelles i blaves; en alguns trams, però, les marques resten força difoses.

El refugi de Belagua, punt d'inici d'aquesta ruta, està situat en el punt quilomètric 18 de la carretera NA-137 que uneix Isaba i Arette pel coll de la Piedra San Martín. Així doncs, arribem al refugi per aquesta carretera remuntant la vall de Belagua des d'Isaba. Just abans d'arribar al refugi, al punt quilomètric 17, deixem enrere la caserna abandonada de Yeguaceros. Davant del refugi hi ha una gran esplanada on podem estacionar-hi els vehicles.

Formatgeries de la vall de Roncal

El formatge de Roncal va ser el primer formatge amb denominació d'origen a Espanya; es tracta d'un formatge artesanal produït amb llet crua d'ovella i d'un gust fort i ben definit. Al llarg de la vall podem recórrer diverses "queserías" per conèixer el procés d'elaboració d'aquest seu formatge i degustar-lo. (Més informació en aquest article: El formatge de Roncal: una tradició deliciosa)

• Estació d´esquí de Larra-Belagua
    Estació d'esquí de Larra-Belagua

Les instal·lacions de l'estació d'esquí de Larra-Belagua es troben en un entorn privilegiat de la serralada pirinenca, a Isaba, al cor de la vall de Belagua en un paratge incomparable. L'estació està enfocada a la pràctica d'esquí de fons i disposa de 24 km de domini esquiable.

Coordenades GPS: 42.961992º -0.77657826º

• Ermita de Nostra Senyora d´Idoia
    Ermita de Nostra Senyora d'Idoia

S'hi accedeix des d'Isaba a través d'un bonic camí empedrat i de terra típicament roncalès. L'ermita, de nucli medieval, està presidida per un retaule barroc que incorpora una talla gòtica de la Verge d'Idoia (s. XIII), que segueix la tipologia de verge asseguda amb el nen Jesús sobre el genoll esquerre.

Coordenades GPS: 42.864431477º -0.92867023º

El "Museo de la Almadía" de Burgui

A la plaça de l'ajuntament de Burgui, el museu recupera la tradició d'aquelles generacions que antigament es dedicaven a la fusta: detalls de la feina i costums dels raiers. Cada any a principis de maig se celebra a Burgui el Dia dels Raiers, en que es recupera aquesta singular tradició de forma festiva.

Coordenades GPS: 42.720142677º -1.00442642845º

Poble dels oficis de Burgui

De Burgui en sorgeix un recorregut a l'aire lliure que ens convida a conèixer com eren les antigues formes de vida i les feines d'aquestes valls. Resseguint-lo us acostareu a la seva història aprenent com es construïa un raier, quina era la feina del carboner, com es recollia la neu,...

Coordenades GPS: 42.718357329º -1.004539081º

Mausoleu de Julián Gayarre de Roncal

Al cementiri de Roncal hi trobem el Mausoleu de Gayarre, un conjunt escultòric realitzat a base de marbre i bronze per l'escultor Mariano Benlliure entre 1891 i 1895 en homenatge al roncalès més internacional, Julián Gayarre, considerat com un dels millors tenors del món operístic que hi ha hagut mai.

Coordenades GPS: 42.8021795º -0.960106706º

Comencem la ruta a l'antic refugi de Belagua (0:00h - 1.426m), que actualment està abandonat. A costat del refugi hi ha una gran esplanada on podem estacionar-hi els vehicles. Camí de Zemeto a la vall de Roncal-Belagua 1

Refugi de Belagua.

Camí de Zemeto a la vall de Roncal-Belagua 1

Esplanada que hi ha al costat del refugi de Belagua.

Al S de l'esplanada hi ha un panell explicatiu de la ruta del Camí de Zemeto i, uns 20m més avall, hi ha un senyal vertical de fusta (marques vermelles i blaves) que ens indica el camí que hem de seguir. Camí de Zemeto a la vall de Roncal-Belagua 1

Panell explicatiu de la ruta del Camí de Zemeto.

Camí de Zemeto a la vall de Roncal-Belagua 1

Indicació vermella i blava de l'itinerari.

Avancem en direcció E i en lleuger descens per entre prats i camps de pastura. Camí de Zemeto a la vall de Roncal-Belagua 1

Descendim suaument per un prat.

Camí de Zemeto a la vall de Roncal-Belagua 1

Indicació vermella i blava de l'itinerari.

Després d'uns 500m arribem a un prat que està rodejat per diversos turonets. En aquest punt hem de girar a la dreta, en direcció S, cap a un estret corredor que hi ha entre dues muntanyetes. Camí de Zemeto a la vall de Roncal-Belagua 1

Ens dirigim cap al pas de Zemeto.

És l'anomenat pas de Zemeto (0:15h - 1.315m). Camí de Zemeto a la vall de Roncal-Belagua 1

Pas de Zemeto.

Seguim el caminet que creua aquest bonic pas. Camí de Zemeto a la vall de Roncal-Belagua 1

Just a la sortida del pas ens trobem una cruïlla de camins. Cap a l'esquerra surt un camí que baixa cap al fons de la vall per l'interior del bosc. Nosaltres hem d'agafar el camí de la dreta, que sense perdre altitud avança en direcció O tot rodejant un turonet. Camí de Zemeto a la vall de Roncal-Belagua 1

Agafem el camí de la dreta (O), sense perdre altura.

Rodegem un turonet.

Finalment arribem a una clariana on ens trobem la indicació del mirador. Camí de Zemeto a la vall de Roncal-Belagua 1

Arribem a una clarina.

Camí de Zemeto a la vall de Roncal-Belagua 1

Desviament cap al mirador de Belagua.

Seguim aquesta indicació i girem a l'esquerra (S). Després de fer uns 200m des del senyal indicador, arribem al mirador de la vall de Belagua (0:25h - 1.365m). Les vistes són precioses. Camí de Zemeto a la vall de Roncal-Belagua 1

Vistes des del mirador de la vall de Belagua.

Des del mirador, agafem un petit corriol força difús que ressegueix el barranc en direcció O. Camí de Zemeto a la vall de Roncal-Belagua 1

Resseguim el barranc.

Poc a poc aquest corriol s'allunya del barranc i va girant cap a la dreta (N). Finalment, després de fer uns 300m des del mirador, arribem de nou al camí marcat (marques vermelles i blaves). Camí de Zemeto a la vall de Roncal-Belagua 1

Últims metres abans d'empalmar de nou amb el camí de marcat.

Seguim el camí, en direcció O, i després de creuar un prat, entrem a una bonica fageda. Camí de Zemeto a la vall de Roncal-Belagua 1

Corriol i marca del camí.

Entrem a un bosc.

Ja a dins del bosc, creuem un barranc i a poc a poc comencem a guanyar altura. Camí de Zemeto a la vall de Roncal-Belagua 1

Un arbre preciós!

Aviat sortim del bosc, hem de seguir la traça desdibuixada i les marques vermelles i blaves. Primer el camí tendeix cap a l'esquerra (S) i després tendeix cap a la dreta (O) tot enfilant-se per una coma. Camí de Zemeto a la vall de Roncal-Belagua 1

Pugem per una coma.

Camí de Zemeto a la vall de Roncal-Belagua 1

El corriol es desdibuixa i les marques són escasses.

El corriol, que en aquest tram està molt desdibuixat, ens porta fins al costat d'una corba de la carretera NA-137, a prop de la caserna de Yeguaceros (0:50h - 1.365m). Camí de Zemeto a la vall de Roncal-Belagua 1

Carretera NA-127 i caserna de Yeguaceros al fons.

Des d'aquest punt hem d'agafar un antic camí de pastors que avança pel vessant de la muntanya en direcció NE i en paral·lel a la carretera (unes desenes de metres per sota seu). Camí de Zemeto a la vall de Roncal-Belagua 1

Avancem propers a la carretera per un antic camí.

Camí de Zemeto a la vall de Roncal-Belagua 1

El massís de Larra-Belagua al fons.

Seguim aquest caminet, que es divideix en diversos punts per després tornar-se a ajuntar, i, després d'aproximadament 1 km, arribem de nou al refugi de Belagua (1:10h - 1.426m), punt d'inici i final d'aquesta tranquil·la passejada per Belagua. Camí de Zemeto a la vall de Roncal-Belagua 1

Refugi de Belagua.

Daniel
26-09-2019 11:18:33h

Hola! Hem fet aquesta ruta fa un parell de dies (24-9-2019) i realment és fàcil i d'un espectacle visual gairebé insuperable, les vistes des del mirador són meravelloses, així com el primer prat tot just començar a baixar a l?inici de la ruta. Sí que m'agradaria assenyalar que l'inici de la ruta està a la carretera NA-137 just passat el punt quilomètric 51. Salutacions!

RUTES PIRINEUS
23-06-2016 13:44:31h

Hola Jorge, gràcies per escriure'ns. Acabem de solucionar l'error. Quan vulguis ja pots tornar-te a descarregar el pdf d'aquesta ruta. Gràcies i una salutació!

Jorge
23-06-2016 12:24:24h

El PDF està danyat i no es pot descarregar. Podrien pujar-lo de nou al servidor? Moltes gràcies.