De Vallvidrera al Tibidabo per la font de la Budellera

Pugem a la principal talaia de Collserola i descobrim un conjunt patrimonial amb molta història amagat en el pulmó de Barcelona

Baixa

Passejades curtes, amb poc desnivell i sense dificultats.

300 m

2:15 h

240 m

Centre del Parc de Collserola

500 m

Vallvidrera

Ruta circular de 6,5 km que surt del Centre d’Informació del Parc Natural de la Serra de Collserola i puja per l’interior d’un agradable bosc de pi blanc, alzines, roures i suredes fins al cim del Tibidabo, mirador privilegiat sobre la ciutat de Barcelona i el seu entorn. De baixada, passem ben a prop de la impressionant Torre de Collserola, descobrim l’enclavament de la font de la Budellera -una construcció amb molta història-, l’àrea de lleure de Santa Maria de Vallvidrera -situada al costat de l’església homònima- i tanquem l’itinerari passant pel l’estació de Ferrocarrils del Baixador de Vallvidrera.

L’itinerari proposat ens descobreix diversos indrets molt singulars situats al vessant nord de la serra de Collserola, espai natural situat enmig de l’àrea metropolitana de Barcelona, la zona més poblada de Catalunya. La serra de Collserola s’integra al sector central de la serralada Litoral Catalana i és una fantàstica talaia sobre el mar, la plana de Barcelona i el Vallès. A la zona on fem la ruta hi trobem la riera de Vallvidrera, que forma part de conca del Llobregat i és l’únic curs d’aigua gairebé permanent a la serra de Collserola.

: 2:15 h en total. 1:00 h fins al Tibidabo, 0:35 h fins a la font de la Budellera, 0:20 h fins a l’àrea de lleure de Santa Maria de Vallvidrera i 0:20 h fins al Centre d’Informació del Parc de Collserola.

: Tot l'any. Bona part de la ruta transcorre per entorns boscosos i frescals.

: La ruta es pot fer en els dos sentits de la marxa. És una ruta interessant per a fer amb família i nens.

Com arribar-hi en transport públic

Podem accedir a la zona de la ruta amb els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (línies S1 i S2 de la línia Barcelona-Vallès). Baixem a l’estació Baixador de Vallvidrera i comencem la ruta en aquest mateix punt (l’estació és un punt de pas de la ruta).

Podem arribar al Centre d’Informació del Parc de Collserola des de Barcelona o des del Vallès. Per fer-ho des de Barcelona, hem d’agafar la Ronda de Dalt i, seguidament, agafar la carretera BV-1462 en direcció a Vallvidrera. Deixem enrere l’estació Peu del Funicular de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i el mirador de Sarrià i, un cop situats al nucli urbà de Vallvidrera, continuem en direcció a Sant Cugat, les Planes i el Parc de Collserola (senyalitzat). Després de fer el revolt de les Monges, trobem un gran cartell del “Centre d’Informació Consorci del Parc de Collserola / Escola Els Xiprers” que ens indica que al següent trencall hem de girar a la dreta. Seguint aquesta carretera arribem al Centre, on hi ha una zona d’aparcament. Si venim des del Vallès, hem d’agafar l’autopista AP-7 fins a la sortida de Barcelona pels Túnels de Vallvidrera. Després seguim l’autovia C-16 i, passats diversos túnels, a la sortida de “Les Planes de Vallvidrera”, agafem la carretera BV-1462. Un cop passat el Baixador de Vallvidrera trobem un gran cartell del “Centre d’Informació Consorci del Parc de Collserola / Escola Els Xiprers” que ens indica que al següent trencall hem de girar a l’esquerra. Seguim aquesta via i arribem al Centre, on hi ha una zona d’aparcament. Si l’aparcament del Centre d’Informació està ple, es pot estacionar el vehicle a l’aparcament de l’àrea de lleure de Santa Maria de Vallvidrera o a l’aparcament que hi ha costat mateix de l’església, en aquests dos casos començaríem la ruta en aquests punts (són punts de pas de la nostra ruta).

Aquesta guia web i PDF gratuïta ha estat publicada amb el suport de la Diputació de Barcelona.

La ruta s’inicia al (1) Centre d’Informació del Parc de Collserola (0:00 h - 291 m) un edifici inaugurat l’any 1990 que acull una exposició permanent i d’altres de temporals i fa de punt d’acollida per als visitants del Parc Natural oferint informació, mapes, activitats i servei de cafeteria. Aquest edifici també allotja la seu del Consorci del Parc Natural de la Serra de Collserola. Des del Centre surten diversos itineraris marcats -cadascun amb un color- que permeten descobrir l’entorn natural i els atractius més propers, un panell informatiu instal·lat a l’exterior aporta més informació sobre les possibilitats de rutes. Concretament la ruta que us proposem aquí ressegueix parcialment l’itinerari 4 “Passejada a la font de la Budellera” (marcat en color vermell) complementant-la amb la pujada fins al Tibidabo. De Vallvidrera al Tibidabo per la font de la Budellera 1

Centre d’Informació del Parc de Collserola, on comencem la ruta.

De Vallvidrera al Tibidabo per la font de la Budellera 1

Panell amb informació de les passejades senyalitzades.

Des del Centre comencem a caminar per la pista asfaltada que passa per sota de l’escola dels Xiprers i, després de 200 m (senyalitzat), agafem el camí del Salze que surt a l’esquerra i comença a pujar per l’interior d’una bonica pineda. De Vallvidrera al Tibidabo per la font de la Budellera 1

Camí del Salze, amb vistes a la Torre de Collserola.

Avancem per una pista de terra, deixem enrere a l’esquerra una desviació, passem per sota del Turó d’en Ferrer i, seguidament, deixem la pista per on avançàvem i agafem el camí “Itineraris de la Budellera/Tibidabo” que surt a mà dreta (senyalitzat). En lleugera baixada, creuem el torrent d’en Cardona, on trobem dos bancs per poder descansar.  De Vallvidrera al Tibidabo per la font de la Budellera 1

Vistes al Temple Expiatori del Sagrat Cor del Tibidabo.

De Vallvidrera al Tibidabo per la font de la Budellera 1

Camí molt còmode entre alzines, pins i algun roure.

Descartem la pista que baixa cap al revolt de les Monges i continuem per la pista per on veníem que ara, en lleugera pujada, fa un revolt marcat. En aquest punt trobem uns bancs i un panell informatiu, creuem el torrent de la Vinassa i, 100 m més endavant, arribem al trencall de la font del Canet. Si en aquest trencall seguíssim el camí principal aniríem a parar directament a la font Budellera; nosaltres, però, agafem el camí que surt a mà esquerra i segueix pujant cap al Tibidabo. Aviat arribem a la (2) font del Canet (0:35 h - 380 m), una petita surgència natural (atenció, és aigua sense garantia sanitària) situada entre alzinars i pins. Un banc de fusta ens permet descansar i relaxar-nos. Seguidament afrontem el darrer tram de pujada per un bonic corriol estret i pedregós que ens fa oblidar que estiguem a tocar de la gran ciutat de Barcelona.  De Vallvidrera al Tibidabo per la font de la Budellera 1

Tram de sender molt agradable i ombrívol.

De Vallvidrera al Tibidabo per la font de la Budellera 1

La xarxa de senders del Parc Natural de Collserola estan ben mantinguts.

Arribem a una urbanització, agafem el Camí de Sant Cugat en pujada i un cop arribem al Camí de Cal Totxo girem a la dreta i el seguim fins a desembocar a la carretera “Camí de Vallvidrera al Tibidabo”. Deixem enrere l’aparcament i les oficines del Parc d’atraccions del Tibidabo i continuem per la carretera amunt. Després de fer dos revolts molt marcats arribem a la (3) plaça del Tibidabo (1:00 h - 500 m).  De Vallvidrera al Tibidabo per la font de la Budellera 1

Ens trobem al punt més alt del recorregut. Des d’aquí tenim unes vistes privilegiades sobre la ciutat de Barcelona i tot l’entorn que ens envolta: Montserrat, el Vallès, el Baix Llobregat, el Garraf, el Montseny, el Maresme... fins i tot, en dies clars, podem arribar a distingir la silueta de la serra mallorquina de Tramuntana! Al costat de la mateixa plaça hi ha l’estació superior del Funicular del Tibidabo, un funicular històric que connecta la plaça Doctor Andreu de Barcelona amb el cim del Tibidabo. L’antic funicular del Tibidabo va ser el primer d’aquestes característiques construït a Espanya i va ser inaugurat l’any 1901, any que també va entrar en funcionament el popular Tramvia Blau. L’any 2021 el funicular fou remodelat i reobrí amb el nom de “Cuca de Llum”, apropant altre cop la muntanya màgica a la gent de Barcelona. De Vallvidrera al Tibidabo per la font de la Budellera 1

Vistes de Barcelona amb l’Observatori Fabra i les torres bessones (torre Mafre i l’hotel Arts).

Vistes de Montserrat.

Vistes del turó de Sant Pere Màrtir.

Vistes de Barcelona amb la Sagrada Família i la Torre Agbar.

Al capdamunt de la muntanya del Tibidabo també hi trobem el Temple Expiatori del Sagrat Cor de Jesús, un edifici monumental coronat per una estàtua del Sagrat Cor de bronze, visible des de gairebé qualsevol punt de Barcelona. Va començar a construir-se l’any 1902 i l’obra va finalitzar-se l’any 1921, després de gairebé 20 anys. A la planta baixa del temple hi trobem la cripta i al pis superior l’església, ambdues es poden visitar de manera gratuïta, les vistes des de la mateixa església són impressionants! Si no en tenim prou, un ascensor de pagament permet pujar fins a dalt de tot de la cúpula del temple, als peus de l’estàtua del Sagrat Cor. De Vallvidrera al Tibidabo per la font de la Budellera 1

Plaça del Tibidabo, vistes al Temple Expiatori del Sagrat Cor del Tibidabo.

De Vallvidrera al Tibidabo per la font de la Budellera 1

Entrada a la cripta del Temple.

Església del Temple Expiatori del Sagrat Cor del Tibidabo.

Estàtua de bronze del Sagrat Cor.

També ens trobem a l’entrada del centenari Parc d’atraccions del Tibidabo, un espai que va ser construït l’any 1899 i és el segon parc d’atraccions més antic d'Europa. Si fem la ruta en període d’obertura del Parc, podem entrar a l’interior del recinte de manera gratuïta i visitar l’Àrea Panoràmica del Tibidabo, on hi ha algunes de les atraccions més emblemàtics del Parc, com el Giradabo, la talaia, el carrusel i l’avió. A part d’aquestes atraccions, diversos miradors ens ofereixen vistes meravelloses. De Vallvidrera al Tibidabo per la font de la Budellera 1

Un dels miradors del Tibidabo.

De Vallvidrera al Tibidabo per la font de la Budellera 1

L’atracció de l'Embruixabruixes amb els carrers de Barcelona, al fons.

La sínia del Tibidabo, una de les atraccions més populars del parc.

Detall de la sínia, al fons l’hotel Vela.

De Vallvidrera al Tibidabo per la font de la Budellera 1

L’atracció de l’avió, una altra de les atraccions més populars.

La segona part de la ruta comença desfent la pujada que hem fet des de l’aparcament del parc d’atraccions. Baixem, doncs, per davant de la zona d’aparcament i, just després de passar per l’Antiga Biblioteca Almirall, agafem el primer carrer que surt a la dreta “Camí de Sant Cugat” (situat just per sobre d’un altre aparcament del parc d’atraccions).  De Vallvidrera al Tibidabo per la font de la Budellera 1

Torre de Collserola, de l’arquitecte Norman Foster, just en el trencall del Camí de Sant Cugat.

Deixem ràpidament aquest camí asfaltat i agafem a l’esquerra el sender senyalitzat “Itineraris de la Budellera / Passeig dels Til·lers”. Primer voregem l’aparcament per sota i després la Torre de Collserola. Seguint el passeig dels Til·lers accedim a un trencall amb unes escales que ens porten fins a l’àrea de lleure de la (4) font de la Budellera (1:35 h - 360 m). Aquesta espai va ser dissenyat l’any 1918 per l’arquitecte Jean Claude Nicolas Forestier, consta de diversos murs, terrasses i escales i fou restaurat a finals del segle XX. L’origen d’aquest nom tan curiós i peculiar es deu a l’antiga fàbrica de cordes de guitarra que hi havia situada a prop d’aquí: antigament les cordes d’aquest instrument musical es fabricaven amb budells d’animals assecats o salats i les budelleres s’havien d’estovar amb aigua abans de ser trenades. De Vallvidrera al Tibidabo per la font de la Budellera 1

Conegut arc que precedeix el porxo de la font de la Budellera.

De Vallvidrera al Tibidabo per la font de la Budellera 1

Detall de la font de la Budellera, amb l’aigua que brolla de la cara enganxada a la paret de pedra.

Part baixa de la font de la Budellera.

Un cop refrescats, continuem descendint, ara pel costat del torrent de la Budellera. Fem un tram de pista, baixem per unes escales de fusta que ens porten a creuar el torrent (deixem ca n’Estisores a la dreta) i ens tornem a desviar per unes escales que ens condueixen al Revolt de les Monges. Situats a l’altra banda de la carretera BV-1462, baixem per unes escales que enllacen amb un camí de fons de vall molt agradable.  De Vallvidrera al Tibidabo per la font de la Budellera 1

Tram de camí molt agradable per un fons de vall ombrívol i frescal al costat del torrent de la Budellera.

Avancem còmodament per aquest camí fins que arribem a un pont que ens dona accés a (5) l’àrea de lleure de Santa Maria de Vallvidrera (1:55 h – 256 m), on trobem una zona amb diverses taules i bancs per fer un pícnic, una zona per a jugar i un bar. Creuem l’àrea de lleure, rodegem tot l’aparcament i passem per davant de l’església de Santa Maria de Vallvidrera, un edifici datat al segle XVI d’estil gòtic tardà, tot i que el temple original ja apareix documentat des del segle X (el nucli de Vallvidrera va créixer al voltant d’aquesta parròquia).  De Vallvidrera al Tibidabo per la font de la Budellera 1

Àrea de lleure de Santa Maria de Vallvidrera.

De Vallvidrera al Tibidabo per la font de la Budellera 1

Església Santa Maria de Vallvidrera.

Creuem una plaça amb una zona de jocs i una petanca i resseguim un carrer amb cases. Arribem a l’estació del Baixador de Vallvidrera de la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). De Vallvidrera al Tibidabo per la font de la Budellera 1

Parada de Ferrocarrils del Baixador de Vallvidrera.

De Vallvidrera al Tibidabo per la font de la Budellera 1

Punt on agafem les escales de pedra que ens condueixen de nou al Centre d’Informació de Collserola.

Des de l’estació, fem un tram d’escales, passem per davant de Vil·la Joana -un edifici on s’ubica actualment el MUHBA (Museu d’Història de Barcelona)- i arribem novament al (1) Centre d'Informació del Parc de Collserola (2:15 h - 291 m), punt d’inici i final de la ruta. De Vallvidrera al Tibidabo per la font de la Budellera 1