El Castanyer Gros de Can Cuch i el pantà de Vallforners

Descobrim un dels arbres monumentals més espectaculars del Montseny i de Catalunya i el seu entorn natural

+410 m / -410 m

3:30 h

444 m

Aparcament de Vallforners

818 m

Cànoves i Samalús

Ruta circular d’uns 8,5 km que comença a l’aparcament de Vallforners -als afores del nucli urbà de Cànoves- i s’endinsa al Sot de la Baga d’en Cuch resseguint el torrent i l’embassament de Vallforners. Anem ascendint per un ombrívol i tranquil alzinar fins que arribem al fantàstic exemplar de castanyer -el Castanyer Gros de Can Cuch- catalogat com a arbre monumental. Continuem la ruta desfent un petit tram de camí i a continuació ens dirigim a la bonica masia de Can Cuch -reconvertida en hotel de luxe- i a l’ermita de Sant Salvador de Terrades, situada al costat de la masia de Can Quintana. Des d’aquest punt, una baixada dreta i directa per un corriol marcat amb fites ens porta fins a l’aparcament de Vallforners.

El Parc Natural del Montseny amaga infinitat de raconades màgiques. El Castanyer Gros de Can Cuch i tot el seu entorn és, sense cap mena de dubte, un d’aquests indrets absolutament captivadors del Montseny. Aquesta caminada curta i agradable, però que permet moltes opcions per allargar-la com, per exemple, pujar fins al solitari cim del Suí o recórrer la riera de Vallforners des de Cànoves, ens descobreix la cara meridional del massís. Avancem, doncs, per vessants generalment solans, tot i que intercalen algunes obagues d’alzinar com el torrent que ens acompanya en la pujada o la baixada final.

: 3:30 h en total. 0:15 h des de l’aparcament fins a l’embassament de Vallforners; 0:30 h des d’aquest punt fins al torrent de la Baga d’en Cuch; 0:40 h des del torrent fins a la font de les Acàcies; 0:15 h des de la font fins al Castanyer Gros de Can Cuch; 0:50 h des d’aquest arbre fins a l’hotel Can Cuch; 0:30 h des de l’hotel fins a l’església de Sant Salvador de Terrades; 0:30 h des de Sant Salvador fins a l’aparcament.

: La major part d’aquesta ruta transita per camins molt amples i còmodes. Es tracta d’una ruta ideal per fer amb nens, sobretot per la descoberta de l’impressionant Castanyer de Can Cuch. Si es vol allargar la ruta es pot deixar el cotxe a l’aparcament gratuït de la zona esportiva del nucli de Cànoves i fer un tram de la riera de Vallforners que és molt agradable i fàcil (el Passeig Fluvial Antoni Crous). En aquest cas la ruta s’incrementa en 6,6 km addicionals (anada i tornada) i uns +105 m / -105 m de desnivell addicional.

Des de l’extrem nord del nucli de Cànoves, agafem la carretera de Vallforners que deixa enrere les cases i remunta suaument la vall de la riera de Cànoves. Aviat l’asfalt dona pas a una ampla pista de terra en molt bon estat, nosaltres continuem avançant per aquesta via. Arribem a l’aparcament municipal de l’embassament de Vallforners (P3 Vallforners), punt d’inici i final de la nostra ruta, al cap de 3 km aproximadament des del nucli de Cànoves. Aquest aparcament té capacitat per uns 20 vehicles (es pot reservar en aquesta pàgina web: https://aparcamentcis.cat/).

Si aquest aparcament està ple hi ha un altre aparcament de pagament (P2 Can Domènech) que es troba a mig camí entre el poble de Cànoves i l’aparcament de Vallforners (concretament a uns 1,5 km de Vallforners) i que té una capacitat per un centenar de vehicles. Tant l’aparcament P2 com el P3 son de pagament, 3 € per dia i vehicle si s’estaciona entre les 8 h i les 20 h tots els dies de la setmana.

En cas que l’aparcament P2 Can Domènech també estigui ple, al mateix nucli de Cànoves hi ha un aparcament gratuït a la zona esportiva (P1 Cànoves nucli), des d’aquest punt, resseguint el camí de la riera de Cànoves (Passeig Fluvial Antoni Crous) durant uns 3,3 km podrem arribar al punt d’inici ressenyat.

Aquesta guia web i PDF gratuïta ha estat publicada amb el suport de la Diputació de Barcelona.

La ruta comença a (1) l’aparcament de l’embassament Vallforners (0:00 h - 446 m), situat molt a prop del pantà homònim. Des de l’aparcament comencem a caminar per l’ampla pista -tancada al trànsit motoritzat des de l’aparcament cap amunt- que puja cap al pantà de Vallforners. El Castanyer Gros de Can Cuch i el pantà de Vallforners 1

Riera de Vallforners, al costat de l’aparcament.

Avançant còmodament per aquesta via no triguem en arribar al petit (2) pantà de Vallforners (0:15 h - 530 m), construït l’any 1989. Amb una superfície de 12,5 km2, va ser el primer pantà de Catalunya amb una presa feta de pedra i terra compactada. L’embassament s’utilitza per regular l’aigua de regadiu d’unes 500 hectàrees de conreu de la zona. Resseguim tot l’embassament, d’una mica més d’1 km de llarg, fins que ens situem a la seva capçalera, on trobem el (3) torrent de la Baga d’en Cuch (0:45 h - 530 m). En aquest punt girem a la dreta i comencem a endinsar-nos al Sot de la Baga d’en Cuch. Anem guanyant alçada per una còmoda pista (opcionalment podem fer un petit tram de corriol per fer drecera) acompanyats de ben a prop pel torrent. Avancem a través d’un terreny ombrívol on predomina l’alzina i que, tot i que és el tram de l’excursió amb més pendent, ens fa la pujada molt agradable. El Castanyer Gros de Can Cuch i el pantà de Vallforners 1

El pantà de Vallforners.

El Castanyer Gros de Can Cuch i el pantà de Vallforners 1

Exemplar de papallona de l’arç.

El pantà de Vallforners des de la seva cua.

Seguint sempre la pista principal arribem a la font de les Acàcies, situada al cantó dret del camí, en una zona molt frondosa, on un senzill tub ens ofereix aigua fresca. Des d’aquest punt ja falta poca pujada i el camí, que seguia un rumb NE, fa un gir en direcció NO. Aviat arribem a un creuament: a la dreta veiem la pista per on després continuarem la ruta, ara continuem cap a l’esquerra (NO) per anar a visitar el Castanyer Gros d’en Cuch. Arribem a un segon creuament on descartem la pista de la dreta que ens portaria a la Casa del Bosc, un restaurant al que només es pot arribar caminant o amb bicicleta de muntanya, raó per la qual és imprescindible fer una reserva prèvia.

Passat aquest segon creuament, molt ben indicat, ja podem gaudir del monumental (4) Castanyer Gros d'en Cuch (1:40 h - 785 m). Estem davant de l'arbre més gruixut de Catalunya, amb un perímetre de tronc proper als 12 m i que es calcula que té uns 600 anys de vida. Al voltant s’hi han construït unes escales de fusta per facilitar l’accés a la part inferior. Val molt la pena entrar a dins del tronc i pensar com s’hi deuria viure, rememorant el carboner que s’hi va instal·lar a mitjans del segle passat i va viure durant un any i mig, segons diu la gent de l’entorn. Aquesta joia del patrimoni natural és un tresor que cal cuidar i preservar perquè encara està ple de vida i és molt estimat per la gent de la zona, com ho demostra aquest poema de Francesc Bardera, veí de Sant Antoni de Vilamajor i que va ser president de l'Agrupació de Supervivents de la Lleva del Biberó del 1941 i membre del Consell Assessor del Memorial Democràtic de la Generalitat:
POEMA DE FRANCESC BARDERA

El Castanyer Gros
És un arbre de ma terra
per poca gent conegut,
clavat en mig de la serra
en un racó espès i brut,
té al davant, a la carena,
Palestrins, dret i sorrut,
l’Aliga sobre l’esquena,
per llit, la Baga d’en Cuc
on el torrent li fa ofrena
de l’aigua que allí recull,
a dalt, la Calma serena

Castanyer d’en Cuch.

Des del Castanyer d’en Cuch, desfem un petit tram del camí fins al creuament de pistes per on hem passat i agafem la pista que ara ens queda a l’esquerra i puja suaument en clara direcció E. Aviat arribem a una bifurcació on descartem la pista de l’esquerra que s’enfila pel vessant de la muntanya i ens mantenim a la dreta per la pista que creua el Sot de Malforat, gira cap al SE i comença a flanquejar la vall per l’obaga d’en Cuch. A poc a poc, el camí es va orientant cap al S. Just quan ens situem al contrafort meridional de la muntanya trobem la masia restaurada i convertida en hotel i restaurant de Can Cuch de Muntanya. Aquest mas ja surt documentat en els fogatges de Cànoves de l’any 1497, tot i que en una porta i una finestra hi ha dates inscrites que fan referència al segle XVIII. L’entorn i les vistes des d’aquest mas són espectaculars! Continuem la ruta per una pista en direcció NE i aviat trobem la font de la Moixera. Aquesta font rep l’aigua del torrent homònim, el Sot de la Font de la Moixera, que recull les aigües del collet de Sant Martí. La font està molt ben arreglada amb una construcció de mur que fa que no passi inadvertida per cap caminant assedegat i molt agraïda perquè aquest tram de camí ja és més assolellat.  El Castanyer Gros de Can Cuch i el pantà de Vallforners 1

Vistes a Can Cuch de Muntanya.

Exemplar de boix grèvol.

Font de la Moixera.

Hotel i restaurant Can Cuch de Muntanya.

A la font de la Moixera el camí s’orienta en clara direcció S. Continuem progressant a una cota força constant i aviat arribem al creuament de Can Quintana, un mas que també està habilitat com a restaurant i que es troba a tocar de (5) l’ermita de Sant Salvador de Terrades (3:00 h - 747 m), l’últim punt d’interès de la ruta. Aquesta capella neogòtica va ser construïda l’any 1930 a partir del projecte de l’arquitecte modernista Josep Maria Pericas just al costat d’on hi havia l’antiga capella romànica. El Castanyer Gros de Can Cuch i el pantà de Vallforners 1

Vistes a l’ermita de Sant Salvador de Terrades.

El Castanyer Gros de Can Cuch i el pantà de Vallforners 1

Vistes al pantà de Vallforners.

Ermita de Sant Salvador de Terrades.

Alzinar.

Des de l’ermita de Sant Salvador seguim uns metres la pista que surt en direcció S i agafem un corriol amb fites que baixa força dret i directe cap a (1) l’aparcament de Vallforners (3:30 h - 446 m) on hem començat la ruta. Si no es vol fer aquest corriol hi ha l’opció de tornar al creuament de Can Quintana i agafar la pista que passa per davant del mas i davalla més suaument -fent llargues llaçades per la muntanya- fins a la pista principal per on hem arribat amb el vehicle (aquesta opció faria que la ruta s’allargués uns 3 km). El Castanyer Gros de Can Cuch i el pantà de Vallforners 1