Els ferrocarrils dels Pirineus
Article publicat el 15/05/2014 per C�sar Alcal� Vergara
Societat
En aquest primer post sobre els trens dels Pirineus pretenem introduir i relacionar els conceptes de "ferrocarril" i de "muntanya". D'entrada potser pensareu que són conceptes sense cap relació o, fins i tot, antagònics, però ja veureu que el ferrocarril i la muntanya tenen una interessantÃssima història conjunta, plena de reptes tècnics, interessos econòmics, grans guerres, molts èxits i també fracassos...
Per al ferrocarril, la muntanya sempre ha estat un repte i una dificultat, bà sicament perquè el pendent dificulta enormement la unió carril-roda, fent més complicada la transmissió del moviment circular de la roda al raïl. Ara bé, a base de ponts, túnels, rases, contramurs i d'altres construccions, veurem com al llarg de la història s'ha anat fent via per tal de poder avançar-hi no només a través de les valls sinó també superant les muntanyes.
Des del punt de vista de les comunicacions, i en gran part grà cies al ferrocarril, podem afirmar que avui en dia les muntanyes han deixat de ser murs infranquejables i han passat a ser lÃmits zonals o, fins i tot, destins de lleure i esbarjo. A base d'enginy, moltes hores i -per desgrà cia- masses vides, les grans cadenes muntanyoses han estat foradades i esculpides deixant pas als camins de ferro, que uneixen pobles, ciutats, regions, països i cultures i permeten l'intercanvi de mercaderies com mai abans s'havia pogut imaginar.
En aquest sentit, els Pirineus no han estat cap excepció. I des d'un punt de vista ferroviari han representat un doble repte tècnic. Per una banda, la superació de la barrera geogrà fica (els Pirineus hi trobem cims de més de 3.000m!) i, per altra banda, la superació de la barrera geopolÃtica: l'ample de via és diferent a França que a Espanya i els Pirineus queden just entremig!
En la sèrie de posts que avui presentem, veurem que la primera manera d'introduir el ferrocarril al Pirineu fou evitant-los i vorejant-los (Port-Bou, Irún). Més tard, els enginyers ja es van atrevir a travessar-los (Canfranc, Puigcerdà ,…) i a explotar-los (mines de Sant Joan de les Abadesses, Estany Gento,…). Però aquesta apassionant història l'anirem explicant a poc a poc i per capÃtols, tot repassant els diferents trens que han circulat -o que encara circulen- per aquesta meravellosa serralada. En cada post presentarem una breu fitxa de les caracterÃstiques principals de cada tren i els desafiaments tècnics als que va haver de fer front, les diverses tècniques ferrovià ries que es van aplicar, i explicarem algunes històries i anècdotes associades a cada un d'aquests projectes que ja formen part de la història d'aquestes grans muntanyes. No us ho perdeu!