Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes

Ruta circular que ens porta al pic de Tarbésou pujant per la cresta de Canrusc i Monpudou, i baixant per la vall del riu Maure

Alta (F)

Rutes d'alta muntanya en terreny poc abrupte en el qual no hi ha grans dificultats. És necessari certa experiència i entrenament suficient per a aquest tipus de terrenys. Pot ser necessari utilitzar les mans per guardar l'equilibri en algun moment puntual. Es tracta d'itineraris força fàcils amb pendents suaus (màxim 30-35°). F (Fàcil) és ja un grau de dificultat, no és dificultat 0.

11 km

Estació d'esquí de Mijanes

Mijanes

Excursió d'alta muntanya per assolir l'emblemàtic pic de Tarbésou des de l'estació d'esquí de Mijanes. L'agradable itinerari circular comença pujant per les pistes d'esquí i fa tota la carena dels pics Canrusc, Monpudou i la Coumeille de l'Ours fins que finalment arriba al Tarbésou. La baixada es fa per la vall del riu Maure i la cabana de l'Orri.

El pic de Tarbésou és un cim de modesta altitud però la seva situació (es troba força allunyat de la resta de grans pics de la zona) fa que gaudeixi d'unes molt bones vistes. Plantat al bell mig de la comarca occitana del Donasà, el Tarbésou és una muntanya relativament coneguda i ideal per fer amb esquís de muntanya o raquetes a causa de les seves formes arrodonides.

: Pic de Canrusc (2.132m), pic de Monpudou (2.191m), pic de la Coumeille de l'Ours (2.217m) i pic de Tarbésou (2.364m)

: 4:30h en total. Unes 3:00h fins al pic de Tarbésou i 1:30h per fer la baixada des del pic fins l'estació d'esquí de Mijanes.

: Alta (F). A l'hivern, atenció al risc de plaques de vent a la part final de l'itinerari i sota el coll de l'Ours.

: Realitzable durant tot l'any. Una clàssica d'esquí de muntanya i raquetes de neu a l'hivern.

: A l'hivern segons les condicions de la neu, grampons i piolet.

· Carte de randonnées Nº8. Cerdagne-Capcir. 1:50.000. IGN.
· Axat Quérigut. TOP25 2248ET. 1:25.000. IGN.

: L'itinerari es pot realitzar indistintament en els dos sentits de la marxa, encara que el sentit descrit és el més lògic perquè ens permet gaudir de la llarga baixada per la vall del riu Maure. Es tracta també d'un cim fàcilment accessible des del coll de Pailhères, des d'on parteix una ruta curta i senzilla per ascendir-lo.

Per arribar a l'estació d'esquí de Mijanes des de la regió de l'Arieja, a Ax-les-Thermes hem d'agafar la carretera D25 i travessar el coll d'Ascou-Pailhères (tallat durant l'hivern a causa de la neu). Si en canvi, hi accedim des de la regió de l'Aude, a Axat hem d'agafar la D118 fins a Usson i després seguir per la D25 fins a Mijanes i l'estació d'esquí. Finalment, si hi accedim des de la regió del Capcir, a Puigbalador hem d'agafar la D32 fins a Quérigut i des d'aquí anar a Mijanes tot passant per Le Pla.

• Estació d´esquí de Mijanes-Donezan
    Estació d'esquí de Mijanes-Donezan

L'estació d'esquí de Mijanes es caracteritza pel seu ambient familiar i pel tracte que ofereix als seus clients, molt proper. L'estació disposa de preus econòmics per esquiar a les diferents pistes que té habilitades, aptes per a tots els nivells. Lluny de les massificacions i les cues, a l'estació de Mijanes es pot respirar tranquil·litat mentre es gaudeix d'un bon dia d'esquí a l'Arieja.

Castell de Quérigut

Situat a sobre d'un petit turó de roca al bell mig de Quérigut, una petita població del Donasà, trobem el castell de Quérigut, del que avui només se'n conserven algunes ruïnes. Recentment s'ha instal·lat una escala per poder pujar al castell i contemplar les boniques vistes, des d'on podreu supervisar tota la vall. Aprofitant la visita a aquest castell, un dels atractius de la regió, recomanem passejar tranquil·lament pel poble de Quérigut.

• Castell d´Usson
    Castell d'Usson

A prop del poble de Rouze, hi trobem el castell d'Usson, un important castell càtar que l'any 1035 va arribar a ser una ciutat. Al segle XIII va ser reconstruït pels senyors d'Alion, que rendien vassallatge als comtes de Foix. Podem accedir al castell des de la població de Rouze.

Comencem la ruta a l'estació d'esquí de Mijanes (0:00h - 1.537m). Es tracta d'una estació situada a poc més de 1.500m però en estar situada al vessant nord dels Pirineus, acostuma a rebre una abundant innivació. A més, com que es troba a l'Arieja, que és una zona bastant freda, la neu es conserva bé. Des de la base de la mateixa estació es distingeixen clarament en direcció SO, i sobresortint per sobre de les pistes d'esquí, els pics de Canrusc i de Tarbésou, aquest últim una mica més a la dreta i al fons. Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

Estació d'esquí de Mijanes des d'on distingim alguns dels cims que pujarem.

Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

L'arrodonit pic de Tarbésou ben nevat.

Panell amb les pistes d'esquí de Mijanes.

El primer objectiu de la jornada és l'ascensió al pic de Canrusc. Per fer-ho hem de remuntar tota l'estació d'esquí (en direcció SO) fins la seva cota més alta, on s'acaba el remuntador mecànic de Canrusc. A l'hivern, quan l'estació està oberta, es recomana no pujar exactament per les mateixes pistes d'esquí sinó pujar més tranquil·lament i de manera més segura per entre el bosc, intentant evitar les pistes, en la mesura que ens sigui possible, per tal de no molestar tampoc els esquiadors. Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

Pugem pel bosc que hi ha al costat de la pista blava davant de la base de l'estació.

El començament de la ruta és dur i exigent, pugem per forts pendents. Això fa que ràpidament guanyem els gairebé 500m de desnivell que hi ha fins arribar a la part alta de l'estació. A mesura que anem guanyant alçada, anem tenint unes millors vistes de l'estació i la regió del Donasà. Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

Estació d'esquí de Mijanes.

Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

Pujant pel costat de les pistes d'esquí per entre el bosc.

En alguns moments és inevitable pujar per les pistes d'esquí.

Arribats a una cota bastant alta de l'estació, ja distingim clarament el pic de Canrusc que s'eleva un centenar de metres per sobre del teleesquí homònim. Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

El pic de Canrusc s'alça tímidament per sobre la part alta de l'estació.

Finalment, després de més d'una hora d'anar alternant la pujada pel mig del bosc i per les diferents pistes d'esquí, arribem al final del teleesquí de Canrusc (1:20h - 2.015m). Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

Final del teleesquí de Canrusc.

En aquest punt, deixem les pistes enrere i pugem muntanya amunt, en direcció SO, per la carena que ens ha de portar fins al pic de Canrusc. Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

Deixem el teleesquí enrere i pugem per la carena.

Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

El tram de carena és agraït i fàcil, sempre amb la presència del bosc a la dreta.

Aviat arribem al pic de Canrusc (1:35h - 2.132m). Un cop a dalt, la sensació no és la d’estar realment al cim d'una muntanya. Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

El cim singular de Canrusc.

Aquí fem un gir molt clar en direcció O i ens endinsem al bosc per uns instants. Quan el bosc s'obre de nou, continuem planejant uns metres. Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

En direcció al Pla de Monpudou.

Tot seguit, arribem a un punt des d'on tenim unes grans vistes de les valls que formen els estanys de Rabassoles i de Balbonne, juntament amb tots els cims que les envolten (a la nostra esquerra, en direcció S). Reconeixem les estètiques siluetes dels pics del Roc Blanc, la Baixouilade i la Dent d'Orlu. Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

Vistes en direcció S.

Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

Neu abundant a sobre dels pics i a les valls de l'Arieja.

El Roc Blanc és un dels cims més coneguts de la regió.

Avancem una mica més per la carena i, tot just a continuació, se'ns obren al davant unes boniques vistes (en direcció O): observem el Pla de Monpudou en primer terme i, una mica més lluny, tres dels pics que ens queden per fer. Al fons, el Tarbésou s'alça imponent per sobre dels altres dos pics, més petits: el pic de Monpudou i el pic de la Coumeille de l'Ours. Caminem una mica més i arribem al Pla de Monpudou (1:50h - 2.126m). Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

Pla de Monpudou, un bonic pla a 2.100m d'altitud.

Seguim avançant en direcció O i remuntem un suau pendent que ens porta fins al pic de Monpudou (2:05h - 2.191m). Es tracta d'un cim una mica més alt que el que venim de fer, el Canrusc, però eclipsat pel gran Tarbésou. El pic de la Coumeille de l'Ours, cim veí del Monpudou, també li pren part del protagonisme. Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

Última rampa abans de coronar el pic de Monpudou.

Abandonem el tímid cim del Monpudou tot baixant uns metres per entre un bosc dens de pins. Des de l'interior del bosc perdem qualsevol referència que teníem. Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

Avançant per entremig del bosc espès.

En alguna esclarissada que fa el bosc, tornem a veure els cims que ens envolten i l'itinerari que ens queda per endavant. Hem de continuar carenant gran part pel bosc fins que arribem a la base del pic de la Coumeille de l'Ours. Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

Vistes del que ens queda d'itinerari fins arribar al Tarbésou.

Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

Iniciem la pujada al pic de la Coumeille de l'Ours pel SO.

Últimes rampes per arribar al cim del pic de la Coumeille de l'Ours.

Fem alguns flanquejos i algunes llaçades i en poc menys de mitja hora arribem a dalt de tot del pic de la Coumeille de l'Ours (2:30h - 2.217m) sense problemes. Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

Últims metres de pujada abans d'assolir el pic de la Coumeille de l'Ours.

Aquest cim es converteix en un mirador privilegiat del gran Tarbésou i també dels diversos llacs que trobem a la falda del seu vessant sud: l'estany Blau, l'estany Negre i l'estany de Rabassoles. Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

Baixant del pic de la Coumeille de l'Ours cap al coll, amb el Tarbésou imponent al fons.

Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

Fem una última mirada a tot el recorregut realitzat fins ara: el Canrusc, el Pla de Monpudou i el pic de Monpudou.

Baixem d'aquest pic i ens dirigim cap a l'ampli coll de l'Ours (2:35h - 2.174m), situat tot just a sota del mateix pic (a l'O). La piràmide del Tarbésou s'alça a davant nostre amb elegància. Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

Coll de l'Ours.

Des del coll, ja tenim el cim del Tarbésou a tocar. Cal fer un últim esforç per superar el pendent que cada cop és més dret. Encarem el cim pel vessant SE fent diverses llaçades per superar la forta inclinació més fàcilment. Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

Encarem el cim pel SE.

Després de mitja hora caminant des del coll, finalment arribem al pic de Tarbésou (3h - 2.364m). El cim, que és molt ample, es converteix en un gran mirador sobre l'Arieja, l'Aude, el Capcir, Madres, Cerdanya francesa,... Les vistes són magnífiques i som capaços de distingir un bon nombre de muntanyes conegudes. A l'E destaquen els massissos de Madres i el Canigó. Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

Vistes del massís del Roc de Madres i del Canigó.

Al NO distingim el pic dels Trois Seigneurs i el pic de Saint-Barthélemy. Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

Pic dels Trois Seigneurs i pic de Saint-Barthélemy.

A l'O hi trobem la Pica d'Estats. Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

La Pica d'Estats.

I al SO observem l'impressionant aspecte de la cara N de la Dent d'Orlu. Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

La Dent d'Orlú.

Després de gaudir d'aquestes magnífiques vistes, comencem la baixada que ens porta a resseguir tota la vall del riu Maure passant per la cabana de l'Orri. Així doncs, no tornem pel camí que hem fet de pujada, sinó que tornem tot descobrint una nova vall que ens portarà novament al punt de sortida. Al principi, la baixada la fem en direcció al coll de l'Ours (SE) però no és necessari arribar-hi. A poc a poc, ens anem desviant cap a l'esquerra baixant pel vessant E del pic Tarbésou. Anem a buscar l'inici de la vall per baixar pel lloc més fàcil i més segur també. Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

En vermell la pujada i en blau la baixada.

Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

Deixem enrere a la nostra dreta el coll de l'Ours i el pic de la Coumeille de l'Ours.

Al cap de poca estona, arribem a una zona força plana. La travessem i a continuació baixem per una canal amb força pendent. Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

Canal de fort pendent.

Arribem a una altra zona plana que precedeix una lleugera baixada que ens fa perdre desnivell. Tot seguit, arribem a un gran plató. Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

Gran plató on hi ha el refugi de l'Orri.

És en aquesta gran esplanada on trobem la petita cabana de l'Orri (4:05h - 1.720m), una construcció en força bon estat que ens pot servir en cas de mal temps (oberta, amb 4 places i llar de foc). Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

Cabana de l'Orri.

Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

Interior de la cabana de l'Orri.

A partir d'aquest punt, entrem a dins del domini controlat per l'estació d'esquí. Fins aquí, hi arriba un recorregut de raquetes que surt de la mateixa base de l'estació d'esquí. Per tant, seguim aquest itinerari per arribar altre cop a l'estació d'esquí de Mijanes (4:30h - 1.537m), punt d'inici i final d'aquesta ruta circular efectuada per un itinerari molt poc freqüentat. Pic de Tarbésou (2.364m) des de Mijanes 1

Senyalització del circuit de raquetes.

RUTES PIRINEUS
10-09-2014 18:13:08h

Hola Toni, referent al que ens comentes, dir-te que al desembre, segurament, la zona estarà ja ben nevada. Et recomanem per tant que vagis amb tot l'equip de muntanya hivernal i que consultis l'estat de la neu i el risc d'allaus a la zona. Pots utilitzar la nostre guia per fer l'excursió. Molta sort!

Toni
06-09-2014 10:15:52h

Bon dia, tenc pensat anar a n'es Pic de Tarbésou per desembre, voltros creis que tendré molts de problemes en aquesta època? Moltes gràcies :)

Ricard
29-09-2013 09:18:13h

l'excursió ens ha agradat força pero la baixada per la vall del riu no esta molt poc marcada i plena de tolls d'aigua. finalment varem optar per reseguir la GR fins el coll de Paliheres.
28082013 Salut.

Silvia Romero
17-04-2013 16:58:04h

El començament de l'excursió és dur, ja que no es pot pujar pel lateral de les pistes d'esquí. Obrir traça entre el bosc es fa dur. L'última pala fins al Trabésou es fa llarga, molt llarga. Però ens donarà temps per decidir per on baixem, ja que les acumulacions de neu són abundants i perilloses. Serà important controlar el risc d'allau, i les acumulacions.