Aiguille du Goléon (3.427m)

Ascensió a l'Aiguille du Goléon pel llac de Goléon des d'Hameau de Valfroide

Alta (PD)

Rutes d'alta muntanya amb grimpades en terreny exposat i de certa dificultat. Tot i això hi ha força preses per agafar-se. Possibilitat d'arestes i crestes estretes i aèries. L'ús de la corda pot ser necessari en més d'una ocasió. Pendents de 40-45°.

22 km

Pàrquing d'Entraigues

Les Hières

Llarga ruta que comença al petit nucli d'Entraigues (a la població d'Hameau de Valfroide) i que puja tota la vall fins al seu naixement a la glacera Lombard, passant pel refugi de Goléon, just al costat del bonic llac de Goléon, i pel refugi Carraud. Ascensió a l'Aiguille du Goléon per la seva aresta terminal, gaudint d'impressionants vistes dels Écrins i de les Aiguilles d'Arves.

L'ascensió a l'Aiguille du Goléon pot ser una molt bona excursió d'iniciació per preparar altres rutes a cims més elevats dels Alps. Es tracta d'una ruta molt completa i bonica, amb una llarga aproximació fins als peus de la glacera Lombard, que ens dóna la benvinguda abans d'afrontar la fàcil aresta que ens porta, per la seva via normal, fins al cim. Situada a davant del massís dels Écrins, l'Aiguille du Goléon té unes vistes privilegiades de tot el Parc Nacional dels Écrins (S), especialment sobre la Meije, el Rateau i les seves glaceres. Des del llac de Goléon, la panoràmica dels Écrins és igualment fascinant; aquest racó dels Alps, amb les siluetes de les Aiguilles d'Arves al nord, posseeix una gran bellesa.

: Aiguille du Goléon (3.427m)

: 8:00h en total. 4:30h de pujada: 1:30h des d'Entraigues (1.875m) fins al refugi de Goléon (2.450m) i 3:00h des d'aquest refugi fins a l'Aiguille du Goléon (3.427m). 3:30h per fer la baixada des del cim fins a Entreaigues pel mateix itinerari.

: Alta (PD). Glacera poc esquerdada però que pot presentar trams gelats. Passos de II en el tram de cresta fins al cim, amb alguns trossos de pissarra descomposta.

: ruta clàssica d'estiu però també recomenable a l'hivern amb esquís.

: Grampons, piolet, casc, corda simple, arnès i material de seguretat en glacera.

Valloire Aiguilles d'Arves Col du Galibier. TOP25 3435ET. 1:25.000. IGN.

: Magnífiques vistes panoràmiques del massís de la Meije (S). Possibilitat de fer la ruta en dos dies dormint al nou refugi privat de Goléon. La pujada al pic des de la glacera cap a l'aresta també es pot fer directament per un corredor que es troba situat lleugerament a la dreta del cim.

Des de Grenoble, cal que agafem la carretera N-91 en direcció a Briançon. A la sortida de La Grave, just després de passar per un túnel, a mà dreta, agafem la carretera D-33 que puja fins a Ventelón (3 km). Just abans d'arribar a aquesta població, agafem una desviació a mà dreta que ens portarà fins a Les Hières (1 km). Al final d'aquesta població agafem una pista de terra en bon estat que al cap de 2k m arriba a Hameau de Valfroide, amb els seus diferents nuclis: Pramailler, Petit Pramailler, Le Pré Rond i, finalment, Entraigues (1.875m). Al final d'aquest nucli de població, al costat del riu Le Maurian, que baixa del llac de Galéon, hi ha espai per estacionar els vehicles.

Iniciem l'excursió al final del petit nucli de població d'Entraigues (0:00h - 1.875m) on estacionem el vehicle. Ja podem veure el nostre objectiu, l'Aiguille du Goléon, a la nostra esquerra a la llunyania. A davant nostre, en direcció NE, hi tenim el coll que hem de pujar per arribar al llac de Goléon i al seu refugi. Aiguille du Goléon (3.427m) 1

Vista panoràmica de la vall per la que pujarem.

El camí puja pel marge dret del torrent principal fins a una zona de cabanes (Le Plot). Des d'allà, agafem un camí que avança en direcció NE i que ens portarà fins al fons de la vall. Primer avancem entre prats i poc a poc anem entrant en un terreny pedregós. Aiguille du Goléon (3.427m) 1

Primer la pujada és progressiva, després hem de guanyar uns 400m d'altitud en poca distància, fins al refugi de Goléon.

Aiguille du Goléon (3.427m) 1

Enrere, en direcció SO, veiem Hameau de Valfroide, amb els seus petits nuclis de població.

El camí va guanyant altitud fent múltiples llaçades. Cada cop ens allunyem més de la gola que forma el torrent. Hem de superar el coll que ens separa del llac de Goléon. Aiguille du Goléon (3.427m) 1

Davant nostre veiem una petita edificació utilitzada per les obres de construcció del refugi.

Arribem al refugi de Goléon (1:30h - 2.450m), situat a davant del llac de Goléon i una mica elevat per sobre de l'extensió de prats que hem deixat enrere. Es tracta d'un refugi nou, guardat des del març fins a l'octubre, i que fora de temporada no disposa de places lliures (19 places, Tel. 06 87 26 46 54, www.refugedugoleon.com). Aiguille du Goléon (3.427m) 1

Refugi de Goléon.

Des del refugi, el sender baixa uns metres en direcció al llac de Goléon, continuant el camí per la vora d'aquest. Aiguille du Goléon (3.427m) 1

Deixem el refugi enrere.

Des d'aquí les vistes de les glaceres dels Écrins, amb La Meije (S) sobresortint d'entre una gran quantitat de pics, són espectaculars. Aiguille du Goléon (3.427m) 1

Llac de Goléon.

El sender avança pel costat del llac, evitant les zones més rocoses del marge. Aiguille du Goléon (3.427m) 1

Voregem el llac.

A la zona superior del llac trobem molts noms escrits a terra amb pedres. Aiguille du Goléon (3.427m) 1

Nombroses i curioses inscripcions realitzades amb pedres.

Seguim avançant vall amunt, en direcció NO. A la nostra esquerra, es veu ben clara l'aresta E de l'Aiguille du Goléon, i a davant i a la dreta podem observar les Aiguilles d'Arves. Aiguille du Goléon (3.427m) 1

Tenim l'Aiguille du Goléon y les Aiguilles d'Arves a davant.

Arribem al refugi Carraud (2:00h - 2.480m), que ha estat definitivament tancat pels seus propietaris i no ofereix cap possibilitat de refugi. Aiguille du Goléon (3.427m) 1

Refugi Carraud.

A pocs metres del refugi Carraud, ens trobem una petita cabana que s'utilitza per guardar sal i eines. Aiguille du Goléon (3.427m) 1

Petita cabana.

L'itinerari va guanyant alçada, sempre amb el riu a la nostra dreta. A mesura que avancem ens anem allunyant del riu, endinsant-nos en una zona de pedres i tartera (2:15h - 2.500m). Comencem a enfilar-nos cap a la vall que s'obre a la nostra esquerra i que ens portarà fins a la glacera Lombard. Aiguille du Goléon (3.427m) 1

Avancem per una zona plena pedres.

Arribem a un petit replà (2:45h - 2.750m), punt d'unió dels dos torrents, el que baixa de la glacera Lombard (NO) i el que ve del coll Lombard (N). Nosaltres hem d'avançar en direcció NO sempre cap a la glacera Lombard. A partir d'aquest punt el camí està poc traçat; diferents fites, però, ens assenyalen la direcció a seguir, que és força evident en direcció NO. Deixem enrere, doncs, la traça del camí (que també te fites) i que ens conduiria en direcció N, i cap a la dreta, fins al coll Lombard i les Aiguilles d'Arves. Aiguille du Goléon (3.427m) 1

Davant nostre tenim l'Aiguille Oriental de la Saussaz (3.323m) i, a la dreta, la paret que baixa de la Pointe Salvador (3.202m).

Arribem a la part inferior de la glacera Lombard (3:30h - 3.000m). Entrem a la glacera per la part que ens queda més cap a la dreta. Aiguille du Goléon (3.427m) 1

Comencem a trobar les primeres neus de la glacera.

Hem de remuntar alguns metres abans de poder observar tota l'extensió de la glacera i tenir una visió global de les muntanyes que l'envolten. Aiguille du Goléon (3.427m) 1

Deixem enrere l'Aiguille d'Argentière (3.237m).

Girem cap a l'esquerra i avancem ara en direcció SO. Arribem a un punt on ja veiem tota la glacera, podem observar la silueta de l'Aiguille du Goléon (3.427m) a la nostra esquerra i l'aresta terminal i el Bec de Grenier (3.298m) a la dreta. Aiguille du Goléon (3.427m) 1

Bonica panoràmica de la glacera Lombard i l'Aiguille du Goléon.

Aiguille du Goléon (3.427m) 1

Glacera Lombard i Aiguilles d'Arves a darrere.

Seguim avançant en direcció SO per la glacera cap a un ampli coll que hi ha al costat del Bec de Grenier. La glacera no presenta esquerdes. Aiguille du Goléon (3.427m) 1

En direcció al Bec de Grenier.

Arribem al coll (4:00h - 3.236m) que hi ha al costat del Bec de Grenier. En aquest coll hi comença l'aresta terminal que ens portarà fins al cim de l'Aiguille du Goléon. Es tracta de la via habitual d'ascensió a aquesta muntanya. Aiguille du Goléon (3.427m) 1

Coll que hi ha just a sota i al costat del Bec de Grenier.

Primer completem un sector d'aresta fàcil que transcorre per entre grans blocs de pedres. Aiguille du Goléon (3.427m) 1

Primer sector de l'aresta.

Aiguille du Goléon (3.427m) 1

Cada vegada tenim més lluny el Bec de Grenier.

Arribem a un emplaçament apte per fer-hi bivac (3.236m), si volguéssim. A partir d'aquí, iniciem la grimpada per l'aresta. Superem alguns passos d'I i II que es fan força bé, sempre extremant les precaucions per si trobem pissarra descomposta. Nombroses fites van suggerint-nos la ruta a seguir per l'aresta. Avancem gairebé sempre pel seu tall, apartant-nos només puntualment del seu punt més alt per tal d'esquivar alguns blocs més difícils. Aiguille du Goléon (3.427m) 1

Tram final d'ascensió.

Arribem al cim de l'Aiguille du Goleón (4:30h - 3.427m). Les vistes panoràmiques des del cim i cap al S són magnífiques. Veiem tots els pics, valls i glaceres que formen el massís dels Écrins, amb La Meije, la bretxa de La Meije, el Rateau, el pic de La Grave, el pic Gaspard, la Doigt de Dieu,... al seu voltant. Aiguille du Goléon (3.427m) 1

Aiguille du Goleón (3.427m).

Per baixar del cim, desfem el camí que hem fet i ens dirigim per l'aresta fins al coll al costat del Bec de Grenier (5:00h) i descendim la glacera Lombard fins al punt per on l'hem iniciat (5:20h) de pujada. Aiguille du Goléon (3.427m) 1

Baixant per la glacera Lombard.

Continuem descendint passant primer pel refugi Carraud (6:25h) i després pel refugi de Goleón (7:00h). Aiguille du Goléon (3.427m) 1

Zona on s'uneixen el torrent que ve de la glacera Lombard i el que ve del coll Lombard.

Deixem enrere el llac de Goléon i arribem al pàrquing d'Entraigues (8:00h - 1.875m) on tenim estacionat el vehicle i on finalitzem aquesta magnífica ruta. Aiguille du Goléon (3.427m) 1

Llac i refugi de Goléon amb esplèndides vistes dels Écrins, amb La Meije i el Rateau.

David
28-08-2022 11:00:34h

A l'agost del 2022 jo també he trobat algunes esquerdes. Bonica excursió!

silvia romero
07-08-2012 16:24:14h

Molt simpàtic el noi del refugi que ens va deixar guardar part del material.
Quins problemes per creuar el torrent que baixa de la glacera Lombard... s'ha de vigilar i intentar creuar-lo abans d'enfilar-se molt. No cal encordar-se, però s'ha de vigilar ja que vam trobar algunes esquerdes de molt poca profunditat... almenys per on vam anar nosaltres. Del tot recomanable per a fer en un dia!!

David Pages
11-07-2012 20:51:40h

El tros de cresta em va agradar molt. Si podeu dormir al refugi sembla molt maco. També es poden fer altres rutes properes com els Aiguilles d'Arves.

1 vot

WEBCAMS
A l´hivern, per donar-nos idea de l´estat de la innivació