Ruta de les ermites de Lloret de Mar

Excursió pels voltants de la vila marinera de Lloret de Mar, tot gaudint i descobrint el seu patrimoni arquitectònic y natural

19 km

Museu del Mar

Lloret de Mar

Ruta circular de 19 km que ens permet visitar diverses de les moltes ermites que hi ha a Lloret de Mar -com per exemple la Mare de Déu de les Alegries o la Mare de Déu de Gràcia- i descobrir el ric patrimoni modernista del municipi. És una excursió llarga adequada per a persones acostumades a caminar durant vàries hores per terrenys de mitja muntanya.

Excursió pels voltants de Lloret, vila coneguda pel turisme i la festa nocturna però amb molta tradició marinera i amb un patrimoni arquitectònic que deixa els visitants bocabadats. Passejant pels seus carrers descobrim el Lloret dels indianos, amb cases senyorials d'estil neoclàssic, modernista i eclèctic que els naviliers que s'havien enriquit a alta mar van bastir a la seva vila natal. Lloret compta amb bonics camins i corriols que s'endinsen en els boscos propers a les seves platges i urbanitzacions.

: 5:00h en total. 1:00h des del punt d'inici fins a l'ermita de la Mare de Déu de les Alegries, 1:10h des d'aquest punt fins a Sant Pere del Bosc, 1:35h des de Sant Pere del Bosc fins a la platja de sa Boadella i 1:15h des d'aquest punt fins al Museu del Mar, punt d'inici i final de l'itinerari.

: Notable. La derivada de la distància que cal superar.

: L'itinerari està senyalitzat amb marques de color taronja.

Arribem a Lloret de Mar per la carretera C-32 o bé per la C-63 provinents de l'AP-7. Podem estacionar el vehicle a l'aparcament habilitat al passeig de Camprodon i Arrieta. Només ens resta apropar-nos caminant fins al Museu del Mar, al passeig marítim, punt d'inici de la ruta.

Jardins de Santa Clotilde

Santa Clotilde és un jardí noucentista del municipi de Lloret de Mar situat en un paratge de gran bellesa, a la vora del mar, i declarat bé cultural d'interès nacional. Està situat sobre un penya-segat amb vistes al mar, entre la Cala sa Boadella i la Platja de Fenals. Estan dissenyats a la manera dels jardins del Renaixement italià.

Museu del Mar - Can Garriga

El Museu del Mar es troba ubicat a l'antiga Casa Garriga. Aquest edifici és l'emblema d'un passat gloriós, quan alguns lloretencs ho deixaren tot per anar a fer fortuna a les Amèriques. Gràcies a les noves tècniques de museïtzació i a la incorporació d'elements didàctics i lúdics, el visitant del Museu del Mar es veu immers en un autèntic viatge per la història de Lloret i la seva estreta vinculació amb el mar.

Cementiri modernista dels indians

El Cementiri de Lloret de Mar va ser projectat per el mestre d'obres Joaquim Artau i Fàbregas i forma part de l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya.Com passa amb altres municipis de la costa catalana, va ser construït en un moment d'esplendor del modernisme que coincideix amb el retorn de molts indians a les seves viles d'origen. Acabalats i amb ganes de perpetuar la seva memòria, varen encarregar els seus panteons i mausoleus als millors artistes de l'època.

La ruta comença al Museu del Mar (0:00h - 5m) i ressegueix tot el passeig marítim de la platja de Lloret fins arribar a l'avinguda Just Marlès. Des d'aquest punt ja podrem seguir les marques de pintura taronges i les banderoles verticals de l'itinerari. Ruta de les ermites de Lloret de Mar 1

Museu del Mar.

Castell d'en Plaja.

Passeig marítim de Lloret de Mar.

Ajuntament de Lloret de Mar.

Platja de Lloret de Mar.

Pescadors a Lloret de Mar.

L'avinguda de Just Marlès.

Ruta de les ermites de Lloret de Mar 1

Carrers de Lloret de Mar.

Església de Sant Romà de Lloret de Mar.

Detalls modernistes de l'església de Sant Romà.

Ruta de les ermites de Lloret de Mar 1

Entrada secundària a l'església de Sant Romà.

Arquitectura modernista a Lloret de Mar.

Des del centre de Lloret caminem en direcció a l'Oficina Central de Turisme de l'avinguda de les Alegries. Tot i que el recorregut continua per aquesta avinguda, ens desviem uns metres de l'itinerari i ens acostem a l'ermita de Sant Quirze (0:25h - 34m), que data de l'any 1079, i al cementiri. Ruta de les ermites de Lloret de Mar 1

Camí a l'ermita de Sant Quirze.

Ermita de Sant Quirze.

Detall de la portalada de l'ermita de Sant Quirze.

Retornem novament a l'avinguda de les Alegries i caminem uns 2 km fins que arribem a l'ermita de la Mare de Déu de les Alegries (1:00h - 40m), antiga església parroquial de Lloret que dedica culte a Sant Romà. La seva antiguitat és similar a la de Sant Quirze. Ruta de les ermites de Lloret de Mar 1

Pujant a l'ermita de la Mare de Déu de les Alegries.

Ruta de les ermites de Lloret de Mar 1

Rajola a l'ermita de la Mare de Déu de les Alegries.

Façana principal de l'ermita de les Alegries.

Detall de la Mare de Déu de les Alegries.

Ruta de les ermites de Lloret de Mar 1

Rajoles al campanar de l'ermita.

Campanar de l'ermita de la Mare de Déu de les Alegries.

Creuem l'avinguda de les Alegries i ens endinsem -per una pista entremig de conreus- en el paisatge mediterrani boscós típic de la zona. Deixem la depuradora enrere i abordem un tram de diversos quilòmetres on anirem descobrint un elevat nombre d'elements patrimonials d'estil modernista. Entre aquests destaquem les Cases de l'Àngel i el Monument de l'Àngel (1:40h - 125m), projectat per l'escultor Eusebi Arnau. Ruta de les ermites de Lloret de Mar 1

Camí a Sant Pere del Bosc.

Ruta de les ermites de Lloret de Mar 1

Cartell indicatiu de la ruta de les Ermites.

La pineda a Lloret de Mar.

Monument de l'Àngel.

L'Àngel.

Casetes modernistes de l'Àngel.

Detall de les casetes modernistes.

Continuem la ruta, seguint sempre els senyals de color taronja, i arribem a la capella de l'oratori de la Mare de Déu de Gràcia (2:00h - 69m) i a la Creu de Terme, ambdues projectades pel conegut arquitecte Josep Puig i Cadafalch. Uns metres més endavant passem pel santuari de Sant Pere del Bosc (2:10h - 120m), que actualment funciona com a hotel. Ruta de les ermites de Lloret de Mar 1

Oratori de la Mare de Déu de Gràcia.

Creu de Terme.

Sant Pere del Bosc.

Des de Sant Pere del Bosc caminem durant uns 5 km entre boscos, acostant-nos cada cop més al litoral. Després de creuar la urbanització de la Costa d'en Gallina arribem a la carretera GI-682. Caminem en paral·lel a aquesta via cap a la nostra esquerra (E), fins que arribem al primer pas de vianants que ens permet creuar-la. Un cop ho aconseguim, anem a buscar la carretera local GIV-6838 que seguim en direcció S fins al desviament cap a l'ermita de Santa Cristina (3:35h - 74m). Si la volem visitar es necessari desviar-nos uns 500m (dreta). A partir d'aquest trencall i fins al final de l'itinerari, coincidirem amb les marques blanques i vermelles del GR 92, l'anomenat Sender del Mediterrani. Seguim els senyals cap a l'esquerra en direcció a Lloret. En aquest tram gaudim de la bellesa dels paisatges litorals, amb cales i boscos de pi blanc, on destaquen les vistes que tenim de la platja de sa Boadella (3:45h - 24m) i dels Jardins de Santa Clotilde, dissenyats per Nicolau Rubió i Tudurí. Ruta de les ermites de Lloret de Mar 1

Platja de Sa Boadella.

Ruta de les ermites de Lloret de Mar 1

Onades a la platja de Sa Boadella.

Jardins de Santa Clotilde.

Més endavant passem per la platja de Fenals (4:10h - 4m), que recorrem de cap a cap pel seu passeig marítim. Al final de la platja hem de seguir els senyals que ens porten fins a unes escales que pugen al castell de Sant Joan (4:35h - 45m). Des d'aquí baixem fins al camí de ronda que passa per cala Banys i que ens porta fins a Lloret de Mar. Ruta de les ermites de Lloret de Mar 1

Platja de Fenals.

Ruta de les ermites de Lloret de Mar 1

Vistes del mar des de la punta de Fenals.

L'Espenyador d'en Creus i el castell de Sant Joan.

Abans d'arribar al nucli urbà de Lloret, passem pel monument a la Dona Marinera, des d'on podem gaudir de bones vistes de la platja i del passeig marítim de Lloret. Finalment arribem al punt de sortida, al Museu del Mar (5:00h - 5m). Ruta de les ermites de Lloret de Mar 1

Vistes de la platja de Lloret.

Ruta de les ermites de Lloret de Mar 1

Monument a la platja de Lloret de Mar.