Església i dòlmens de Fitor des de Fonteta

Descobrim el patrimoni cultural i megalític d'aquest racó del massís de les Gavarres

Fonteta

Fonteta

Ruta circular, de quasi 16 km de longitud, que s'endinsa als boscos de les Gavarres sortint des del bonic poble de Fonteta. La ruta ens descobreix el patrimoni històric, cultural i natural d'aquest indret del Baix Empordà, passant pel pou de glaç de Mas Cals, l'església de Santa Coloma de Fitor i la zona megalítica de Fitor. L'itinerari, que coincideix parcialment amb el sender de petit recorregut PR-C 104, no presenta cap dificultat tècnica, però la distància i el desnivell són considerables.

El massís de les Gavarres s'estén al nord de la serralada Litoral catalana i ocupa un extens territori a cavall del Baix Empordà i el Gironès. El relleu de les Gavarres és suau i ondulat, sense grans desnivells, i amb una alçada màxima de 537m al pic de la Gavarra. El paisatge és bàsicament forestal, amb boscos dominats per l'alzina surera, i força despoblat, amb només alguns masos o veïnats aïllats. L'indret compta amb un notable llegat megalític i vestigis romànics i medievals.

: 3:40h en total. 2:00h des de Fonteta fins a l'església de Santa Coloma de Fitor, 1:40h des de Santa Coloma de Fitor a Fonteta.

: Notable. Derivada de la distància que cal superar.

: Tot l'any, evitant els dies i les hores de més calor a l'estiu.

: Res en especial.

· Baix Empordà. 1:50.000. Editorial ICGC.

: Tot l'itinerari està senyalitzat amb senyals indicatius del PR C-104 i el PR C-105, a excepció del tram des del Mas Plaja (on hi ha la necròpolis) fins a l'enllaç amb el PR C-104.

Des del centre de la Bisbal de l'Empordà agafem la carretera GIV-6441, passem pel costat del cementiri de la Bisbal i en poc més d'1 km arribem al nucli de Fonteta. Just a l'entrada del poble, a mà esquerra i abans de l'església, hi ha una zona d'aparcament. Per arribar al punt d'inici hem de continuar fins a l'església de Santa Maria i continuar pel carrer de la Constitució fins a la cruïlla amb el carrer Fitor.

Castell Palau de la Bisbal

El castell de la Bisbal, situat al centre de la Bisbal d'Empordà, és l'antic palau episcopal residència dels bisbes de Girona, que eren senyors de la ciutat. Constitueix una extraordinària mostra de l'arquitectura civil de l'edat mitjana.

La ceràmica de la Bisbal

La Bisbal d'Empordà és avui un dels centres ceràmics capdavanters de Catalunya. La ceràmica és i ha estat una de les principals activitats econòmiques de la població, almenys des del segle XVIII (la primera notícia documental que dóna raó de l'ofici de terrisser a la Bisbal és del 1511).

El bisbalenc

El Bisbalenc és una especialitat dolça típica de la Bisbal d'Empordà. Està fet de pasta de full, farcit de cabell d'àngel i cobert de pinyons. El prepara i ven una de les pastisseries de la ciutat.

Comencem la ruta al poble de Fonteta, a la cruïlla dels carrers Constitució i Fitor (0:00h - 76m), on trobem un pal indicatiu del PR C-104. Església i dòlmens de Fitor des de Fonteta 1

Cases al carrer de la Constitució de Fonteta.

Església i dòlmens de Fitor des de Fonteta 1

Cartell indicatiu a l'inici de la ruta.

Sortim en direcció S per una pista asfaltada, tot seguint les marques grogues i blanques del sender de petit recorregut que ens portaran fins a l'església de Santa Coloma de Fitor. Deixem el poble enrere i caminem entre camps d'oliveres. Just després d'un parell de cases i una hípica ens endinsem en el bosc mediterrani. Seguim la pista de terra, envoltats d'un magnífic bosc de suros, fins a arribar a la Creu dels Frares (0:20h - 193m). Just en el collet, com el seu nom indica, hi trobem una petita creu. Església i dòlmens de Fitor des de Fonteta 1

Nuclis del Baix Empordà.

Església i dòlmens de Fitor des de Fonteta 1

Camps d'oliveres a Fonteta.

Cavall al costat del camí a Fitor.

Creu dels Frares.

Continuem per la pista que baixa en suau pendent, deixem enrere una cruïlla i continuem planejant entre l'alzinar amb boniques vistes cap a la plana empordanesa, les illes Medes i el massís del Montgrí. Més endavant travessem un petit còrrec d'aigua en un revolt molt marcat: és l'anomenat revolt de l'Estiu, i just després arribem a una bifurcació (0:35h - 154m). Ara continuem recte per la pista principal, la de l'esquerra és per on tornarem després. Església i dòlmens de Fitor des de Fonteta 1

Vistes al massís del Montgrí i les illes Medes.

Església i dòlmens de Fitor des de Fonteta 1

El bosc del massís de les Gavarres.

Després d'una pujada arribem a una cruïlla de camins, ens trobem a l'anomenada Pujada Rossa (0:40h - 149m). Deixem el camí de la dreta, que porta al Mas Anguila de Fitor, i davallem per la pista en direcció S. Església i dòlmens de Fitor des de Fonteta 1

Mas Anguila de Fitor.

Travessem la riera de Marqueta i tornem a pujar per creuar la riera de la Cavorca, on deixem la pista i prenem un corriol que puja en paral·lel a la riera d'en Cals i que a continuació enllaça de nou amb la pista que ens porta al pou de glaç de Mas Cals (1:00h - 147m). El pou, força ben conservat, antigament s'utilitzava per emmagatzemar el glaç de la riera. Església i dòlmens de Fitor des de Fonteta 1

Riera de la Marqueta.

Església i dòlmens de Fitor des de Fonteta 1

Vegetació de ribera a la riera d'en Cals.

Riera d'en Cals.

Pou de glaç de Mas Cals.

El Mas Cals ens queda just a sobre, envoltat de feixes, al vessant assolellat de la serra. Trobem un pal indicatiu, deixem a mà esquerra el camí que ens portaria al mas i seguim les indicacions cap a Can Merina i Fitor. El sender ens condueix a l'aiguabarreig de la riera de Fitor i la riera de Plaja, que creuem. Església i dòlmens de Fitor des de Fonteta 1

Mas Cals.

Després d'una pujada sostinguda per un corriol empedrat arribem al pla de Folgueroles, amb un bonic bosc de suros, cirerers d'arboç i brucs. Església i dòlmens de Fitor des de Fonteta 1

Pla de Folgueroles.

Continuem planejant, passem pel costat de la casa en runes de Can Marines (Can Merina, com diu el mapa de l'ICC) i en pocs minuts arribem a l'església de Santa Coloma de Fitor (1:30h - 246m). Al costat de la bonica església d'origen romànic hi trobem la rectoria i, al davant, una zona amb taules i bancs de fusta que conviden a fer-hi parada. Església i dòlmens de Fitor des de Fonteta 1

Runes de Can Merina.

La rectoria de Fitor.

Santa Coloma de Fitor.

Portalada de l'església de Santa Coloma.

En aquest punt deixem el PR C-104 que seguíem fins ara i continuem pel PR C-105 en direcció a Mont-ras. Deixant a la nostra esquena la bonica església de Fitor, continuem en direcció E pel costat d'uns prats, fins a un pal indicador. Església i dòlmens de Fitor des de Fonteta 1

Esplanada davant de Santa Coloma de Fitor.

Església i dòlmens de Fitor des de Fonteta 1

Conjunt romànic de Santa Coloma de Fitor.

Deixem l'ampla pista forestal i davallem pel mig del bosc de suros tot seguint les indicacions cap al mas Torroella i Mont-ras. Després d'un parell de llaçades, creuem la riera i arribem al Mas Plaja (2:10h - 210m). Església i dòlmens de Fitor des de Fonteta 1

Can Plaja.

En aquest punt deixem el PR C-105, que gira a la dreta, i seguim recte per un camí ample però sense senyalitzar. La pista davalla suaument i, després d'un revolt pronunciat a l'esquerra, puja cap a uns prats i una bonica pineda de pi pinyer. Finalment arribem, avançant entre prats vorejats per una renglera d'eucaliptus, a la cruïlla del camp de la Cadena (2:20h - 217m). Església i dòlmens de Fitor des de Fonteta 1

Pineda al massís de les Gavarres.

Camp de la Cadena.

En aquesta cruïlla de camins, nosaltres agafem el que surt cap a l'esquerra i que, una mica més endavant, es bifurca. Deixem el camí que ens portaria a Mas Cals i seguim les indicacions cap a la necròpolis megalítica de la serra de Cals. Església i dòlmens de Fitor des de Fonteta 1

Camí a la necròpolis megalítica de la serra de Cals.

Pugem un pendent força pronunciat i arribem al capdamunt de la serra de Cals. Continuant per la pista anem trobant diverses indicacions que ens permeten descobrir el dolmen dels Tres Caires (2:35h - 273m), la Pedra dreta de les Tres Finques, el dolmen de la Serra d'en Cals i el dolmen dels Tres Peus. Església i dòlmens de Fitor des de Fonteta 1

Recol·lecció de bruc per fer escombres.

Dolmen dels Tres Caires.

Pedra dreta de les Tres Finques.

Dolmen de la serra de Cals.

Després de descobrir les tombes megalítiques de la serra de Cals i gaudir de les extenses vistes sobre el Montgrí i la plana empordanesa, seguim per la pista. Església i dòlmens de Fitor des de Fonteta 1

Vistes al massís del Montgrí i la plana empordanesa.

Dolmen dels Tres Peus.

Avancem en direcció N i prenem el següent desviament a l'esquerra. Flanquegem el vessant nord del puig d'en Cals i davallem per un pendent pronunciat fins que trobem una cruïlla i les indicacions que ens condueixen al dolmen del Puig del Clot del Llorer (2:45h - 261m), des d'on gaudim de bones vistes sobre la Bisbal d'Empordà i els poblets dels voltants. Església i dòlmens de Fitor des de Fonteta 1

Cista del Puig del Clot del Llorer.

Església i dòlmens de Fitor des de Fonteta 1

El massís del Canigó i la Bisbal d'Empordà.

Retornem al punt on hem deixat la pista i descendim en direcció N fins a la cruïlla del Falguerar (2:55h - 250m). En aquest punt girem a l'esquerra (O) i baixem per un camí ample que davalla pronunciadament fins a trobar el PR C-104, on enllacem amb el camí d'anada a la bifurcació (3:05h, punt de pas 3). A partir d'aquí només ens resta desfer el camí fins a la Creu dels Frares i davallar plàcidament entre la sureda i els camps d'oliveres fins al punt d'inici i final, a la cruïlla dels carrers Constitució i Fitor (3:40h - 76m), al poble de Fonteta. Església i dòlmens de Fitor des de Fonteta 1

Cruïlla de la Creu dels Frares.

Església i dòlmens de Fitor des de Fonteta 1

Camps de vinya de la Denominació d'Origen Empordà.

Detall d'una finestra al poble de Fonteta.

Església de Santa Maria de Fonteta.

Daniel
29-12-2020 18:53:25h

Una caminada magnífica i molt ben senyalitzada (excepte la part de la serra de Calç).

Ion Koldo
25-09-2020 15:46:19h

La caminada és espectacular. Gairebé 17 km. però val la pena. Durant el recorregut et vas trobant monuments que et fan el passeig molt amè. Les vistes des del punt més alt són increíbles. Està molt ben senyalitzada, gairebé sempre marques groga / blanca. No hi ha pèrdua.