Consells per a la salut dels peus: com prevenir o curar les butllofes, peus reescalfats, durícies, sequedat,...

Article publicat el 30/06/2015 per Saltratos - Rutes Pirineus

Articles Tècnics

Pels aficionats al senderisme i a l'alta muntanya, els peus constitueixen una part essencial per al bon desenvolupament de les activitats. Massa vegades ens n'oblidem amb facilitat i únicament recordem la seva existència quan alguna cosa no va bé: dolor, inflamació, butllofes, mala olor, excés de sequedat,... De la mà del nostre patrocinador Saltratos -marca farmacèutica especialista en el cura dels peus des de l'any 1921- a continuació us donem alguns consells i pautes que poden ser-vos de gran utilitat per a prevenir o alleujar alguns d'aquests símptomes:

Peus cansats i reescalfats després de l'exercici

Després de sotmetre els peus a esforços intensos com llargues caminades a la muntanya, els notem i sentim cansats i reescalfats. Ocupar-nos dels peus després de l'exercici escurça el temps de recuperació i pot evitar-nos problemes majors. En aquest sentit, la hidratació dels peus és fonamental. Alguns productes que ens poden ajudar després de l'esforç són:

• Crema balsàmica i tonificant per a peus cansats sotmesos a esforços. Veure producte

• Gel refrescant, per alleujar el reescalfament dels peus. Veure producte

Butllofes

Normalment les butllofes són conseqüència d'un ajust defectuós del peu en el calçat, ja sigui amb la bota o amb el mitjó de muntanya, provocant fregament dolorós i molest. És important que els mitjons s'adaptin bé al peu sense possibilitat de plecs sobre la pell i que estiguin confeccionats amb el mínim número de costures possible. També és important que portem les botes més adequades per als nostres peus i que mai les utilitzem noves (per primera vegada) per fer una activitat de llarga durada.

La solució més pràctica i eficaç són els apòsits adhesius anomenats "segona pell". S'apliquen sobre la butllofa, o també sobre la zona envermellida abans que la butllofa aparegui. No cal trencar la butllofa. Per protegir-la de la infecció netejarem la zona amb una solució antisèptica i sempre que puguem la deixarem assecar a l'aire.

Durícies

Les durícies són produïdes per la pressió contínua sobre un punt concret de la pell. Per compensar aquesta pressió, el cos produeix un excés de cèl·lules cutànies i forma una capa de pell morta i endurida que protegeix l'àrea afectada per la pressió. Les cèl·lules mortes formen un con invertit que en alguns casos pot penetrar fins a les capes més profundes de la pell i provocar dolor.

La millor manera de prevenir-les és evitant la pressió en aquelles zones on habitualment es formen, un podòleg podria ajudar-nos a realitzar un estudi de pressions. D'altra banda, la hidratació també és un factor clau per a la prevenció. Us recomanem l'aplicació diària d'una crema hidratant i regenerant:

• Crema regenerant formulada per a peus secs. Veure producte

Males olors

Les males olors i la sudoració excessiva són habituals en les persones que realitzen activitats de muntanya. La causa d'aquesta mala olor són els bacteris que conviuen en els peus humits i que s'alimenten de pell morta. A més de tenir cura de la higiene dels nostres peus, és recomanable utilitzar pols o esprais desodorants específics per peus, que eliminin la mala olor i regulin la transpiració. Alguns exemples:

• Pols desodorants. Veure producte

• Esprai desodorant. Veure producte