Sender adaptat de la Pradera de Ordesa

Camí accessible per a persones amb mobilitat reduïda a la vall d'Ordesa

distanciaDistància d´anada

desnivelDesnivell

Pendent màximPendent màxim

AccessibilitatAccessibilitat

Accessible sense acompanyant.

Aparcament adaptatAparcament adaptat

Sí (capacitat per a 4 vehicles).

PavimentPaviment

Passarel·la de terra i formigó amb rodapeu i 1m d’amplada mínima. Diverses zones de descans al llarg del recorregut.

Ruta de 1.200m de longitud (anada) que remunta la vall d'Ordesa pel costat del riu Arazas. El sender adaptat per a persones amb mobilitat reduïda de la vall d'Ordesa comença a la Pradera d'Ordesa i avança en direcció E remuntant la vall. El camí creua el riu Arazas i prossegueix vall amunt pel costat meridional de la vall fins que arriba a l'alçada del circ de Cotatuero, on hi ha una àmplia zona de descans amb panells informatius.

El recorregut pel sender adaptat de la vall d'Ordesa ens permet descobrir la rica vegetació de la vall d'Ordesa -el camí avança en paral·lel al riu Arazas i creua un bosc de ribera i una bonica fageda- i admirar les espectaculars i escarpades parets de la vall, resultat de l'erosió del glaciar durant milers d'anys. El final del recorregut és en una àmplia zona de descans a l'alçada del circ de Cotatuero: mirant amunt podem observar els escarpats contraforts del Gallinero i del Fraucata, i el circ i la cascada de Cotatuero, que, amb un salt de 200m, és una de les més altes del Pirineu. Diversos panells informatius ens ofereixen informació en castellà (alfabet tradicional i alfabet Braille), francès i anglès sobre el Parc Nacional d'Ordesa i Mont Perdut, un entorn excepcional que l'any 1997 fou declarat Patrimoni Mundial de la Humanitat per part de la UNESCO.

Ens dirigim per la carretera N-260a en direcció a Torla (des de Broto, si venim del S, o des de Biescas i Linás de Broto, si venim de l’O). En una corba pronunciada de la N-260a agafem la carretera A-135, seguint les indicacions de Torla. Després d’1 km, arribem a l’entrada del poble. A mà dreta hi tenim el Centre de Visitants del Parc Nacional d'Ordesa i Mont Perdut i el seu pàrquing. Si NO disposem de targeta d’estacionament per a discapacitats, durant l'estiu, Setmana Santa i alguns festius assenyalats és obligatori estacionar el vehicle en aquest pàrquing i agafar el servei d'autobusos del parc per accedir a la Pradera d’Ordesa, punt d'inici de la nostra ruta. Si disposem de targeta d'estacionament per a discapacitats, podem sol·licitar a la caseta del parc una autorització especial (més info: tel. 974 486 472). Després de fer aquesta gestió, se’ns emetrà una autorització i podrem entrar al parc amb el nostre vehicle propi i seguint en tot moment algun dels autobusos del parc (sortides de 7:00h a 20:00h i cada 20 minuts aprox.) Si estem fora de temporada i l'accés està permès, per la carretera A-135 creuem el poble de Torla en direcció N. Sortim del poble i després de 3 km arribem al Pont dels Navarresos. Cap al N s’obre la vall de Bujaruelo però nosaltres seguim per la A-135 que gira cap a l’E, creua les portes d'accés al parc nacional i s'enfila cap a la vall d'Ordesa fent vàries llaçades. Després de 5 km, arribem a la Pradera d'Ordesa, creuem tot el pàrquing fins a l’altre extrem i arribem a les places reservades per a discapacitats.

Refugi de Sant Nicolau de Bujaruelo

Des de Torla, en direcció a la vall d'Ordesa, desviant-nos al Pont dels Navarresos a l'esquerra, arribem a un refugi - restaurant, un càmping i un magnífic pont romànic a 1.420m d'altitud enmig de la vall de Bujaruelo. Aquest enclavament és un espai ideal per descansar i fer-hi activitats lúdiques.

Coordenades GPS: 42.6945166º -0.10693573º

• Centre de visitants del Parc Nacional d´Ordesa i Mont Perdut (Torla)
    Centre de visitants del Parc Nacional d'Ordesa i Mont Perdut (Torla)

Situat a l'aparcament de Torla, des d'on surten els autobusos cap a l'entrada del parc, disposa de sales d'exposició permanent dedicades a la geologia, els ecosistemes, les diverses zones del parc i els espais protegits d'Aragó. Integrat espacialment en el propi paisatge, funciona com a oficina d'atenció al visitant.

Coordenades GPS: 42.6263014º -0.11157058º

Casa de la Vall i presó de Broto

Quan al s. XVI la Mancomunitat de la Vall de Broto tenia poder d'autogovern, la ramaderia de muntanya n'era la riquesa principal i la majoria de litigis sorgien per robatoris, ús de pastures alienes i contraban cap a França. La Casa de la Vall i la presó són un gran testimoni d'aquesta història (Informació visites: 974 486 413)

Coordenades GPS: 42.6046448º -0.1223006º

A l'esplanada de la Pradera d'Ordesa hi ha una passarel·la adaptada per a persones amb mobilitat reduïda que rodeja tot el pàrquing pel seu costat N, des de l'extrem occidental (on hi ha el bar-restaurant i on paren els autobusos del parc) fins a l'extrem oriental, on es troba el punt d'inici de la nostra ruta. Així, doncs, si arribeu a la Pradera d'Ordesa amb els autobusos del parc haureu de recórrer aquesta passarel·la per arribar al punt d'inici del sender adaptat de la vall d'Ordesa, a l'extrem oriental del pàrquing. No obstant, en aquest extrem oriental, hi trobareu també quatre places de pàrquing reservades per a persones amb mobilitat reduïda, que podeu utilitzar si us voleu estalviar la passarel·la que recorre el pàrquing, hi arribeu en vehicle propi i disposeu de la targeta d'estacionament per a discapacitats. A l'extrem oriental del pàrquing de la Pradera d'Ordesa, al costat d'aquestes places de pàrquing adaptades, un panell del Parc Nacional ens marca l'inici del sender adaptat de la vall d'Ordesa (1.305m), punt d'inici de la nostra ruta.

Comencem a avançar pel sender adaptat en direcció E. Hem de seguir la passarel·la de formigó i terra, que està protegida amb rodapeu. La vegetació que ens rodeja en aquest tram és la típica del bosc de ribera de muntanya: freixes, bedolls i salzes. Després d'uns 200m el camí gira cap a la dreta i arribem al pont sobre el riu Arazas. El riu Arazas recorre tota la vall d'Ordesa fins a desembocar al riu Ara prop de Torla, uns quants quilòmetres aigües avall. Passem al marge meridional del riu i arribem a una zona de descans. Seguim avançant. Aviat el sender fa un gir cap a l'esquerra i recupera la direcció pròpia de la vall (E-O). En aquest punt, hi ha una confluència de camins. Recte endavant (S) surt el camí de la Senda dels Caçadors i la Faixa de Pelai, a la dreta (O) hi ha el camí que va cap a Torla i a l'esquerra (E) hi ha el camí adaptat que nosaltres seguirem i que remunta la vall d'Ordesa en direcció a la cascada de l'Estrecho i les Grades de Soaso.

Avancem paral·lelament al riu, que tenim a la nostra esquerra en tot moment. Podem apreciar perfectament la característica forma d'"U" que té la vall d'Ordesa, una vall d'origen glacial. Arribem a una altra zona de descans on hi ha un panell informatiu que ens parla del Gallinero, muntanya que tenim tot just a la nostra esquerra (N), i de la vegetació de la vall d'Ordesa.

Seguim avançant i ens endinsem en una bonica fageda. Ara el camí s'allunya una mica del riu Arazas, que ens queda a uns 50m de distància. Deixem enrere un últim sobreample. Després d'uns 300m el camí adaptat fa un últim gir pronunciat cap a l'esquerra. Des d'aquest punt surt un camí que continua vall amunt fins a la cascada de l'Estrecho. Nosaltres seguim a l'esquerra per la passarel·la i arribem al final del sender adaptat de la vall d'Ordesa (1.326m). Hi trobem una zona de descans amb un panell informatiu des d'on podem admirar el circ de Cotatuero, que queda enclavat entre les parets verticals del Gallinero i del Fraucata. Podem observar també la cascada de Cotatuero, una de les més altes del Pirineu amb una caiguda vertical de 200m. Per tornar fins a la Pradera d'Ordesa hem de seguir el mateix itinerari.
 Sender adaptat de la Pradera de Ordesa 1

Pàrquing de la Pradera d'Ordesa.

Places reservades, a l'extrem oriental de l'aparcament de la Pradera d'Ordesa.

Vial d'accés al sender adaptat.

Sender adaptat de la Pradera de Ordesa 1

Panell informatiu que hi ha a l'inici del sender adaptat.

Primer tram del sender.

Pont sobre el riu Arazas.

Sobreample en el camí.

Avancem en paral·lel al riu Arazas tot remuntant la vall d'Ordesa.

Riu Arazas.

Sender adaptat de la Pradera de Ordesa 1

Zona de descans amb un panell informatiu.

Avancem per entre boscos i prats.

Zona de descans del final del sender adaptat.

Sender adaptat de la Pradera de Ordesa 1

Parets del Gallinero (esquerra), circ de Cotatuero (centre) i muralla de Fraucata (dreta).

Detall del circ de Cotatuero i la cascada de Cotatuero.