Pic de la Serrera (2.913m) per la vall de Sorteny

Ascendim a l'espectacular cim del pic de la Serrera per la vall de Sorteny i la collada dels Meners i fem el descens per les fonts del riu de les Cebes

Alta (F)

Rutes d'alta muntanya en terreny poc abrupte en el qual no hi ha grans dificultats. És necessari certa experiència i entrenament suficient per a aquest tipus de terrenys. Pot ser necessari utilitzar les mans per guardar l'equilibri en algun moment puntual. Es tracta d'itineraris força fàcils amb pendents suaus (màxim 30-35°). F (Fàcil) és ja un grau de dificultat, no és dificultat 0.

La Canya de la Rabassa

El Serrat

Ruta circular de 12,7 km de longitud que ascendeix al pic de la Serrera per la vall de Sorteny, a la parròquia d'Ordino. Des de l'aparcament de la Canya de la Rabassa del Parc Natural de la Vall de Sorteny pugem fins al refugi de Sorteny. Des d'aquest punt seguim l'HRP (Alta Ruta Pirinenca) i el GRP (sender de Gran Recorregut del Principat d'Andorra) que recorren tota la vall de Sorteny fins a la seva capçalera, a la collada dels Meners. Des d'aquí resseguim la cresta de la Serrera fins al cim. El descens el fem per la pala S de la Serrera, per un terreny inestable, pedregós i sense camí. Passem per les fonts del riu de les Cebes i enllacem amb el camí principal, el que hem fet de pujada, cap a la cota 2.350m. A partir d'aquí només ens queda desfer el camí de l'anada. Si no volguéssim fer la baixada per la pala S i les fonts del riu de les Cebes, des del cim del Serrera també podem optar per desfer el camí de l'anada (per la collada dels Meners).

Aquesta ruta ens permet descobrir el pic de la Serrera des del seu vessant de ponent. Aquest itinerari destaca per l'extraordinària bellesa dels seus paisatges d'alta muntanya i per la presència d'infinitat d'espècies de flora i fauna típiques d'aquests indrets. A més, el fet d'assolir el cim d'una de les muntanyes més altes d'Andorra fa que puguem gaudir d'àmplies panoràmiques en totes direccions. Des del cim, en dies clars, podrem veure muntanyes tan emblemàtiques com la Pica d'Estats -la muntanya més alta de Catalunya- o l'Aneto -la més alta dels Pirineus-. Unes vistes fabuloses que de ben segur deixaran meravellats a tots els amants de l'alta muntanya i dels Pirineus!

: Pic de la Serrera (2.913m)

: 6:30h en total: 3:45h des del punt d'inici fins al pic de la Serrera pujant per la collada dels Meners i 2:45h des del pic de la Serrera fins al punt d'inici passant per les fonts del riu de les Cebes.

: Alta (F). Ruta físicament exigent, amb més de 1.000m de desnivell a superar. La baixada des del pic de la Serrera per la pala S i les fonts del riu de les Cebes només és recomanable per a persones amb certa experiència en alta muntanya: transcorre per un terreny molt irregular, pedregós i sense camí (cal orientar-se). Si no volem fer el descens per aquí, també podem optar per desfer el mateix camí que hem fet de pujada per la collada dels Meners.

: Finals de primavera, estiu i tardor. A l'hivern i a la primavera l'ascensió es pot realitzar en condicions hivernals (neu i gel). En aquest cas la dificultat tècnica augmenta considerablement.

· Andorra. 1:40.000. Editorial Alpina.

: En cas de necessitat, el refugi de Sorteny i la cabana de la Pleta Serrera ens poden servir d'aixopluc. Si ho desitgem, també podem dividir la ruta i fer-la en 2 dies, fent nit al refugi de Sorteny. Si volem allargar l'estada perquè disposem d'algun dia més, des del refugi de Sorteny tenim l'opció de pujar a l'estany i al pic de l'Estanyó (2.915m).

A Andorra la Vella seguim les indicacions cap a la parròquia d'Ordino. Deixem enrere les poblacions de La Massana i el mateix poble d'Ordino. Seguim per la carretera CG-3 i passem per les poblacions de Llorts i El Serrat. Sortim del Serrat en direcció a l'estació d'esquí de Vallnord-Arcalís. Aproximadament 1 km després del Serrat agafem a la dreta la carretera d'accés al Parc Natural de la Vall de Sorteny. La carretera s'acaba a l'aparcament de la Canya de la Rabassa, punt d?inici de l?itinerari.

Carrer del Casal, 3, AD400 Arinsal
    Les Avellanes és un bonic xalet de muntanya que combina amb molt d'encert el respecte per la natura i les comoditats actuals. Està ubicat al bell poblet d’alta muntanya d’Arinsal, un indret ideal per gaudir de rutes de senderisme de totes les característiques i per a conèixer el Principat d’Andorra.

Centre de Natura de La Cortinada

Es tracta d'un espai museogràfic d'interpretació del patrimoni natural i cultural. A través d'uns plafons interactius es mostren els diferents ambients de l'alta muntanya, tot descobrint-nos la seva flora i fauna. És d'accés gratuït i es troba just davant del camp de golf en una antiga borda gestionada pel Comú d'Ordino. La Cortinada se situa a uns 3 km al nord d'Ordino.

Església de Sant Martí de La Cortinada

Aquesta església romànica presenta una única nau i de planta gairebé quadrada, té capelles laterals, un absis quadrangular i un campanar de dos pisos. En un passat, va tenir una important decoració pictòrica.

• Estació d´esquí d´Arcalís
    Estació d'esquí d'Arcalís

Arcalís conjuntament amb Pal i Arinsal, integra el gran domini esquiable de Vallnord. L'estació d'Arcalís té diferents sectors: Arcalís 1.940, Els Planells, La Coma 2.200 i Les Portelles 2.552m i gaudeix d'una de les millores neus de tot el Pirineu.

Mola i serradora de Cal Pal

Al poble de La Cortinada, a la vall d'Ordino, trobem exemples del passat actiu dels pobles d'alta muntanya. Tant la serradora hidràulica com la mola que transforma el blat en farina van deixar de funcionar als anys seixanta. Actualment s'hi fan visites guiades amb demostracions d'ús incloses.

Farga Rossell

Es tracta d'una de les últimes fargues actives d'Andorra i és un clar exemple del patrimoni preindustrial d'aquest país. Actualment l'espai s'ha convertit en un centre d'interpretació del ferro. S'hi poden fer visites guiades i diferents activitats. La farga es troba a la sortida de La Massana pujant cap a Ordino.

Coordenades GPS: 42.5461941º 1.5212945º

• Àrea de repòs "Planell d´Encodina"
    Àrea de repòs "Planell d'Encodina"

Pujant d'El Serrat cap a Arcalís per la carretera CG-3, a pocs quilòmetres a mà esquerra, trobem aquesta esplanada verda a uns 1.720m d'altura. Si fa bon temps és un bon espai per descansar, relaxar-se i gaudir de les pastures d'alta muntanya.

Ruta del Ferro (Camí Ral de La Cortinada a la Mina de Llorts)

A la petita població de Llorts s'inicia la ruta del Ferro que acaba a La Cortinada. Es tracta d'un itinerari cultural que per un sender molt fàcil i agradables que avança pel costat del riu, va visitant una sèrie d'escultures i espais naturals. Existeixen visites guiades.

• La Casa Museu d´Areny Plandolit
    La Casa Museu d'Areny Plandolit

Visitar la residència d'estiu de l'única família andorrana amb títol nobiliari, els Areny-Plandolit, es converteix en un fascinant viatge en el temps. La casa museu Areny-Plandolit és un repàs a segles d'història a través de tot tipus d'objectes i detalls de la família, que va viure rodejada de luxe i riqueses en una època en que poca gent coneixia les valls andorranes.

Comencem la ruta a l'aparcament del Parc Natural de la Vall de Sorteny (0:00h - 1.783m), també conegut com l'aparcament de la Canya de la Rabassa, on hi ha una oficina d'informació del parc. Pic de la Serrera (2.913m) per la vall de Sorteny 1

Oficina d'informació del Parc Natural de la Vall de Sorteny.

Avancem per la pista que flanqueja la muntanya en direcció S. Aviat trobem a mà dreta una drecera senyalitzada que ens permet evitar una de les llaçades que fa la pista. Pujar per aquest senderó ens permet caminar ben a prop del riu de Sorteny. Pic de la Serrera (2.913m) per la vall de Sorteny 1

Riu de Sorteny.

Desemboquem de nou a la pista i passem pel costat de l'escultura "Estripagecs als 4 vents" de Pere Moles Sans, una reproducció a gran escala dels estripagecs que encara es troben en algunes bordes de la parròquia d'Ordino. Els estripagecs eren barrots metàl·lics que impedien als lladres entrar a les bordes pairals. Seguidament passem per l'interessantíssim jardí botànic, on podem veure i conèixer les espècies vegetals més característiques dels principals estrats del Pirineu. Pic de la Serrera (2.913m) per la vall de Sorteny 1

"Estripagecs als 4 vents".

Jardí botànic.

Continuem avançant per la pista en clara direcció E. Creuem una tanca que barra el pas als vehicles motoritzats i quasi immediatament ens trobem el trencall de la ruta de l'Estanyó (dreta). Pic de la Serrera (2.913m) per la vall de Sorteny 1

Pista cap al refugi de Sorteny, una tanca barra el pas motoritzat.

Nosaltres seguim recte i aviat arribem al refugi Borda de Sorteny (0:45h - 1.969m), un refugi guardat de 50 places que disposa d'una part lliure (8 places) per quan no hi són els guardes. Pic de la Serrera (2.913m) per la vall de Sorteny 1

Refugi Borda de Sorteny.

Voregem el refugi, seguint les marques grogues i vermelles del GRP, i agafem el camí que avança entre prats (E) i pel costat d'un bonic mur de pedra seca. Davant nostre, al fons, observem com s'alça la imponent muntanya de la Serrera. Pic de la Serrera (2.913m) per la vall de Sorteny 1

Senyalització.

Pic de la Serrera (2.913m) per la vall de Sorteny 1

Al fons, el nostre objectiu.

Els prats donen pas a un bonic bosc de pi negre poc espès. El pendent s'accentua i anem endinsant-nos a l'angosta vall del riu de la Cebollera. Pugem una mica més però aviat girem a la dreta (S): deixem el sender que puja cap al pic de Salt i la Portella de la Cebollera i creuem el riu de la Cebollera per un pont de fusta. Fem algunes ziga-zagues, que ens ajuden a superar un tram de pujada forta, i arribem al Pas de la Serrera (1:30h - 2.223m), on trobem uns pals i una porta de fusta. Pic de la Serrera (2.913m) per la vall de Sorteny 1

Pas de la Serrera.

Des d'aquest pas podem accedir a un mirador (seguint un corriol senyalitzat que surt a la nostra dreta). Recomanem desviar-nos uns minuts per poder contemplar les vistes de tota la vall de Sorteny des d'aquest bonic balcó natural. Pic de la Serrera (2.913m) per la vall de Sorteny 1

Mirador de la vall de Sorteny.

Continuem l'ascensió des del Pas de la Serrera. A poc a poc el camí va girant cap a l'esquerra (E) flanquejant el vessant de la muntanya uns metres per sobre de la pleta de la Serrera. Aquesta pleta és una bona zona de pastura per als cavalls i les vaques, que tenen l'aigua del riu de la Serrera a tocar. Al bell mig de les pastures hi veiem una cabana de pastor. Aquesta cabana pot ser un bon aixopluc en cas de mal temps o d'algun problema, disposa d'una part lliure a disposició dels muntanyencs (2 lliteres, taula i foc). Pic de la Serrera (2.913m) per la vall de Sorteny 1

Cabana i pleta de la Serrera.

Pleta de la Serrera.

El camí va guanyant altura per un terreny on la vegetació ja ha desaparegut. A la nostra dreta veiem el pic de l'Estanyó i tota la cresta que l'uneix amb el pic de la Cabaneta. Arribem a un trencall (2:00h - 2.353m): a l'esquerra veiem el camí per on baixarem després si escollim l'opció de fer el descens per la pala S i les fonts del riu de les Cebes. Pic de la Serrera (2.913m) per la vall de Sorteny 1

Trencall, intuïm el recorregut que farem de baixada fins arribar en aquest punt.

Passem pel costat d'un pal nivològic i seguim pujant per un camí ben fressat. Ascendim pel centre de la vall, per la zona anomenada Clots de la Serrera. Pic de la Serrera (2.913m) per la vall de Sorteny 1

Pal nivològic, ens pot servir de referència en temporada hivernal quan tot està cobert de neu.

Pic de la Serrera (2.913m) per la vall de Sorteny 1

Clots de la Serrera, a la capçalera de la vall de Sorteny.

Ramat salvatge d'isards, quina meravella!

Isard (Rupicapra rupicapra).

Pic de la Serrera (2.913m) per la vall de Sorteny 1

Girem el cap, al fons veiem el pic de l'Estanyó.

El Pala Serrera és una muntanya de roca pissarrosa amb tons rogencs i grisosos.

Vistes a l'ampla carena del Serrera, per on baixen dos excursionistes.

Passem per les runes de la cabana dels Meners abans d'emprendre la pujada definitiva fins a la collada de Meners (3:00h - 2.709m), que està situada entre dos prominències rocoses. Anomenat també coll de la Mina, aquest port de muntanya comunica les valls de Sorteny i de Ransol i està situat a la carena que uneix el pic de la Serrera (N) i el pic de la Cabaneta (S). L'arribada al coll ens ofereix vistes molt boniques cap a la pintoresca vall de Ransol, amb l'estany dels Meners de la Coma i els estanys de Ransol. Pic de la Serrera (2.913m) per la vall de Sorteny 1

Collada dels Meners.

Pic de la Serrera (2.913m) per la vall de Sorteny 1

Panoràmica de la capçalera de la vall de Ransol, des de la collada dels Meners.

Estany dels Meners de la Coma.

Des del coll girem a l'esquerra (NO) i agafem algun dels diversos caminets que ens condueixen cap al capdamunt de la carena. Evitem el tros més escarpat d'aquest tram rocós i ascendim tot fent llaçades. Pic de la Serrera (2.913m) per la vall de Sorteny 1

Sender per la carena entre la collada dels Meners i el pic de la Serrera.

Sense dificultats arribem al cim del pic de la Serrera (3:45h - 2.913m), situat just a la frontera entre Andorra i França (Arieja). La seva altitud i la seva situació relativament aïllada fan que esdevingui un mirador excepcional amb vistes impressionants en totes direccions. El panorama és sensacional!: Comapedrosa, Roca Entravessada, Medacorba, Pica d'Estats, Aneto, Tristaina, Fontblanca, Thoumaset, Estanyó, Cabaneta,... Pic de la Serrera (2.913m) per la vall de Sorteny 1

Pic de Rulhe.

Pic d'Escobes.

Pic de la Cabaneta i pic de l'Estanyó.

Massís de l'Aneto-Maladeta.

Pic de la Serrera (2.913m) per la vall de Sorteny 1

Massís de la Pica d'Estats: Punta de Gabarró, Pica d'Estats, Verdaguer i Montcalm.

Després d'un merescut descans gaudint d'aquest fabulós ambient d'alta muntanya, comencem el descens. Fem un tram curt per la cresta O i ràpidament girem a l'esquerra i tracem una llarga diagonal (SO) pel vessant de la muntanya en direcció a un petit altiplà on descansa un dels lloms que baixen del pic. La baixada transcorre per un terreny pedregós, molt irregular i sense camí. Una altra opció és continuar una mica més per la cresta O i després baixar de manera més directa, pel punt de màxim pendent, fins a l'altiplà comentat. En ambdós casos es tracta d'una baixada per un terreny irregular i sense camí i només es recomana per a persones amb experiència. Atenció!: remarquem que sempre tenim l'opció de fer el descens desfent el camí que ja hem fet de pujada per la collada dels Meners. Pic de la Serrera (2.913m) per la vall de Sorteny 1

Iniciem el descens per terreny pedregós.

Pic de la Serrera (2.913m) per la vall de Sorteny 1

L'objectiu és arribar a un petit planell. Des del planell baixarem per una petita vall fins al camí principal.

Durant la baixada anem alternant trams amb presència de molta pedra (tartera) amb trams herbosos. Cal parar atenció als turmells. Finalment, passem pel costat de les fonts del riu de les Cebes i desemboquem al camí principal per on hem pujat abans (trencall 4:45h). Pic de la Serrera (2.913m) per la vall de Sorteny 1

Part final de la baixada.

Pic de la Serrera (2.913m) per la vall de Sorteny 1

Arribem al trencall per on hem passat de pujada.

Fulles de moixera de guilla, en plena tardor.

Bosc de bedolls.

Un cop hem recuperat forces després de l'exigent baixada, continuem el descens pel mateix camí que ja hem fet abans fins que arribem novament a l'aparcament del Parc Natural de la Vall de Sorteny (6:30h - 1.783m). Pic de la Serrera (2.913m) per la vall de Sorteny 1

Després del refugi de Sorteny, baixem còmodament per la pista fins a l'aparcament del Parc Natural.