GR 11 - Etapa 15: Encamp - Arans
(7)
(0)

Caminem de vall a vall: des de la vall del riu Valira d'Orient fins a la vall del Valira del Nord passant pel coll d'Ordino

+1.275m / -1.190m

distanciaPunt d´inici de l´etapa

Encamp

distanciaPunt final de l´etapa

Arans

Comencem la quinzena etapa de la travessa Transpirinenca a Encamp. Des d'aquesta població abordem la dura ascensió al coll d'Ordino: en poc més de 4 km hem de superar un desnivell positiu de més de 700m. A partir d'aquest punt comencem un llarg descens per la vall del riu Valira del Nord -la vall d'Ordino- fins a La Cortinada i Arans. L'itinerari va alternant pistes de terra i corriols sense cap dificultat tècnica, però que requereixen que estem atents a l'orientació.

Durant aquesta etapa de la Transpirinenca creuem el coll d'Ordino, punt de pas tradicional que comunica les dues valls dels rius Valira d'Orient i Valira del Nord. Un cop superat aquest coll, l'itinerari del GR 11 s'endinsa cap a la vall de la Valira del Nord. L'últim tram de l'etapa coincideix amb l'itinerari de la Ruta del Ferro, que ens permet descobrir el passat miner del Principat d'Andorra.

: 4:45h en total: 2:00h d'ascensió des d'Encamp fins al coll d'Ordino, 2:30h des del coll fins a La Cortinada i 0:15h des de La Cortinada fins a Arans.

: Notable. La derivada de la longitud i el desnivell que cal superar. Aquesta etapa no presenta cap dificultat tècnica.

: A l'hivern podem trobar neu al coll d'Ordino.

: Res en especial.

Andorra. 1:40.000. Editorial Alpina.

: L'etapa del dia següent (etapa 16) requerirà fer nit en un refugi obert (refugi de Baiau). Per tant, haurem de comprar les provisions que considerem oportunes pel dia següent.

: Durant l´itinerari trobem alguns punts on podem aconseguir aigua en cas de necessitat. Recomanem, però, sortir amb aigua suficient des d´Encamp.

· Hotel Cal Daina (Arans): disposa d"habitacions i restaurant (+376 850 988).
· Altres establiments a La Cortinada i Ordino: www.ordino.ad

: A Encamp tots els serveis estan coberts (botigues, supermercats, bars i restaurants,...). A Arans i al proper nucli de la Cortinada hi ha bars i restaurants. A Ordino tots els serveis estan coberts (botigues, supermercats, bars i restaurants,...).

: El GR 11 és un sender de llarg recorregut subjecte a petites modificacions per adaptar-se als canvis que es produeixen al territori, especialment en les zones urbanes i les seves àrees més properes. L´itinerari del GR 11 presenta molts trencalls, bifurcacions, canvis de camí i tipus de via diferents: corriols, pistes i trams de carretera asfaltada. La descripció del recorregut que presentem en aquesta guia enumera i explica tots els punts de pas i elements del recorregut que considerem rellevants per a poder realitzar la travessa, però no inclou un inventari exhaustiu de tots els trencalls i canvis de camí que hi ha. Sobre el terreny caldrà que estem atents als senyals blancs i vermells del GR 11 i els seguim en tot moment. També recomanem utilitzar la cartografia que ja inclou aquesta guia o els mapes cartogràfics que indiquem; o bé utilitzar els tracks GPS que també us oferim.

: Desembre de 2015.

Carrer del Casal, 3, AD400 Arinsal
    Les Avellanes és un bonic xalet de muntanya que combina amb molt d'encert el respecte per la natura i les comoditats actuals. Està ubicat al bell poblet d’alta muntanya d’Arinsal, un indret ideal per gaudir de rutes de senderisme de totes les característiques i per a conèixer el Principat d’Andorra.

Comencem la quinzena etapa de la travessa a Encamp (0:00h - 1.270m). Durant el primer sector de l'etapa abordem l'ascensió al coll d'Ordino: hem de superar un desnivell de més de 700m en 4 km de recorregut. Sortim de la població d'Encamp pel veïnat de Les Bons. Passem pel costat de la bonica ermita romànica de Sant Romà de les Bons i per les restes d'una antiga torre fortificada, actualment restaurada. Unes escales ens permeten accedir al capdamunt d'aquesta torre, des d'on gaudim de molt bones vistes de Sant Romà, d'Encamp i de tota la vall. L'església de Sant Romà data del segle XII i destaca per la seva coberta de volta de canó, un cas excepcional en el romànic andorrà. A l'interior de l'església s'hi pot veure una còpia de les pintures romàniques originals, que es conserven a Barcelona, al Museu Nacional d'Art de Catalunya.

L'ascens al coll d'Ordino és prolongat i exigent. Anem alternant bosquines amb zones més obertes. Per tal de guanyar altitud amb més facilitat, en alguns punts el camí fa ziga-zagues. Quan portem uns 3 km d'ascensió des d'Encamp ens endinsem en un bonic bosc i el pendent se suavitza. Estem flanquejant el Bony de les Neres. Seguim avançant i finalment arribem a l'ampli coll d'Ordino (2:00h - 1.983m). Aquest coll, punt més elevat de l'etapa, comunica la vall del riu Valira d'Orient (E) i la vall del riu Valira del Nord (O). Des del coll gaudim d'unes vistes extraordinàries en totes direccions i podem distingir algunes de les muntanyes més populars d'Andorra: el Comapedrosa (2.939m) a l'oest, els tres pics del Casamanya (2.749m) al nord, l'Alt del Griu (2.879m) al sud-est,...

Creuem la carretera i comencem a baixar cap a la vall d'Ordino. Anem descendint per una zona boscosa i ombrívola, seguint sempre els senyals blancs i vermells del GR 11. Durant aquest descens hem de parar molta atenció a l'orientació: alternem pistes i corriols i els canvis de camí són constants. Baixem pel barranc de Segudet fins aproximadament la cota 1360m, on conflueixen aquest barranc i el torrent de Cassamanya. En aquest punt sortim a una pista ampla. Si anéssim cap a l'esquerra (O), baixaríem fins a la població d'Ordino. Nosaltres, però, hem d'agafar la pista cap a la dreta (NO) amunt. Primer pugem fent diverses llaçades i després flanquegem a mitja altura el pic de les Sorobilles (1.846m) i el turó Rodó (1.888m).

Quan ens aproximem a La Cortinada el camí baixa fins al fons de la vall del riu Valira del Nord fent ziga-zagues. Travessem el nucli de La Cortinada (4:30h - 1.355m) i sortim a la carretera. Passem pel costat de la bonica església de Sant Martí de la Cortinada. Caminem uns metres per la carretera fins que, després d'un revolt a la dreta, deixem aquesta via i creuem el riu Valira per un pontet de pedra. En aquest punt enllacem amb el camí de la popular Ruta del Ferro, que uneix Llorts i La Cortinada. Aquest itinerari permet descobrir diversos indrets relacionats amb la història de la siderúrgia a la vall d'Ordino: la mina de Llorts, el camí dels traginers, la farga Rossell,? Fem un últim tram caminant pel costat del riu Valira i arribem a Arans (4:45h - 1.355m), punt final d'aquesta etapa.