Estany de la Nou i les valls de Claror i Perafita

Visitem un dels estanys més bonics del Principat d'Andorra -l'estany de la Nou- i descobrim les precioses valls de Claror i Perafita

Carretera de la Plana

Escaldes-Engordany

Recorregut circular de 12,9 km de longitud per la capçalera de les valls de Claror i Perafita. Comencem l'itinerari a la carretera de la Plana, just a l'entrada del Parc Natural de la Vall de Madriu-Perafita-Claror. Primer ascendim pel camí de la borda de Boïgot i seguidament enllacem amb el camí que remunta tota la vall del riu de Perafita. Arribem a un punt on ens desviem cap a la vall de Claror i arribem fins al refugi de Claror. A continuació flanquegem la muntanya per un corriol preciós i visitem el peculiar estany de la Nou. Seguim fins al refugi de Perafita i, des d'aquest punt, baixem pel bosc de Ròdol fins al pont de Ràmio, on creuem el riu Madriu. Finalment davallem pels camins empedrats de la vall de Madriu fins al punt d'inici de la ruta, a la carretera de la Plana. La ruta és exigent físicament però no presenta cap dificultat tècnica.

Aquesta excursió meravellosa ens permet descobrir el sector de Claror-Perafita del Parc Natural de la Vall del Madriu-Perafita-Claror, que fou declarat Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO l'any 2004 en la categoria de paisatge cultural. Durant aquest itinerari gaudim d'estampes d'una gran bellesa -com per exemple els salts d'aigua de la vall de Perafita, la capçalera de la vall de Claror o l'estany de la Nou-, observem una riquesa vegetal extraordinària i descobrim antics camins empedrats, murs de pedra seca i bordes que han sobreviscut al pas del temps. Molt i molt recomanable!

: 4:20h en total: 2:20h des del punt d'inici fins al refugi de Claror, 0:40h des d'aquest refugi fins al refugi de Perafita passant per l'estany de la Nou i 1:20h des del refugi de Perafita fins al punt d'inici de la ruta.

: Notable. L'excursió no presenta cap dificultat tècnica però físicament és exigent degut al desnivell que cal superar.

: Primavera, estiu i tardor. La ruta també es pot realitzar a l'hivern, en aquest cas amb neu, gel i condicions hivernals.

· Andorra. 1:40.000. Editorial Alpina.

: L'itinerari està ben senyalitzat. A totes les cruïlles per on passem hi ha pals verticals que ens indiquen el camí a seguir.

Primer de tot, hem d'arribar a la rotonda de la carretera d'Engolasters per la carretera CG-2 des d'Andorra la Vella (S) o des d'Encamp (N). En aquesta rotonda agafem la carretera CS-200 ("Engolasters") i la seguim amunt durant uns 800m. En un revolt pronunciat cap a l'esquerra, trobem a mà dreta el desviament de la carretera de la Plana. Deixem la carretera d'Engolasters i agafem la carretera de la Plana. Al cap de 100m trobem, a mà esquerra, el camí d'entrada al la Vall de Madriu-Perafita-Claror.

Carrer del Casal, 3, AD400 Arinsal
    Les Avellanes és un bonic xalet de muntanya que combina amb molt d'encert el respecte per la natura i les comoditats actuals. Està ubicat al bell poblet d’alta muntanya d’Arinsal, un indret ideal per gaudir de rutes de senderisme de totes les característiques i per a conèixer el Principat d’Andorra.

• Centre d´Interpretació de l´Aigua i del Madriu (CIAM)
    Centre d'Interpretació de l'Aigua i del Madriu (CIAM)

El Museu de l'Aigua és un exemple capdavanter en museografia on s'utilitzen recursos sensitius i experimentals per aprendre de forma lúdica. A més de conèixer l'ús que ha fet l'home d'aquest recurs natural tan important com és l'aigua, també es pot veure una maqueta en relleu de la vall del Madriu i una recreació de l'aigua a través de sons i efectes lluminosos. Però el que més sorprèn del museu, és que podrem caminar sobre l'aigua del riu Valira d'Orient, banyar-nos sota una cascada sense mullar-nos i jugar en una plaça de vapor d'aigua.

• Via Ferrada Bony d´Esquers
    Via Ferrada Bony d'Esquers

Aquesta via ferrada té una longitud de 350m i 250m de desnivell. La seva dificultat és mitjana. La via ferrada del Roc d'Esquers és molt popular i destaca per la seva longitud i la gran qualitat dels seus passos verticals. La via també disposa d'un petit pont tibetà al final del recorregut. S'accedeix a la via des de la carretera d'Engolasters, a la cruïlla de l'entrada a la Vall del Madriu. Aproximació: 0:05h. Via: 3:50h. Tornada: 1:40h.

Centre termal i lúdic Caldea

Caldea és el centre termal i lúdic per excel·lència d'Andorra. Aquest centre, inaugurat l'any 1994, ens permet descobrir i gaudir dels beneficis de les aigües termals. Ofereix hidromassatges, banys, piscines, corrents, cascades,... i tot el que et pugueu imaginar per tal de gaudir de l'aigua i relaxar-nos. Es troba situat al bell mig del Principat, a Escaldes Engordany.

Museu del Perfum

El museu del Perfum et permet fer un recorregut pel món del perfum i el contacte directe amb les essències i els aromes. També ofereix un recorregut per conèixer la història del perfum i una exposició de flascons i objectes relacionats amb la perfumeria. Aquí descobrireu el poder d'evocació de sensacions dels perfums i podreu submergir-vos en el fascinant univers d'aquest producte. Aquest espai es troba situat al centre d'Andorra, a l'avinguda Carlemany d'Escaldes Engordany.

Comencem la ruta a l'entrada del Parc Natural de la Vall de Madriu-Perafita-Claror a la carretera de la Plana (0:00h - 1.235m). Pugem decididament per un bonic camí empedrat. Estany de la Nou i les valls de Claror i Perafita 1

Cartell del Parc Natural de la Vall del Madriu-Perafita-Claror que ens trobem a l'inici de la ruta.

Estany de la Nou i les valls de Claror i Perafita 1

Primers metres de l'excursió.

Pugem per un bonic camí empedrat.

Aviat arribem al trencall del camí de Boïgot (0:08h - 1.302m). En aquest punt deixem el camí principal, que segueix recte endavant, i nosaltres agafem el camí de la dreta que s'enfila pel vessant de la muntanya. Estany de la Nou i les valls de Claror i Perafita 1

Trencall del camí de Boïgot.

Encara que la pujada és exigent, avancem per l'interior d'un bosc molt bonic i agradable. No triguem en arribar a la borda de Boïgot, que deixem enrere. Les bordes, els murs de pedra seca i els camins empedrats ens recorden l'extraordinària convivència i equilibri que s'ha mantingut durant segles entre la natura i l'activitat humana a la vall del Madriu-Perafita-Claror. Estany de la Nou i les valls de Claror i Perafita 1

Borda de Boïgot.

Estany de la Nou i les valls de Claror i Perafita 1

Petita tartera a prop de Boïgot.

Camí definit amb parets de pedra seca.

Seguim avançant pel vessant occidental (O) de la vall fins que arribem a un pontet sobre el riu de Perafita (0:35h - 1.535m). Creuem a l'altre costat del riu i immediatament arribem a un trencall senyalitzat. Si anéssim cap a l'esquerra, baixaríem fins a Entremesaigües. Nosaltres, però, hem d'agafar la variant GR 11-10 cap la dreta (S), remuntant la vall del riu de Perafita en direcció als refugis de Perafita i de Claror (senyalitzat). Estany de la Nou i les valls de Claror i Perafita 1

Pontet sobre el riu de Perafita.

Trencall del GR 11-10.

Des d'aquest punt i fins al trencall de la vall de Claror anirem seguint els senyals blancs i vermells del GR 11-10. Estany de la Nou i les valls de Claror i Perafita 1

Marques del GR 11-10.

Anem pujant pel costat dret orogràfic del riu de Perafita, enmig d'una vegetació exuberant i admirant la bellesa dels salts d'aigua que fa el riu. Estany de la Nou i les valls de Claror i Perafita 1

Anem remuntant la vall del riu de Perafita.

Estany de la Nou i les valls de Claror i Perafita 1

Bonic salt d'aigua del riu de Perafita.

Després de creuar una tartera trobem dos grans blocs aplanats de roca granítica, són les anomenades pedres Balladores (1:00h - 1.780m). Estany de la Nou i les valls de Claror i Perafita 1

Una de les anomenades Pedres Balladores.

A poc a poc ens anem allunyant del fons de la vall i anem guanyant altura, a vegades fent ziga-zagues, pel vessant oriental de la vall. Sortim del bosc i ens trobem el trencall de la vall de Claror (1:35h - 2.107m). En aquest punt deixem el GR 11-10 -que continua endavant en direcció al refugi de Perafita- i agafem el corriol que surt a la dreta (SO) en direcció al refugi de Claror (senyalitzat). Des del mateix trencall ja podem observar clarament la vall de Claror (SO), on ens dirigirem a continuació. Estany de la Nou i les valls de Claror i Perafita 1

Trencall de la vall de Claror.

Estany de la Nou i les valls de Claror i Perafita 1

Vistes de la capçalera de la vall de Claror, on ens dirigim.

Deixem enrere els senyals blancs i vermells del GR i comencem a seguir fites de pedres i senyals de pintura de color groc. Baixem uns metres per una zona oberta i creuem el riu de Perafita. Avancem en clara direcció SO endinsant-nos a la vall de Claror. Estany de la Nou i les valls de Claror i Perafita 1

Mirada enrere (NO): la vall de Perafita, per on hem pujat.

Aviat travessem el riu de Claror mitjançant una passarel·la de fusta. A la dreta veiem l'antiga cabana de Claror. Estany de la Nou i les valls de Claror i Perafita 1

Riu de Claror.

Pugem per un llom, creuem el riu de Claror i, una mica més endavant, desemboquem al GRP -el sender de llarg recorregut que dóna tota la volta al Principat d'Andorra i que està senyalitzat amb marques de pintura groga i vermella-. En aquest punt girem a la dreta (NO) i fem uns últims metres de pujada seguint el GRP fins al refugi de Claror (2:20h - 2.280m). Ens trobem en un indret d'alta muntanya de gran bellesa i que ens ofereix vistes sensacionals: cap a l'O veiem la carena i la collada de Prat Primer, que comunica amb la vall de la Comella, al S hi tenim els contraforts del pic Negre de Claror (2.642m), que ens queda tapat; cap al SE observem el Tossal de la Truita o pic de Perafita (2.752m), el coll de Claror i el Monturull (2.759m). Estany de la Nou i les valls de Claror i Perafita 1

Girem a la dreta (O) i pugem directes cap al refugi.

Refugi de Claror.

La collada de Prat Primer (O) des del refugi de Claror.

Vistes des del refugi de Claror.

Estany de la Nou i les valls de Claror i Perafita 1

Vistes cap al SE: al fons el Tossal de la Truita o pic de Perafita (2.752m), el coll de Claror i el Monturull (2.759m).

Després de recuperar forces, reprenem el nostre itinerari. Desfem el tram de GRP que hem fet fins al trencall i continuem per aquest sender (GRP) en direcció NE. El tram que abordem a continuació és preciós: anem flanquejant la muntanya a una cota aproximada de 2200m d'altitud mentre gaudim d'unes vistes extraordinàries de la vall de Claror i de la part baixa de la vall de Perafita. Estany de la Nou i les valls de Claror i Perafita 1

Flanquegem la muntanya en direcció NE.

Estany de la Nou i les valls de Claror i Perafita 1

Marques grogues i vermelles del GRP.

Vistes de la vall de Perafita, la zona d'Engordany (al fons de vall) i les muntanyes de la parròquia de la Massana.

Anem seguint els senyals grocs i vermells del GRP i, de cop i volta, ens trobem l'encisador estany de la Nou (2:45h – 2.235m). A diferència de la majoria d'estanys d'Andorra i dels Pirineus, l'estany de la Nou s'alimenta d'aigües freàtiques del subsòl. Per aquest motiu l'aigua no està gelada i acostuma a estar més calenta que la d'altres estanys d'alta muntanya. Les seves aigües cristal·lines reflecteixen els prats i els boscos de pi negre del seu entorn, un paradís per a la mallerenga petita i la mallerenga emplomallada. Estany de la Nou i les valls de Claror i Perafita 1

L'estany de la Nou.

Estany de la Nou i les valls de Claror i Perafita 1

Continuem la ruta seguint els senyals del GRP en direcció al refugi de Perafita. Primer el camí baixa uns metres i després gira lleugerament a la dreta i comença a flanquejar la muntanya. Arribem a un punt on ja podem veure el refugi al fons. Creuem el riu de Perafita i arribem al refugi de Perafita (3:00h - 2.200m), que es troba situat just a la cruïlla del GRP i del GR 11-10. Estany de la Nou i les valls de Claror i Perafita 1

El refugi de Perafita al fons.

A la nostra dreta (E i SE) hi tenim la capçalera de la vall de Perafita i diversos colls de muntanya que comuniquen amb les valls veïnes. Nosaltres, però, hem d'anar cap a l'esquerra (O). Travessem un prat i arribem al trencall de l'antiga cabana de Perafita. En aquest punt deixem de banda els senyals blancs i vermells del GR 11-10 (que baixen cap a la vall de Perafita) i seguim els senyals de pintura groga en direcció a "Ràmio" (senyalitzat). Estany de la Nou i les valls de Claror i Perafita 1

Refugi de Perafita.

Estany de la Nou i les valls de Claror i Perafita 1

Capçalera de la vall de Perafita des del refugi de Perafita.

Creuem un prat.

Cabana de Perafita.

Senyals grocs.

Aviat entrem en un bonic bosc de pi negre, boix i algun bedoll monumental. Comencem aquí el llarg descens que ens ha de portar fins al riu Madriu. Primer anem baixant suaument per un terreny molt agradable. A continuació ens endinsem al vessant obac de la muntanya i el pendent augmenta considerablement. Davallem per l'interior d'un bosc frondós i humit, conegut com el "bosc del Ròdol". El camí fa algunes ziga-zagues per tal de perdre desnivell amb més comoditat. Estany de la Nou i les valls de Claror i Perafita 1

Bosc de pi negre.

Molses.

Bosc del Ròdol.

Arribem al pont de Ràmio (3:50h - 1.615m) i creuem el riu Madriu. A continuació enllacem amb el camí històric de la vall del Madriu, que agafem cap avall (O). Estany de la Nou i les valls de Claror i Perafita 1

Pont de Ràmio.

El riu Madriu.

Vistes de la vall de Madriu (E).

Baixem pel marge dret (N) de la vall del Madriu.

Anem baixant pel costat dret orogràfic de la vall. El camí, a trams empedrat, és preciós. Al cap d'uns 10 minuts arribem al petit nucli d'Entremesaigües (4:00h - 1.495m) i el creuem. Estany de la Nou i les valls de Claror i Perafita 1

Primeres cases d'Entremesaigües.

Estany de la Nou i les valls de Claror i Perafita 1

Camí empedrat de la vall de Madriu.

Seguim perdent altura per aquest bonic camí entre bedolls, avellaners i matolls de boix. Arribem al pont de Sessana i creuem un altre cop el riu Madriu. Finalment arribem a l'entrada del parc natural a la carretera de la Plana (4:20h - 1.235m), punt d'inici i final d'aquesta ruta fantàstica. Estany de la Nou i les valls de Claror i Perafita 1

Pont de Sessana.

Joan
08-09-2021 17:39:32h

Ens va agradar molt la ruta, seguir el riu amunt, trobar marmotes i unes vistes impressionants.
Nomes comentar que el temps que poseu (4hores) penso que es exageradament CURT. Nosaltres vam trigar molt mes, penseu que hi ha un desnivell de 1.150 m... potser en Kilian Jornet ho fa en 4h, nosaltres impossible.

Miki Puig
31-05-2018 11:10:30h

Quin tresor aquestes dues valls! Ens ha encantat la ruta i ens ha fet molt bon temps!

Cristina
29-08-2017 14:21:47h

Bones, es pot acampar en aquesta zona?