Estany de les Abelletes i pics d'Envalira (2.823m i 2.818m)

Preciosa ascensió als cims esvelts i verticals d'Envalira des del Pas de la Casa i passant pel bonic estany de les Abelletes

Aparcament de les Abelletes

Pas de la Casa

Ruta lineal de quasi 8 km de longitud (anada i tornada) que ens porta fins als pics d'Envalira. L'itinerari comença al Pas de la Casa, puja a l'estany de les Abelletes i ascendeix al pic Negre d'Envalira i al pic d'Envalira. El retorn es fa pel mateix camí. L'itinerari, tot i no estar senyalitzat completament, és evident i ben fresat. És una ruta d'alta muntanya assequible i sense dificultats tècniques.

Aquesta ruta ens permet observar els importants contrastos entre els vessants nord, escarpats i rocosos, i els vessants sud, suaus i herbosos, d'aquesta zona de la serralada pirinenca. A més a més, gaudim de vistes impressionants dels circs glacials i dels nombrosos cims que hi ha al voltant. La zona dels pics d'Envalira està situada al SE d'Andorra, al límit fronterer amb França i la Cerdanya. El Pas de la Casa és una població andorrana pertanyent a la parròquia d'Encamp i situada a 2.050m d'altitud, fet que la converteix en una de les poblacions europees situades a més alçada.

: Pic Negre d'Envalira (2.818m) i pic d'Envalira (2.823m).

: 3:00h en total. 0:20h des del punt d'inici fins a l'estany de les Abelletes, 1:15h des d'aquest punt fins al cim del pic Negre d'Envalira, 0:10h addicionals per assolir el pic d'Envalira i 1:15h per retornar al punt d'inici pel mateix itinerari però donant la volta a l'estany de les Abelletes.

: Notable. La considerem de dificultat notable ja que supera lleugerament els 700 metres de desnivell i transcorre per terreny d'alta muntanya. La distància a recórrer és força curta i no presenta cap dificultat tècnica ni d'orientació amb condicions meteorològiques favorables.

: Finals de primavera, estiu i tardor. Si no hi ha neu.

· Andorra. 1:40.000. Editorial Alpina.

: Tot i que part de l'itinerari no està senyalitzat com a tal, amb bon temps i bona visibilitat no presenta cap dificultat. Trobem indicadors a l'estany de les Abelletes i, més amunt, marques de pintura blava. A partir del port de Fontnegra no està senyalitzat. A la primavera és possible que ens trobem congestes de neu sota el coll dels Isards i el port de Fontnegra.

Per arribar al Pas de la Casa des de la Seu d'Urgell, hem d'agafar la carretera N-145, passar el pas fronterer de la Farga de Moles i seguir per la CG- 1 fins a Andorra la Vella. A partir d'aquí continuem per la CG-2 en direcció a França. Travessem el port d'Envalira i baixem cap al Pas de la Casa. Des de França, arribem al Pas de la Casa just després de creuar la frontera. Un cop al Pas de la Casa, hem d'anar seguint les indicacions de "Les Abelletes". Arribem a una rotonda on agafem el carrer de les Abelletes i l'avinguda d'Encamp fins a l'aparcament de les Abelletes de l'estació d'esquí.

Carrer del Casal, 3, AD400 Arinsal
    Les Avellanes és un bonic xalet de muntanya que combina amb molt d'encert el respecte per la natura i les comoditats actuals. Està ubicat al bell poblet d’alta muntanya d’Arinsal, un indret ideal per gaudir de rutes de senderisme de totes les característiques i per a conèixer el Principat d’Andorra.

• Via ferrada Bony d´Envalira
    Via ferrada Bony d'Envalira

Coneguda via ferrada d'alta muntanya amb aproximació des de l'estació d'esquí de Grau Roig i final al cim del Bony d'Envalira. L'aproximació és d'1h i la duració de la via d'unes 2h. La seva dificultat és d'AD-. Al pàrquing de Grau Roig hi ha un panell amb informació sobre la mateixa.

Sector Grau Roig a Grandvalira

Aquest sector del gran domini esquiable de Grandvalira destaca per la qualitat de la seva neu i pels seus paisatges. A diferència dels altres sectors, Grau Roig no té zona residencial. Nombroses activitats completen l'oferta tradicional d'esquí: trineus de gossos, raquetes de neu, motos de neu,...

Coordenades GPS: 42.5300443º 1.6982015º

• Port d´Envalira i Pas de la Casa
    Port d'Envalira i Pas de la Casa

El Port d'Envalira separa Grau Roig del Pas de la Casa. Aquesta zona, Pas de la Casa, és una de les més populars d'Andorra per sopar, sortir de festa i ballar. També es considera una de les millors zones per anar de compres.

El Museu Etnogràfic de Cal Cristo

La visita a Cal Cristo ens permetrà conèixer com era la vida d'una família pagesa andorrana humil a finals del segle XIX. Podrem veure les eines que utilitzaven per treballar la terra, el celler i el rebost. També veurem la cuina amb la llar de foc, la sala i les habitacions de la casa, amb els mobles i els estris que utilitzaven en la seva vida quotidiana. La casa està situada al bell mig del poble d'Encamp.

Sant Romà de les Bons

Església d'estil romànic llombard, consagrada l'any 1164. Té planta rectangular i absis semicircular. Conserva encara un campanar d'espadanya de dos ulls i la porta d'entrada decorada amb un fris de dents de serra. Posteriorment se li va afegir un porxo, des d'on es pot gaudir d'una bona panoràmica d'Encamp i de la vall. A l'interior encara es veu l'altar original amb una reproducció de les pintures romàniques que actualment es conserven al Museu Nacional d'Art de Catalunya a Barcelona. Està situada al veïnat de les Bons, a tocar d'Encamp.

• Museu Nacional de l´Automòbil
    Museu Nacional de l'Automòbil

Situat al vell mig del poble d'Encamp aquest museu ofereix la possibilitat de contemplar una magnífica mostra d'automòbils, alguns d'ells peces úniques, des dels primers vehicles a vapor fins a cotxes de la dècada dels 70. Al museu també hi podrem veure motocicletes d'època i bicicletes antigues.

Comencem la ruta a l'aparcament de les Abelletes (0:00h - 2.125m). Estany de les Abelletes i pics d

El Pas de la Casa.

Sortim del pàrquing cap al S seguint una pista de terra i deixant a la nostra dreta el telecadira del Coll dels Isards. Estany de les Abelletes i pics d

Telecadira del coll dels Isards amb el pic de les Abelletes al fons.

Deixem enrere les instal·lacions de l'estació d'esquí i anem pujant tot seguint rastres de camí per entre els prats. Estany de les Abelletes i pics d

Vaques gaudint de les pistes d'esquí.

Estany de les Abelletes i pics d

Mosaic florístic dels prats alpins al Pas de la Casa.

Enfilem el pendent entapissat amb el prat alpí i algun neret, amb blocs de granit escampats aquí i allà. Seguim rumb cap al S fins a una petita edificació, on agafem una pista de terra a l'esquerra. Estany de les Abelletes i pics d

Neretars i torrent de les Abelletes.

Abans de travessar el torrent que baixa de l'estany de les Abelletes, prenem un camí que surt a la dreta i pugem directament fins a l'estany de les Abelletes (0:20h - 2.256m). Estany de les Abelletes i pics d

Estany de les Abelletes.

Estany de les Abelletes i pics d

Neretars a l'estany de les Abelletes.

Continuem uns metres pel costat de l'estany fins que trobem un cartell indicador. Agafem ara el camí cap al coll dels Isards i els pics d'Envalira, força fresat, que puja pel vessant de la nostra dreta (SO). Estany de les Abelletes i pics d

Camí de l'estany de les Abelletes al coll dels Isards.

Estany de les Abelletes i pics d

Vistes sobre l'estany de les Abelletes.

Anem guanyant altura per una zona coberta de nerets. El pendent es fa més pronunciat i enllacem de nou amb les pistes d'esquí, sota el vessant N del pic de les Abelletes.  Estany de les Abelletes i pics d

Sota el vessant N del pic de les Abelletes.

Estany de les Abelletes i pics d

Pista al coll dels Isards.

Continuem ascendint i arribem al camí de la via ferrata del coll dels Isards (0:40h - 2.410m), on trobem un cartell indicador. Estany de les Abelletes i pics d

Camí a la via ferrata del coll dels Isards.

Estany de les Abelletes i pics d

Marmota a les roques del vessant N del pic de les Abelletes.

Ja divisem el coll dels Isards, però primer hem de travessar un clot cobert d'enormes blocs de granit. Seguim els rastres de camí i les marques de pintura blava enmig del caos de blocs. Estany de les Abelletes i pics d

Caos de blocs camí al coll dels Isards.

Estany de les Abelletes i pics d

Caos de blocs als peus del coll dels Isards.

Després de travessar-lo, seguim el corriol que, tot fent marrades, ens condueix fins al coll dels Isards (1:00h - 2.551m). Ens trobem a la carena que, cap al N, condueix fins al pic de les Abelletes. Al coll hi trobem un poblament de dryas, una planta amant dels terrenys amb tarteres. Estany de les Abelletes i pics d

Dryas octopetala al coll dels Isards.

Estany de les Abelletes i pics d

Esbaldregalls a la coma de sota el pic del Port de Fontnegra i el pic de l'Esquella.

Port de Fontnegra vist des del coll dels Isards.

Traspassem el coll i davallem lleugerament cap un altre clot pedregós, seguint sempre el camí marcat amb pintura blava. Al davant veiem una marcada ziga-zaga. Remuntem el pendent sense dificultat i assolim el port de Fontnegra (1:15h - 2.652m). Ens trobem ara en territori francès (al coll dels Isards hem creuat el límit fronterer). Al davant nostre s’estén la llarga vall de Campcardós que finalitza al poble de Porta, a la vall de Querol. Estany de les Abelletes i pics d

Port de Fontnegra i carena als pics d'Envalira.

Estany de les Abelletes i pics d

La vall de Campcardós des del port de Fontnegra.

Portella Blanca d'Andorra i estany de les Passaderes.

El coll dels Isards i el pic de les Abelletes des del port de Fontnegra.

Enfront s'alça el vessant N dels pics d'Engorgs, que tanquen la capçalera de la vall de Campcardós passant per la portella Blanca d'Andorra, on conflueixen tres estats: Andorra, França i Espanya. La carena, que segueix cap a l'E, ja completament en territori francès, ens portaria fins als pics de Fontnegra. Nosaltres, però, girem a la dreta (O) i avancem per l'ampli llom carener, solell però ventat, on el camí es desdibuixa entre els claps d'herba. Estany de les Abelletes i pics d

Pics d'Envalira.

Avancem a través del bonic mosaic de colors de la pastura alpina amb el nostre objectiu al davant. Ens atansem al fil de la carena i contemplem les vistes cap a l'estany de les Abelletes i el Pas de la Casa. Estany de les Abelletes i pics d

Als peus del pic Negre d'Envalira.

Seguim per la carena fins als peus del pic Negre i flanquegem la pala del pic Negre pel seu vessant S seguint un camí força marcat. Ens dirigim al collet que hi ha entre els dos cims. Estany de les Abelletes i pics d

Estany artificial a la zona de Grau Roig (des del collet).

Al vessant N, escarpat, els espadats cauen verticals cap a Grau Roig on hi destaca un estany artificial, segurament construït per abastir d'aigua l'estació d'esquí. Estany de les Abelletes i pics d

Arribant al cim del pic Negre d'Envalira.

Des del collet, girem a la dreta i pugem en direcció N pel fil de la carena fins al cim del pic Negre d'Envalira (1:35h - 2.818m). Estany de les Abelletes i pics d

Cara N del pic d'Envalira vista des del pic Negre.

Estany de les Abelletes i pics d

Cim esquistós del pic Negre d'Envalira.

Des del cim gaudim d'àmplies vistes sobre aquest sector del SE d'Andorra. Al NE veiem el poble del Pas de la Casa, d'on hem sortit, i l'estany de les Abelletes amb les muntanyes de l'Arieja al fons. Estany de les Abelletes i pics d

Vistes al NE des del cim amb el Pas de la Casa.

A ponent (O) veiem els impressionants circs d'origen glacial que configuren el paisatge d'aquest racó del país i que culminen amb el circ de Pessons, un dels més visitats. Estany de les Abelletes i pics d

Morfologia glacial del sector nord-oriental d'Andorra.

Al S s'estén la llarga vall de la Llosa, ja en territori català, amb el cim de la Muga i el circ d'Engorgs. Estany de les Abelletes i pics d

Pics de Fontnegra des dels pics d'Envalira.

Deixem el cim i davallem pel mateix camí fins al collet. A continuació ascendim sense dificultats fins al cim del pic d'Envalira (1:45h - 2.823m). Des d'aquí, les vistes també són impressionants! Estany de les Abelletes i pics d

Excursionistes al cim del pic Negre d'Envalira des del pic d'Envalira.

Gaudim de les vistes del cim d'Envalira i comencem el descens pel mateix itinerari de pujada. Un cop a l'estany de les Abelletes (2:35h). aprofitem per fer la volta a l'estany. Després de travessar el desguàs de l'estany, saltant de roca en roca, enllacem amb el camí de pujada. Ja només ens queda baixar entre les pistes d'esquí que ens condueixen fins al punt d'inici i final d'aquest recorregut, a l'aparcament de les Abelletes (3:00h - 2.125m). Estany de les Abelletes i pics d

Herbassars arribant al Pas de la Casa.

HISTÒRIA DEL PAS DE LA CASA I DE L'ESTACIÓ D'ESQUÍ

El poble del Pas de la Casa té un origen força recent. Durant molts anys, en aquest indret anomenat la Solana només hi havia una trista casa. La Solana era una zona de pastures on els pagesos de la Cerdanya i l'Arieja portaven el bestiar a pasturar durant l'estiu. La veritable transformació del Pas de la Casa es va produir a partir dels anys cinquanta, quan un jove emprenedor i esquiador professional, Francesc Viladomat, que havia arribat amb la seva família a Andorra fugint de la dictadura espanyola, es va entossudir en construir una estació d'esquí. L’estació, actualment Grandvalira, s'ha acabat convertint en la més gran dels Pirineus.