Passejada fins a El Salto a Sallent de Gállego

Curta passejada fins a la cascada del riu Aguas Limpias a Sallent de Gállego

Baixa

Passejades curtes, amb poc desnivell i sense dificultats.

Final passeig F. Arrudi

Sallent de Gállego

Passejada de 2,2 km de longitud (anada i tornada) fins a la cascada d'El Salto, a Sallent de Gállego. L'itinerari comença al final del passeig Fermin Arrudi. Des d'allà agafem un sender que ressegueix la vall del riu Aguas Limpias en direcció N. Creuem el barranc de Pondiellos i anem guanyant altura a poc a poc per l'interior d'un bosc. Un últim tram en descens ens deixa als peus de la cascada d'El Salto.

L'itinerari fins a El Salto ens permet conèixer el salt d'aigua més rellevant del riu Aguas Limpias en el recorregut que fa des de l'embassament de la Sarra (N) fins a l'embassament de Lanuza (S), ja a Sallent de Gállego. També és una ruta ideal per conèixer millor la vegetació d'aquesta zona dels Pirineus: diversos panells ens expliquen les característiques dels arbres i arbustos de la regió.

: 0:40h en total: 0:20h des del punt d'inici fins a la cascada d'El Salto i 0:20h de tornada pel mateix itinerari.

: Baixa. Es tracta d'una passejada fàcil i apta per a tothom.

: Res en especial.

Valle de Tena. 1:40.000. Editorial Alpina.

: El camí és fàcil i està ben senyalitzat. L'itinerari és adequat per fer amb nens, només cal anar en compte durant l'últim tram de baixada abans d'arribar a la cascada: el camí és estret i hi ha algunes pedres grans. Els panells amb informació dels arbres i arbustos que ens anem trobant al llarg del recorregut es troben en mal estat de conservació.

Arribem a Sallent de Gállego per la carretera A-136 des del coll del Portalet (N) o des de Biescas (S). Agafem la sortida cap a Sallent de Gállego (punt quilomètric 17,5). Seguim en direcció al centre del poble i al cap d'1 km, just després de creuar el riu Gállego, girem a la dreta pel carrer Puente Romano. Avancem uns 200m per aquesta via fins que creuem el riu Aguas Limpias i arribem al passeig Fermin Arrudi (carretera de Lanuza) on girem a l'esquerra (N). El carrer puja en paral·lel al riu Aguas Limpias cap al centre del poble. Haurem de seguir per aquesta via durant aproximadament 1 km fins al seu final, al costat de la zona d'instal·lacions esportives de Sallent de Gállego. Allà hi ha espai per estacionar els vehicles (en una plaça de planta triangular).

C/ Fondón 1, 22661 Panticosa
    Al cor del Pirineu aragonès, al mateix poble de Panticosa, l'Hotel Sabocos és la referència d'aquesta zona, estiu i hivern. Magnífic per a aprofitar les pistes d'esquí però també per a conèixer la vall de Tena tot fent senderisme. És un hotel còmode, acollidor i disposa d'unes instal·lacions modernes. A més a més, els seus fan que tracte i eficiència siguin objectiu i denominador comú. Sens dubte, una bona elecció!

Balneari de Panticosa (Banys de Panticosa)

A 8 km per carretera del nucli urbà de Panticosa i prop d'alguns dels cims més alts del Pirineu d'Osca, hi trobem les instal·lacions hoteleres i de serveis Banys de Panticosa, a 1.636m d'altitud al costat de l'Ibón de Baños, un llac natural que recull les aigües de diversos torrents.

Coordenades GPS: 42.760667307º -0.233461432421º

Parc Faunístic dels Pirineus Lacuniacha

A 2 km del nucli urbà de Piedrafita de Jaca, aquest parc natural ofereix a les famílies senderistes i muntanyenques un recorregut de 2-3 hores a través del qual descobriran la rica fauna i flora de la vall de Tena enmig del propi bosc i immersos en un paratge natural incomparable.

Coordenades GPS: 42.69679499º -0.33378476º

Festival de música Pirineos Sur

Festival de música i cultura que s'organitza cada estiu al poble de Lanuza, a pocs quilòmetres de Sallent de Gállego. La seva seu principal és l'escenari flotant que hi ha al magnífic embassament de Lanuza. S'hi celebren concerts de diferents estils musicals i s'hi integren diverses cultures.

Coordenades GPS: 42.756340º -0.3151471º

• Estació d´esquí de Formigal
    Estació d'esquí de Formigal

Al municipi de Sallent de Gállego hi ha l'estació d'esquí d'Aramón Formigal, al costat de la urbanització que porta el mateix nom; una de les estacions d'esquí més conegudes del Pirineu aragonès. Ofereix els serveis habituals d'una estació d'esquí alpí. Disposa de 137 km de domini esquiable i de 97 pistes.

Coordenades GPS: 42.77542588º -0.37208993º

Comencem la ruta al costat de la zona d'instal·lacions esportives de Sallent de Gállego, just al final del passeig Fermin Arrudi (0:00h - 1.286m). Des de l'extrem N de la plaça de planta triangular que hi ha en aquest punt, agafem la pista de terra que surt en direcció N, a l'esquerra d'una pista de tennis del complex esportiu. Una senyal de fusta on hi posa “El Salto” ens indica el camí. Passejada fins a El Salto a Sallent de Gállego 1

Final del passeig Fermin Arrudi.

Passejada fins a El Salto a Sallent de Gállego 1

Senyal indicador del camí cap a "El Salto".

Panell explicatiu d'un dels arbres típics de la zona. En mal estat.

Inici del camí.

Comencem a avançar per la pista i aviat arribem a una bifurcació. Nosaltres hem de continuar per la pista de la dreta (NE) tot seguint les indicacions de "El Salto". Passejada fins a El Salto a Sallent de Gállego 1

Seguim per la pista de la dreta.

Passejada fins a El Salto a Sallent de Gállego 1

El camí és fàcil i còmode.

Seguim avançant i ens trobem un corriol que continua cap a la dreta en direcció E i en lleugera pujada. Hem de seguir aquest corriol. Altre cop, un senyal de fusta ens ho indica clarament. Passejada fins a El Salto a Sallent de Gállego 1

Seguim la indicació de "El Salto".

Pocs metres més endavant desemboquem a un camí que hem d'agafar cap a l'esquerra. En tot moment hi ha senyals verticals que ens indiquen el nostre objectiu ("El Salto"). Passejada fins a El Salto a Sallent de Gállego 1

Girem cap a l'esquerra.

A poc a poc anem guanyant altura, ens trobem algun panell amb informació dels arbres de l'entorn. El camí gira lleugerament a la dreta i es fa estret. Passejada fins a El Salto a Sallent de Gállego 1

El camí es fa estret.

Després d'uns 100m, arribem a una nova pista. Hem de girar a l'esquerra en direcció N. Passejada fins a El Salto a Sallent de Gállego 1

Tornem a agafar una pista cap a l'esquerra.

Creuem el torrent del barranc de Pondiellos i seguim avançant. Passejada fins a El Salto a Sallent de Gállego 1

Pont sobre el torrent del barranc de Pondiellos.

Passejada fins a El Salto a Sallent de Gállego 1

L'itinerari està senyalitzat en tot moment.

La pista es converteix en un corriol i ens endinsem en un bosc espès. Ara avancem tot pujant. Passejada fins a El Salto a Sallent de Gállego 1

Corriol que s'endinsa al bosc.

El camí va serpentejant mentre a poc a poc continuem guanyant altura. Arribem a un punt on el corriol fa un gir cap a l'esquerra. Després d'aquest gir avancem uns metres per terreny pla i aviat comencem a baixar suaument. Ja podem sentir la remor del salt d'aigua a prop. Fem uns últims metres de forta baixada i arribem al mirador de la cascada d'El Salto (0:20h - 1.335m). Aquesta cascada és, encara avui, el salt d'aigua més rellevant del riu Aguas Limpias en el seu últim tram, des de l'embassament de la Sarra fins a l'embassament de Lanuza. La construcció de les de preses de Respumoso, la Sarra i Lanuza per tal de regular el riu, i aprofitar una part del seu cabal per a la producció d'energia hidroelèctrica, va fer que El Salto perdés part de l'espectacularitat que tenia abans. Aquells que ho vulguin, poden acostar-se fins al mateix peu del salt d'aigua a través d'un estret corriol. El camí de tornada es realitza pel mateix itinerari. Passejada fins a El Salto a Sallent de Gállego 1

Últim tram de pujada.

Cascada de El Salto.

El Salto des del seu mirador.

Isa
24-08-2019 13:09:16h

No es real la descripción de la ruta. El camino subiendo es un pedregal y un tanto incómodo. Hay que ir con muy buen calzado. Para llegar al mirador de la cascada se hace bajando en la parte final por piedras que además resbalan. Y para llegar a la base de la cascada hay que pasar por muchas piedras y agachándose sujetándose para no resbalar. Tampoco se tarda 20' en llegar, sino de 30'-35'.