El corredor Vermicelle a Cambra d'Ase

Ascensió al circ de Cambra d'Ase pel corredor Vermicelle i baixada per la canal Central

Alta (PD)

Rutes d'alta muntanya amb grimpades en terreny exposat i de certa dificultat. Tot i això hi ha força preses per agafar-se. Possibilitat d'arestes i crestes estretes i aèries. L'ús de la corda pot ser necessari en més d'una ocasió. Pendents de 40-45°.

12 km

Estació esquí Cambra d'Ase

Sant Pere dels Forcats

Itinerari clàssic d'hivern, ideal per a la iniciació a les canals de neu, pujant pel corredor Vermicelle i baixant per la canal Central, a Cambra d'Ase. L'aproximació fins a l'inici del corredor es fa des de l'aparcament de l'estació d'esquí de Cambra d'Ase, a on arribem des de Sant Pere dels Forcats.

El popular corredor Vermicelle és un estètic i elegant corredor de neu, situat a la part dreta de la cara nord del magnífic circ de Cambra d'Ase, al Pirineu francès. És la canal més freqüentada de tot el circ, segurament perquè és una de les vies més fàcils i assequibles que hi ha i, per tant, es troba a l'abast de més muntanyencs. La poca dificultat del corredor contrasta amb la impressió que fa observar des de lluny la seva enorme verticalitat. Aquest camí estret, entre grans parets, ens deixa ben a prop del cim occidental de Cambra d'Ase, des d'on gaudim d'unes vistes esplèndides de gran part de la Cerdanya. La canal també s'utilitza com a via de baixada des d'algunes de les vies de la part dreta del circ i, fins i tot, hi ha qui la baixa esquiant.

: Pic de Cambra d'Ase (2.750m)

: 5:10h: en total. 0:45h fins al Pla de Cambra d'Ase, 1:00h des del Pla fins al peu de la canal, 1:20h per pujar tota la canal fins a la carena, 0:20h des de la sortida del corredor fins al cim i 1:45h del cim fins a l'aparcament de l'estació d'esquí.

: Alta (PD). La canal Vermicelle té uns 250m i fa un pendent d'entre 30º i 45º i la canal Central té uns 200m i fa un pendent d'entre 30º i 40º. Depèn de l'any i la quantitat de neu que hi hagi, a les parts altes de les canals podem trobar-hi trams amb una mica més de pendent i cornises. Per fer el corredor cal esperar que hi hagi neu suficient a la canal, que aquesta estigui transformada i que no hi hagi risc d'allaus. El risc d'allaus durant l'aproximació per les pistes d'esquí fins a l'interior del circ és baix. Si hi ha poca neu a la canal, és normal trobar-hi alguns trams mixtes (roca, herba i gel). La dificultat varia en funció de les condicions de la neu que hi hagi.

: En funció de l'any i la quantitat de neu que hi hagi, però aproximadament des del mes de gener fins a finals de maig.

: Piolet, grampons i casc. No és necessari, però podem portar també algun cordino i algun ancoratge de neu o roca; recomanables, sobretot si algun membre del grup no té massa experiència.

· Bourg-Madame Mont-Louis Col de la Perche. TOP25 2250ET. 1:25.000. IGN.
· Carte de randonnées Nº8. Cerdagne - Capcir. 1:50.000. IGN.
· Cerdanya. Puigpedrós, Carlit, Tossa Plana i Puigmal. 1:50.000. Editorial Alpina.

: Com a alternatives a la baixada per la canal Central, tenim l'aresta oest de Cambra d'Ase i la cara nord del Puig de l'Home Mort; ambdues opcions ens portaran novament al Pla de Cambra d'Ase. També podem acostar-nos fins al Pla de Cambra d'Ase des de les pistes d'esquí d'Eina 2600.

Si venim de Puigcerdà hem de creuar la frontera amb França i seguir per la carretera N-116 en direcció a Montlluís. Un cop passat el coll de la Perxa, agafem el trencall a la dreta cap al poble de La Cabanasse, i passem per Sant Pere dels Forcats. Hem d'arribar fins a l'aparcament de l'estació d'esquí de Cambra d'Ase (sector Sant Pere dels Forcats), on podrem aparcar el cotxe.

Conjunt medieval de Montlluís

A la petita població de Montlluís, a la regió del Llenguadoc-Rosselló, podem visitar-hi la seva fortificació (Fortalesa de Vauban), bon exemple de l'arquitectura militar del segle XVII. Situada al cor del Parc Regional dels Pirineus Catalans, a uns 1.600m, el conjunt medieval es troba a l'encreuament entre tres valls: la del Conflent (E), la del Capcir i l'Aude (N) i la de la Cerdanya (O).

• Forn solar d´Odeillo
    Forn solar d'Odeillo

A la població de Font-Romeu-Odeillo-Via trobem el forn solar d'Odeillo, un centre francès d'investigació sobre l'energia solar. És un dels dos majors forns solars del món al costat del forn de Taixkent (Uzbekistan).

Museu Municipal de Llívia (Farmàcia Esteva)

El museu de Llívia és un dels reclams turístics d'aquesta població. Hi trobem una important col·lecció de material arqueològic que repassa la història de Llívia. Però, sobretot, aquest espai singular allotja l'antiga Farmàcia Esteva, tancada a principis del segle XX i considerada la més antiga d'Europa. Es conserva el que n'era l'oficina, els instruments de laboratori, la biblioteca, els receptaris,...

Coordenades GPS: 42.465090º 1.981914º

Les coves de Canalettes

Les dues coves de Canalettes -Les Grandes Canalettes i Les Canalettes- estan considerades dues de les coves més boniques de la Catalunya Nord i de França. Aquí hi descobrireu un món subterrani ple de formacions rocoses espectaculars a través d'un recorregut fantàsticament condicionat! Més informació: grottescanalettes.com

A mesura que ens anem acostant en cotxe a l'estació d'esquí d'Eina-Cambra d'Ase cada cop tenim més a prop a davant nostre el magnífic panorama del circ de Cambra d'Ase amb les seves formes escarpades i els seus corredors plens de neu. A mesura que ens anem apropant a l'estació, anem veient més clarament les diferents canals que formen aquest petit circ, on la neu es conserva fins ben entrada la primavera gràcies a la seva orientació nord. D'esquerra a dreta, mirant el circ des de la seva base, observem les següents canals: la Central, la Gigoló, l'Éclair, la Bougnagas i la Vermicelle. El corredor Vermicelle a Cambra d

Circ de Cambra d'Ase amb les diferents canals; d'esquerra a dreta: la canal Central, el corredor Gigoló, el corredor Éclair, la canal Bougnagas i el corredor Vermicelle.

Des de l'aparcament de l'estació d'esquí de Cambra d'Ase - sector Sant Pere dels Forcats (0:00h - 1.637m) hem de prendre una pista d'esquí, en clara direcció O, que surt just a davant del bar i de l'escola d'esquí francesa. La pista va girant cap a l'esquerra, en direcció S-SE, i el seu pendent cada cop és més acusat. Avancem còmodament per la pista, el terreny està allisat, i anem seguint amunt sense deixar-la mai.

Arribem al Pla de Cambra d'Ase (0:45h - 1.936m), un punt al bell mig de l'estació d'esquí on conflueixen diverses pistes. En aquest indret hi trobem un bar i diverses taules i bancs de fusta per poder fer un pícnic. Si volem podem parar, si no reprenem la ruta, en direcció S-SE, pujant per la pista d'esquí que tenim a davant nostre. Al capdamunt d'aquesta pista, al punt on s'acaben les instal·lacions de l'estació d'esquí (teleesquí du Plat), agafem a l'esquerra un camí marcat amb fites. Atravessem el bosc y pugem per una coma. A mesura que anem pujant, cada cop tenim més a prop les parets del circ, a davant nostre. El camí amb les fites es dilueix una mica. Des d'aquí, tenim diverses opcions però totes ens condueixen fins al fons del circ. L'itinerari és obvi, no hi ha pèrdua. El panorama que tenim al davant és esplèndid. A la dreta de tot del circ, la canal Vermicelle resta poc definida i queda una mica amagada, però podem reconèixer clarament la seva entrada.
 El corredor Vermicelle a Cambra d

Primeres llums al circ de Cambra d'Ase.

A davant nostre el circ de Cambra d'Ase amb molt bones condicions de neu.

Creuem la base del circ cap a la dreta fins a situar-nos a l'altre costat d'un esperó de roca que baixa paral·lelament a la canal Vermicelle. Ens trobem ara en un pendent de neu inclinat sobreeixidor del corredor Vermicelle. Guanyem aquesta pala de neu no massa inclinada i ens plantem ràpidament a l'entrada de la canal Vermicelle (1:45h - 2.390m). El corredor Vermicelle a Cambra d

Primers metres abans d'entrar de ple al corredor ja amb els grampons posats.

Entrem a l'interior del corredor encaixonat completament entre impressionants parets que el tanquen per les dues bandes. En aquests primers metres el corredor amaga la seva sortida, no la podem veure fins més endavant. Aquesta part inicial presenta el menor pendent de tot el corredor. El corredor Vermicelle a Cambra d

Començament del corredor.

A mesura que anem avançant la canal es va fent més estreta i el pendent que en general és bastant uniforme es va fent més acusat arribant a assolir uns 45º aproximadament. El corredor Vermicelle a Cambra d

A mesura que anem pujant cada cop tenim unes millors vistes de la Cerdanya.

En aquesta canal difícilment hi toca el sol. Com que el pendent no és massa fort i la dificultat no és molt alta, la canal s'acostuma a fer sense assegurar. No obstant, si ho preferim ens podem assegurar amb algun ancoratge a la neu o també utilitzant friends i tascons a la roca. El corredor Vermicelle a Cambra d

El corredor cada cop es va fent més estret.

El corredor Vermicelle a Cambra d

Les parets de roca i la neu atorguen un autèntic ambient alpí al corredor.

Veiem al fons les dues possibles sortides del corredor.

A la part de dalt de la canal, aquesta es ramifica, i hi ha dues possibilitats per sortir-ne i arribar a la carena. El corredor Vermicelle a Cambra d

És habitual trobar cornises, sobretot, a la banda dreta i final del corredor.

El corredor Vermicelle a Cambra d

A la part alta de la canal hi ha dues opcions per sortir a la carena.

L'opció més habitual és la de l'esquerra, perquè és la que conserva unes millors condicions de neu durant tot l'hivern. Pot haver-hi algun tram de 50-55º de pendent. La part dreta, en canvi, és més difícil perquè és més vertical i, segons les condicions, pot arribar a tenir un pendent final de 65° amb una cornisa que s'acostuma a formar cada any. El corredor Vermicelle a Cambra d

Pugem per l'esquerra del petit esperó de roca que divideix el corredor en dos.

El corredor Vermicelle a Cambra d

La sortida del corredor és el tram amb més pendent.

Finalment arribem a la sortida de la canal Vermicelle (3:05h - 2.701m) a dalt de tot de la carena. El corredor Vermicelle a Cambra d

El corredor Vermicelle acaba a la carena del circ de Cambra d'Ase.

A partir d'aquest punt, us proposem continuar per la carena flanquejant-la cap a l'esquerra (direcció SE) en direcció al pic de Cambra d'Ase (2.750m) per baixar després per la canal Central. No obstant, si no voleu baixar per la canal Central ni fer el pic de Cambra d'Ase (2.750m), també teniu l'opció d'anar-vos-en cap a la vostra dreta (en direcció O), pujar el pic de Cambra d'Ase Occidental (2.711m) i baixar per l'ampla carena que porta a les pistes d'esquí de Cambra d'Ase. El corredor Vermicelle a Cambra d

Des de la sortida del corredor mirant cap al pic de Cambra d'Ase (2.750m).

El corredor Vermicelle a Cambra d

A la sortida de la canal, el pic de Cambra d'Ase Occidental (2.711m) ens queda a la dreta.

Nosaltres carenem cap a l'esquerra per pujar al pic de Cambra d'Ase.

El vessant sud de Cambra d'Ase és molt menys agrest i escarpat que el vessant nord.

Avancem per la carena guanyant una mica de desnivell i deixem a la nostra esquerra la canal Central que és per on després baixarem altre cop fins a l'entrada del circ. Pugem un metres més i avancem pel fil de la carena en direcció NE. El corredor Vermicelle a Cambra d

Últims metres abans d'assolir el pic de Cambra d'Ase.

Arribem al pic de Cambra d'Ase (3:25h - 2.750m), sostre de tota la zona de Cambra d'Ase, a on trobem una creu metàl·lica. En un lloc tan prestigiós és inevitable trobar els ja habituals símbols religiosos. Des d'aquest punt gaudim d'unes bones vistes de tot el circ i de gran part de la Cerdanya francesa i el Capcir. El corredor Vermicelle a Cambra d

Pic de Cambra d'Ase (2.750m).

Des del cim desfem el camí per la carena per on hem vingut. El corredor Vermicelle a Cambra d

Des del cim tornem enrere per anar a buscar la canal Central.

Anem a buscar l'inici de la canal Central (3:30h - 2.722m), que recorrerem per baixar altre cop al circ de Cambra d'Ase. Es tracta d'una canal de dificultat fàcil (F), d'uns aproximadament 200m i amb un pendent d'entre 30º i 40º. S'utilitza com a via de baixada de la major part de canals del circ o com a via de pujada més directa per fer el pic de Cambra d'Ase des de l'interior del circ. En tractar-se d'una canal ampla i de pendent moderat, a l'hivern molts esquiadors la baixen esquiant gaudint de les boniques vistes que hi ha. El corredor Vermicelle a Cambra d

Inici de la baixada per la canal Central.

El corredor Vermicelle a Cambra d

La part alta de la canal fa una mica més de pendent i acostuma a tenir una cornisa.

Depenent de les condicions de la neu, l'entrada a la canal es converteix en el tram més delicat de la ruta.

Durant l'hivern la neu s'hi va acumulant i es formen boniques però perilloses cornises.

El corredor Vermicelle a Cambra d

Part alta de la canal Central.

Baixant per la canal Central. La base del circ, la Cerdanya i el Capcir al fons.

El Carlit sobresurt per sobre dels altres cims, és el pic més alt de la regió.

El corredor Vermicelle a Cambra d

Els Puigs Perics al nord a davant nostre, a sobre del llac de les Bulloses.

Arribant a la base del circ de Cambra d'Ase.

Un cop a la base del circ de Cambra d'Ase (4:10h - 2.336m), desfem tot el recorregut efectuat durant la pujada per anar a buscar novament el camí que ens portarà fins a les pistes d'esquí. El corredor Vermicelle a Cambra d

Circ de Cambra d'Ase.

El corredor Vermicelle a Cambra d

Baixant del circ de Cambra d'Ase.

El corredor Vermicelle marca una línia clara, estètica i absolutament fotogènica per superar el mur de Cambra d'Ase.

Deixem enrere el circ de Cambra d'Ase i ens dirigim de nou al Pla de Cambra d'Ase.

El camí que baixa per la coma ens porta fins a la part superior del teleesquí du Plat. Prenem la pista d'esquí i continuem baixant. En molt poc temps tornem a estar al Pla de Cambra d'Ase (4:45h - 1.936m). El corredor Vermicelle a Cambra d

Arribant al Pla de Cambra d'Ase.

Seguint avall per les pistes d'esquí tornem a arribar a la base del sector de Sant Pere dels Forcats de l' estació d'esquí d'Eina-Cambra d'Ase (5:10h - 1.637m). Acabem aquí aquesta ruta que ens ha permès descobrir un dels petits tresors que amaga la Cerdanya, el circ de Cambra d'Ase, i gaudir d'un corredor imprescindible pels amants de l'alpinisme. El corredor Vermicelle a Cambra d

Vistes de Sant Pere dels Forcats i de Cambra d'Ase des dels voltants de Montlluís.

gonzo1963
05-08-2015 13:21:56h

Lo primero gracias por la web, me está ayudando mucho a planificar este mes de Septiembre por el pirineo Francés.br/Tengo bastante experiencia en senderismo de alta montaña, pero no escalo ni tengo experiencia en nieve/hielo.br/Tengo idea de ir por esta zona en Septiembre, ¿es recomendable hacerla con mis conocimientos? ¿merece la pena?

Manelo Martinez
27-05-2013 18:38:47h

Després de patejar les pistes d'esquí, el camí ascendent es fa més amable per les vistes, l'entorn... en certa manera, veure les parets i canals nevats s'assembla a la cara nord del Vignemale, clar que a menor escala, però la seva semblança és notable, o és enyorança ...?.
La canal és disfrutona, el seu estrenyiment vital, des d'on pots apreciar el pati i el desnivell acumulat, és del tot recomanable per a iniciats en l'ús de traccionar sense que se't posin els bessons com unes botifarres, la seva inclinació és meridiana i la sortida apoteòsica ...
destacar que cal estar molt atents en el descens per la canal central, sobretot per la caiguda de pedres, no només pels despreniments naturals, si no, també els produïts per altres cordades ficades en altres canals properes.
Nota: hi ha una petita cabana bivac a la base de la canal, molta gent no sap ni que existeix, i pot servir en cas de canvi climàtic o necessitat extrema.

Silvia Romero
25-04-2013 17:57:50h

Canal del tot recomanable, fàcil i assequible. Només pujar al circ ja val la pena. Només haurem d'estar pendents del temps, la neu i en especial de la cornisa que sempre es forma a la seva sortida.

WEBCAMS
A l´hivern, per donar-nos idea de l´estat de la innivació