Circular pels veïnats de l'Alt Freser des de Ribes

Caminem pels voltants de Ribes de Freser descobrint els petits nuclis de la vall del riu Freser

Castell de Sant Pere

Ribes de Freser

Ruta circular de més de 15 km de longitud per la vall del Freser visitant el Serrat, Fustanyà, Rialb i Batet, i retornant a Ribes de Freser pel collet de Segura. L'itinerari està ben senyalitzat. És una excursió adequada per gent acostumada a fer caminades llargues i amb desnivells considerables.

Ribes de Freser es troba just la confluència dels tres rius: el Rigat, el Segadell i el Freser, conformant un poble amb forma de "Y". Com a poble de muntanya, Ribes de Freser tradicionalment havia viscut de la pagesia i de l'explotació de mines fins que, a finals del segle XIX, entrà en la revolució industrial amb la instal·lació de fàbriques de paper i de colònies tèxtils. Però la crisi dels anys 70 féu optar per una reconversió turística de la vall, sense abandonar les arrels de l'activitat pagesa tradicional.

: 4:30h en total. 2:10h des de Ribes de Freser fins a Serrat, 1:10h des de Serrat fins a Batet i 1:10h des de Batet fins a Ribes de Freser.

: Notable. La derivada de la distància i el desnivell que cal superar.

· Ripollès. 1:50.000. Editorial Alpina.

Arribem a Ribes de Freser des de Ripoll per la N-260. Estacionem el vehicle a l'aparcament del Cremallera de Núria, que està a tocar del castell de Sant Pere de Ribes de Freser, punt d'inici de l'excursió.

Aquesta guia web i PDF gratuïta ha estat publicada amb el suport del Patronat de Turisme Costa Brava Girona i del Consell Comarcal del Ripollès.

Camí de Ventaiola, s/n, 17534 Ribes de Freser
    L'Hotel Rural-Spa Resguard dels Vents és tranquil·litat en estat pur. Si voleu desconnectar, aquí podreu fer un bon bany enmig de la naturalesa i ben lluny de tot plegat. I si l'entorn és meravellós, l'hotel és un luxe: magnífiques instal·lacions, decorades amb bon gust -contemporani-, grans vistes de la Vall de Ribes i millor tracte.
    GIV-4011, 4, 17534 Ribes de Freser
    La Casassa de Ribes és una antiga masia del segle XVII molt ben restaurada i rehabilitada com a casa rural. La Casassa ens ofereix quatre apartaments de quatre, sis o vuit places amb totes les comoditats i fantàsticament equipats. La Casassa està situada a Ribes de Freser, al cor de la vall de Ribes (Ripollès) i és la base ideal per descobrir les grans muntanyes de l'entorn, com el sensacional Puigmal (2.913m) o el popular cim del Taga (2.040m), del qual tenim fantàstiques vistes des de la mateixa casa!

Passeig pel costat del riu a Ribes de Freser

Envoltat de natura i vegetació, aquest poble de muntanya viu en gran part del turisme, però no abandona les seves arrels tradicionals, lligades a la pagesia. El seu clima, fresc i agradable a l'estiu, fa que sigui un bon indret per anar-hi de vacances o per fer-hi una bona parada i passejar pel costat del riu Freser.

Església de Sant Jaume a Queralbs

A la rústica localitat de muntanya de Queralbs, trobem aquesta església romànica del segle XII que consta d'una nau i d'un absis. El més interessant del conjunt és el seu magnífic pòrtic, que compta amb sis arcs que descansen sobre columnes i capitells gravats.

Comencem la ruta des del costat del castell de Sant Pere de Ribes de Freser (0:00h - 928m), situat a la part septentrional del nucli de Ribes, al costat de la carretera de Pardines i de la via del cremallera. Just en aquest punt veiem un senyal vertical de la xarxa Itinerànnia (pal R123). Circular pels veïnats de l

Punt d'inici de la ruta.

El primer tram, encimentat, passa per sota les ruïnes del castell de Sant Pere, que fou residència dels senyors de Ribes. Passem pel costat del cementiri, l'Hotel Resguard dels Vents i pel Mas Ventaiola, on cal seguir una pista de terra que puja cap a l'esquerra. Després de fer un parell de grans revolts el camí ens porta fins a la collada de Can Nadal (0:35h - 1.107m), cruïlla de diversos camins. Nosaltres hem de seguir la pista cimentada cap a l'esquerra (N). Les vistes que tenim sobre la vall de l'Alt Freser són espectaculars: podem observar la serra de l'Estremera, el massís del Puigmal i els petits veïnats que hi ha escampats arreu de la vall. Circular pels veïnats de l

Castell de Sant Pere de Ribes de Freser.

Circular pels veïnats de l

Vistes de la vall de Ribes des del castell de Sant Pere.

Vistes de la serra Estremera.

Collada de Can Nadal.

Arribem a un revolt tancat a la dreta (1:20h - 1.265m), on deixem la pista i n'agafem una altra, de terra. Avancem entremig d'un espès bosc d'avellaners, moixeres de guilla i pins. A l'altra banda de la petita vall comencem a veure el nostre proper objectiu: el veïnat de Serrat. Deixem la pista i davallem per un corriol enmig d'una tartera que ens porta fins al fons de vall, on creuem el riu Maçanell un parell de vegades per unes palanques de fusta. Pugem ara per la solana de la vall, per un antic camí que ens porta fins al nucli del Serrat (2:10h - 1.350m). Passem pel costat de la seva petita església i creuem la població pels seus bonics carrers empedrats. Circular pels veïnats de l

El Serrat.

Circular pels veïnats de l

Carrers empedrats al petit nucli del Serrat.

Església del Serrat.

Casa al poble del Serrat.

Cases del Serrat.

Ramaders al Serrat.

Pal indicador R117 al Serrat.

Circular pels veïnats de l

El Serrat i les pinedes del Puigcerverís.

Abandonem Serrat per l'antic camí que avança en paral·lel a l'actual carretera. Passem per l'oratori de Sant Antoni i, poc més endavant, deixem el camí ample que ens portaria cap a la carretera i continuem per un camí més estret. Aquest acaba esdevenint corriol i, desprès d'una curta però ràpida baixada, desemboca a la carretera just en un revolt. Circular pels veïnats de l

Ca la Carmeta, sortint del Serrat cap a Fustanyà.

Seguim la via asfaltada un centenar de metres fins que tornem a deixar-la, agafem ara un antic camí que avança enmig de matollars. Al cap de poc arribem al nucli de Fustanyà (2:35h - 1.177m), on enllacem amb una pista cimentada, que seguim de baixada. Arribem a una cruïlla senyalitzada (pal R116 de la xarxa Itinerànnia). Continuem per la pista i passem pel costat de l'església de Sant Sadurní de Fustanyà, amb el seu peculiar campanar enfustat. Circular pels veïnats de l

Vistes dels faldars del Puigmal camí a Fustanyà.

Circular pels veïnats de l

Vistes del bonic poble de Queralbs camí de Fustanyà.

Exemplar enorme de roure martinenc a Fustanyà.

Església de Sant Sadurní de Fustanyà.

Circular pels veïnats de l

Porxo de l'església de Sant Sadurní de Fustanyà.

Detall de la porta de l'església de Fustanyà.

Vistes de Fustanyà i el Puigmal al fons.

Deixem la Casanova a l'esquerra i continuem baixant fent ràpids revolts fins que, després de passar per sota d'un aqüeducte, arribem a la carretera de Queralbs a Ribes. Cal seguir uns quants centenars de metres aquesta carretera cap a l'esquerra, en direcció a Ribes de Freser (S). Creuem la via del cremallera i arribem a Rialb (3:00h - 1.025m), indret on arribava tot el ferro i altres minerals que s'extreia de la vall. Circular pels veïnats de l

Pas a nivell a Rialb.

Deixem la carretera enrere i pugem per l'antic camí que unia Rialb amb Batet. El camí s'enfila i ens permet gaudir d'una bonica panoràmica de la vall. Finalment arribem al petit nucli de Batet (3:20h - 1.119m). Circular pels veïnats de l

Vistes de Fustanyà i l'engorjat del Freser.

Des d'aquí primer hem de fer un tram de carretera en baixada fins a un desviament on agafem un camí que planeja i que ens porta en direcció a Can Possons. Abans d'arribar a aquest mas, passem pel costat d'una mina de ferro, vestigi de la intensa activitat minera de la vall. Seguim per la pista que ens porta a Can Segura i al collet de Segura (3:55h - 1.107m).

Ara només ens queda seguir el camí que davalla ràpidament cap a Ribes de Freser tot voltant la muntanya del Granòfir de Ribes, al cim de la qual hi havia el castell de Segura. Passem per l'oratori de Sant Cristòfol i entrem a Ribes de Freser pel carrer Cerdanya. Travessem el poble fins que arribem novament al castell de Sant Pere de Ribes de Freser (4:30h - 928m).
 Circular pels veïnats de l

Pal indicador R122 a Sant Cristòfol.

Oratori de Sant Cristòfol.

Arribant a Ribes de Freser amb el Taga al fons.

Circular pels veïnats de l

El costerut carrer Cerdanya.

Portalada de Santa Maria de Ribes.

Campanar de Santa Maria de Ribes.

Circular pels veïnats de l

Absis de l'església de Santa Maria de Ribes.

Església de Santa Maria de Ribes de Freser.

Roca de la Creu.

Circular pels veïnats de l

Plaça del Mercat de Ribes de Freser.