El salt de Sallent i els cingles de Casadevall des de Rupit

Descobrim una de les zones més desconegudes dels voltants de Rupit: els cingles de Casadevall i el salt de Sallent

Rupit

Rupit

Caminada parcialment circular de 10,5 km de longitud que ens apropa a una de les zones més desconegudes de Rupit, els cingles de Casadevall. L'itinerari s'inicia al centre de Rupit, on podem arribar des de l'aparcament que trobem a l'entrada del poble seguint els carrers Barbacana i Manyà, que són l'espina dorsal d'aquesta vila osonenca. Només la visita al nucli medieval de Rupit ja justifica el desplaçament! A tocar de l'església davallem cap a la riera de Rupit seguint les indicacions cap al salt de Sallent, on arribem en uns 30 minuts. Després de les inevitables instantànies de record, davallem el grau de la Donada i resseguim una antiga pista que ens mena per sota els cingles de Pujolràs, de Castellet i, finalment i després del salt de Ripol, els de Casadevall. Just aquí emprenem la pujada, constant i dreta, pel grau de Casadevall. Un cop dalt, gaudim del premi: unes vistes immillorables de l'Agullola de Rupit, del Montseny, del Far... A partir d'aquí només queda planejar pel pla de Castellet, passar per sota del castell de l'Envestida i arribar de nou al salt de Sallent, un bon lloc on refer-nos de la caminada. Després d'una remullada de peus, retornem a Rupit tot desfent el camí.

El paisatge del Collsacabra és una corrua de cingleres, autèntiques talaies d'un mar de color verd, salts d'aigua, racons inhòspits i història latent. Endinsar-se en aquestes contrades no deixa, per moltes vegades que ho visitis, indiferent. Les cingleres tenen dos colors perquè estan formades per estrats diferents: a la part baixa les roques són vermelloses perquè les aigües on es dipositaven estaven ben oxigenades i els minerals de ferro s'oxidaven. Les de la part de sobre són de color gris, formades anys més tard. Una ruta preciosa i inoblidable!

: 3:45h en total: 0:30h des de Rupit fins al salt de Sallent, 1:15h des d'aquest punt fins al grau de Casadevall i 1:45h per tornar al punt d'inici de la ruta per la part alta del cingle.

: Mitjana. La ruta no presenta cap dificultat tècnica, però en algun tram el camí s'enfila vigorosament i el desnivell és rellevant. En el tram entre el grau de la Donada i el grau de Casadevall, hem d'estar atents a l'orientació.

Collsacabra - Vall de Sau. 1:25.000. Editorial Alpina.

: Cal tenir en compte que només hi ha una font en tota l'excursió i que a l'estiu la calor pot ser sufocant. Tota l'excursió està senyalitzada menys el tram entre el grau de la Donada i el de Casadevall. Recomanem la utilització d'un dispositiu GPS per poder seguir la ruta sense problema.

Podem arribar a Rupit des de Vic o des d'Olot. Per fer-ho des de Vic, hem de seguir la carretera C-153 que passa per Roda de Ter, Santa Maria de Corcó, Cantonigròs i arriba a Rupit. Per fer-ho des d'Olot, agafem la carretera C-152 que passa per les Preses i Sant Esteve d'en Bas. En aquest poble agafem la C-153 (en direcció S) fins a Rupit. A l'entrada de la vila hi trobem un ampli espai d'aparcament (de pagament). Per arribar a la plaça del Bisbe de la Font, punt d'inici de la ruta, des de l'aparcament de la plaça de l'Era Nova hem de seguir els carrer Barbacana i Manyà durant aproximadament 350m.

• L´Agullola de Rupit
    L'Agullola de Rupit

L'Agullola és un dels penyals més característics del Collsacabra. Està separada de la cinglera, fet que li dóna una forma peculiar, similar a una dent que s'escapa de la resta. Constitueix una talaia insuperable que domina bona part del Collsacabra, la Selva i tots els congostos de les Guilleries, així com els pantans de Sau i Susqueda. Es troba molt a prop de l'església de Sant Joan de Fàbregues.

Sant Joan de Fàbregues

Sant Joan de Fàbregues és una església romànica del segle XI preciosa i situada en un indret privilegiat, penjada a mitja altura sobre el torrent de Bonegre, al cor del Collsacabra. Podem arribar-hi a peu des de Rupit o amb cotxe per la pista asfaltada que porta de Rupit a Vilanova de Sau.

El castell de Rupit

El castell de Rupit data del segle XI i fou construït en substitució del castell de Fàbregues. El castell s'aixeca en un indret estratègic, controlant tota la vall. La vila de Rupit va néixer i va créixer al voltant del castell, que fou un important nucli administratiu i econòmic durant l'edat mitjana.

Puig de la Força

El Puig de la Força o Roca de Sau és un penyal altiu i sorprenent, un bon mirador sobre el pantà de Sau i el Sot de Balà. S'hi arriba des de Tavertet per una àmplia pista, tot vorejant altives cingleres i superant un parell de trams equipats. El tram final no és apte per a persones amb vertigen o no habituades a fer muntanya.

Comencem la ruta a la plaça del Bisbe de la Font (0:00h - 842m), just al centre del poble. Després de delectar-nos amb la visita al llogarret, tot descobrint els seus estrets carrers empedrats i el seu famós pont penjat, iniciem la ruta. El salt de Sallent i els cingles de Casadevall des de Rupit 1

L'aparcament gratuït del costat del forn de pa l'Era és només pels residents a la vila.

El salt de Sallent i els cingles de Casadevall des de Rupit 1

El pont penjat de Rupit, una de les joies del llogarret.

A tocar de l'església neix un carrer amb indicacions cap al salt de Sallent. El seguim i, en forta baixada, ens mena fins a un cartell indicador. El salt de Sallent i els cingles de Casadevall des de Rupit 1

Un cartell ens indica el camí cap al salt de Sallent.

Aquí prenem el camí de l'esquerra, passant per un túnel sota d'una casa, tot deixant enrere Rupit i baixant a la riera homònima per un tram d'esglaons. Travessem la riera per una passera i continuem pel marge esquerre. Una mica més avall el camí s'eixampla. El salt de Sallent i els cingles de Casadevall des de Rupit 1

Una panoràmica de Rupit vista des del camí que baixa a la riera i al salt de Sallent.

Avancem per aquest camí ombrívol i ben indicat fins que arribem al salt de Sallent (0:30h - 745m), una caiguda d'aigua d'una vuitantena de metres, on val molt la pena aturar-se. El salt de Sallent i els cingles de Casadevall des de Rupit 1

El camí és ample i ben fressat. És ideal per fer-lo a l'estiu, ja que és molt frescal.

El salt de Sallent i els cingles de Casadevall des de Rupit 1

L'imponent i famós salt de Sallent.

A uns 300m trobem el mirador del salt de Sallent (0:35h - 774m), un indret ideal per a gaudir de la imatge completa del salt, de la veïna Agullola de Rupit (una cinglera propera i de forma característica) i de les vistes de la vall que s'obre als nostres peus. El salt de Sallent i els cingles de Casadevall des de Rupit 1

Les vistes des del mirador del salt cap a l'Agullola de Rupit són impressionants.

El salt de Sallent i els cingles de Casadevall des de Rupit 1

Des del pla del costat del mirador ja s'intueix per on baixa el camí del grau de la Donada.

Tornem a la pista per on veníem, passem un pla a tocar de la cinglera i emprenem la baixada pel grau de la Donada. Si no es coneix la zona pot ser una mica perdedor. Un pal de fusta i unes marques lleus de sender ens indiquen el camí a seguir. El camí baixa dret pel grau de la Donada (0:40h - 827m), perdent alçada molt ràpidament. Per una canal estreta baixem fent ziga-zagues i ens plantem just a sota dels cingles de Pujolràs en un moment. El salt de Sallent i els cingles de Casadevall des de Rupit 1

El camí del grau de la Donada.

El sender, un cop a baix, ressegueix la base de la cinglera per dins d'un bosc d'alzines molt frondós. Descartem el camí que surt a mà dreta i que va a la base del salt de Sallent i, més endavant, descartem també el camí que baixa a l'antic mas de la Donada. Enmig del camí trobem una mena de balma mig derruïda, un bon lloc on arrecerar-se en cas de pluja. El salt de Sallent i els cingles de Casadevall des de Rupit 1

Balma enmig del camí.

El salt de Sallent i els cingles de Casadevall des de Rupit 1

Sota els cingles de Pujolràs el camí travessa un frondós bosc d'alzines.

En aquest tram anem trobant fites que ens indiquen la direcció a seguir, tot i que el sender és molt evident. El camí té molt bones vistes cap a l'Agullola de Rupit. El salt de Sallent i els cingles de Casadevall des de Rupit 1

Les vistes enrere, cap a l'Agullola de Rupit, valen uns segons de contemplació.

Anem seguint la pista fins al torrent del Gravet. Aquí el camí es fa més perdedor però només cal creuar a gual el torrent (la major part de l'any no duu aigua) i, ja a l'altra riba, continuar en la mateixa direcció. Més enllà trobem de nou un munt de fites i passem per sota del salt del Ripol. El salt de Sallent i els cingles de Casadevall des de Rupit 1

El salt del Ripol, sense aigua, vist des de sota la cinglera.

Seguim avançant per la pista pedregosa fins a una bifurcació, on prenem la pista que puja. El salt de Sallent i els cingles de Casadevall des de Rupit 1

Vista del camí que ens apropa al grau de Casadevall. Haurem de parar atenció a les fites que ens indiquen per on hem de seguir.

Més endavant, en una corba a l'esquerra, veiem un corriol que ascendeix cap a dalt dels cingles. El prenem i, tot fent llaçades, arribem al grau de Casadevall (1:45h - 838m), que seguim a mà esquerra, en pujada. Després d'una bona esbufegada, arribem a la part alta dels cingles de Casadevall, amb unes vistes increïbles de l'entorn. Des d'aquest altiplà també veiem el veí pantà de Susqueda, enmig del conjunt de turons ufanosos que l'envolten. El salt de Sallent i els cingles de Casadevall des de Rupit 1

Vistes de les cingleres i el mar de verd que les envolta.

El salt de Sallent i els cingles de Casadevall des de Rupit 1

El pantà de Susqueda, a la llunyania.

El Quintà de Casadevall és un indret ideal per parar-se a gaudir de l'entorn i del silenci. Aquí, lluny de tot, el temps sembla aturar-se i deixar espai per gaudir, serenament, de l'indret. El salt de Sallent i els cingles de Casadevall des de Rupit 1

Vistes cap a l'Agullola de Rupit des del pla del Quintà de Casadevall.

El salt de Sallent i els cingles de Casadevall des de Rupit 1

L'Agullola, ja més a prop.

Comencem ara el nostre camí de tornada per la part alta dels cingles en direcció al salt de Sallent i Rupit (O). Seguim endavant per la pista, passem un tancat, travessem el torrent del Gravet, i més endavant, passem per sota del castell de l'Envestida o castell de la Bastida, una roca que sobresurt de la cinglera, des d'on podem gaudir de la natura i del paisatge a cor què vols. El salt de Sallent i els cingles de Casadevall des de Rupit 1

El castell de l'Envestida o de la Bastida, vist des del camí que planeja sobre els cingles de Pujolràs.

Tot planejant i gaudint de l'espectacle visual arribem de nou al salt de Sallent, un bon lloc on refrescar-nos en època de calor. El salt de Sallent i els cingles de Casadevall des de Rupit 1

El salt de Sallent, vist des de dalt.

Ara només queda desfer els nostres passos fins que arribem a la plaça del Bisbe de la Font (3:45h - 842m), punt d'inici de l'excursió. El salt de Sallent i els cingles de Casadevall des de Rupit 1

Virka
17-04-2023 13:27:56h

Una ruta espectacular! Però no la recomanaria fer sense GPS. És molt fàcil perdre's al tram no senyalitzat. És una ruta amb algunes emocions, posaria dificultat mitjana! A mi m'ha encantat, però va ser una mica més difícil del que m'esperava segons la descripció! Gràcies per proposar aquesta ruta no gaire coneguda!!
Resposta (Rutes Pirineus): Hola Virka, ens alegrem que t'agradés la ruta. Com bé dius, és molt recomanable fer-la amb un GPS, hem afegit un comentari al camp "Observacions" de la guia web i PDF de la ruta. Gràcies!

Gemma
08-07-2019 11:22:34h

Guanyaria molt si es senyalitzes la part que falta. Gràcies.

Jose L. Ruiz
25-03-2019 09:44:27h

Nosaltres vam fer la ruta en sentit invers invers per damunt dels "riscos" i vam tornar per la base dels mateixos. Tota la pujada és preciosa, amb unes vistes molt bones. La baixada fins a la base de cingle gairebé sense senyals i és molt fàcil de perdre?t. I el camí de tornada especialment interessant, veus els tallants des de baix, però no hi ha més. El camí de tornada està ple de pedres. La propera vegada anem i tornem pel mateix lloc, sense dubte.

Toni
13-09-2018 16:13:32h

Totalment desencantat. Les vistes increïbles però senyalització nul·la. No vam poder completar-la, durant la ruta trobem diverses parelles que tampoc van saber trobar els senders ...

Miki Ros
18-01-2018 16:26:17h

Excursió sensacional! Molt bona!!! Rutes Pirineus ja era hora que publiquéssiu rutes al Collsacabra. És un dels territoris més sorprenents i màgics de Catalunya.